• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39177
+
-

دلار روی ریل نزول

قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 11هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرد

ارز
دلار روی ریل نزول

رویه نزولی قیمت دلار که از یک‌ماه پیش آغاز شده است، در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 11هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرد.
به‌گزارش همشهری، همزمان با تغییر رئیس‌کل جدید بانک مرکزی سیاست‌های جدید ارزی در پیش گرفته شد که به افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار یا به‌عبارتی کاهش قیمت ارز در بازار منجر شده است. این سیاست‌ها که از یک‌ماه پیش شدت بیشتری پیدا کرده در گام اول موجب شده قیمت هر دلار آمریکا که در میانه‌های مهر‌ماه به مرز 20هزار تومان هم رسیده بود ابتدا تا 15هزار تومان و سپس به 14هزار تومان کاهش یابد و در نهایت ظرف 2هفته گذشته از 13هزار تومان به کانال 12هزار تومان سقوط کند. با تداوم این سیاست‌ها که به تسهیل مبادلات در بازار آزاد و افزایش عرضه در بازار منجر شده است، دیروز در نهایت قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 11هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرد و برخی بر این باورند که قیمت هر دلار آمریکا این پتانسیل را دارد که تا 7هزار تومان هم نزول کند. با این حال به‌نظر می‌رسد تداوم روند نزولی قیمت دلار بستگی زیادی به سیاست‌های دولت و صادر‌کنندگان عمده کشور دارد.
به زعم تحلیلگران، اصلی‌ترین علت نزول قیمت دلار، آزاد‌سازی‌ بازار سنتی مبادلات ارزی و همینطور اجرای سیاست‌های جدید پیمان‌سپاری ارزی است که به صادرکننده‌ها اجازه می‌دهد بخشی از درآمد‌های ارزی‌شان را در بازار به‌فروش برسانند. این موضوع به افزایش عرضه و افزایش نقل و انتقال‌های ارزی منجر شده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم بیش از حد کاهش قیمت دلار، برخی مقاومت‌ها در برابر نزول بیشتر قیمت دلار از سوی کسانی که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند به‌وجود بیاید و مانع کاهش بیشتر قیمت ارز شوند. حتی برخی گام را فراتر می‌گذارند و معتقدند با کاهش قیمت دلار به زیر 10هزار تومان درآمد‌های ریالی دولت کاهش می‌یابد و شاید دولت خود تمایل زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار نداشته باشد اما با این حال به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی تحت‌تأثیر سیاست‌های کلی نظام برای تقویت ارزش پول ملی عزمش را برای کاهش بیشتر نرخ برابری دلار در برابر ریال جزم کرده و در تلاش است تحت هر شرایطی قیمت دلار را کاهش دهد.
دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ دلار ادامه می‌یابد، گفت: کاهش قیمت دلار تا جایی که فعالان اقتصادی و بازار اراده کنند، ادامه دارد و امیدواریم با تعادل بین عرضه و تقاضا این روند تداوم یابد.
او که در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد: پایه و اساس بازار نشان می‌دهد ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند. کشور باید وارد رونق شود و با روندی که در نرخ تورم و نرخ ارز می‌بینیم، امیدوارم مسائل بهتر شود.
همتی با بیان اینکه روند بازار ارز خوب است، درباره سیاست‌های جدید بانک مرکزی افزود: صادرکنندگانی که به آنها معافیت دادیم ارزهای خود را عرضه می‌کنند که این کار در بازار تأثیر دارد و ان‌شاء‌الله بازار به تعادل واقعی می‌رسد.
با وجود سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی برخی منتقدان بر این باورند که سیاست‌های جدید بانک مرکزی درتداوم سیاست‌های غیرمستقل 40سال گذشته و تحت‌تأثیر اراده دولت است و می‌تواند دوباره به همان نتایجی منتهی شود که در 4دهه گذشته قیمت ارز را با کنترل دوره‌ای شدید وارد دوره‌های جهشی و ناگهانی می‌کند. به بیان دیگر اگرچه قیمت ارز توسط بانک مرکزی در حال کنترل است اما این کنترل در یک دوره طولانی می‌تواند در دوره‌های بعد دوباره به جهش بیشتر قیمت دلار منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید