• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39182
+
-

تعیین تکلیف ۷ ماده از CFT در مجمع

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت‌: کمیسیون امنیت ملی براساس تجربه‌ای که از برجام دارد، CFT را پیش برده‌ و بر همین اساس در جلسه اول کمیسیون امنیت ملی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مقرر شد که کارگروه مشورتی تشکیل شود. 
به گزارش خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود: جلسه این کارگروه با حضور نمایندگانی از دولت، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جریانات سه‌گانه سیاسی مجلس شورای اسلامی در 5‌ساعت تشکیل شد و اصلاحات مربوطه صورت گرفت. وی افزود: ۱۳‌مورد از ایرادات شورای نگهبان اصلاح و یک سری از شروط تعدیل شد. البته ما از قبل شروطی را گذاشته بودیم که این بار ترتیبات و متن را تغییر دادیم. شرط اول را قانون اساسی گذاشتیم یعنی اینکه درصورت وجود اختلاف ملاک قانون اساسی است. 
او اعلام کرد: شرط دوم این بود که باید ماده 6 CFT مورد توجه قرار گیرد. برخی نگران بودند که اجازه دادن حق شرط به ایران نمی‌دهند حال اینکه ۶۳ کشور دنیا حق شرط گذاشتند. ما در این ماده آوردیم که نباید منعی برای حق شرط‌ها قائل شوند؛ این نگرانی تا حدی نگرانی آقایان را حل می‌کند. 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: بر این اساس 7مورد از ایرادات شورای نگهبان باقی ماند که کمیسیون بر آن اصرار کرد چون ماهیت کنوانسیون داشت. به‌خصوص در موضوع استرداد که فقها این موضوع را خلاف شرع می‌دانند که حکم قاضی در کشور دیگری در اینجا اجرا شود، اما موضوع کنوانسیون‌ها تفاوت می‌کند به‌طور معمول در این موارد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته تا نظر اصلاحی اعلام شود.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس اعلام کرد: ما 7ماده را به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌فرستیم. ضمن اینکه یک سری شروط اضافه شده است که باید شورای نگهبان درباره آن مجدد نظر داده و مجلس شورای اسلامی هم نظرش را بدهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید