• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39180
+
-

صداقت ارزی رئیس‌کل

چهره روز
صداقت ارزی رئیس‌کل

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در زمان در اختیارگرفتن سکان سیاستگذاری ارزی و پولی کشور تلاش کرده تا کمتر سخن بگوید که البته هنگام سخن گفتن، صریح است و کمتر به ایهام و ابهام در موضع‌گیری باور دارد. او البته در ماه‌های نخستین تلاش کرد تا بازار ارز را به‌عنوان لنگر‌گاه تعادل‌ساز اقتصاد از تلاطم‌های قیمتی مصون نگه دارد و به همین سبب به جای اصرار بر روش‌ها و سیاست‌های یکسویه تلاش می‌کند تا از فعالان اقتصادی و به‌ویژه صادرکنندگان نظر بخواهد.
 البته ممکن است نتیجه نهایی آنچه به‌عنوان تصمیم ارزی اعلام می‌شود دقیقا با خواسته صادرکنندگان و واردکنندگان همسان نباشد اما تدبیر و صداقت ارزی ایجاب می‌کند در تصمیم‌گیری ارزی جوانب مختلف دیده شود و به همین سبب عبدالناصر همتی باور دارد که صادرکنندگان بازیگران اصلی و مهم بازار ارز و ایجاد ثبات ارزی هستند.
 بیان اخیر او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی را هم می‌توان از جنس تدبیر و صداقت دانست و سعه‌صدر در برابر نقدها، می‌تواند باب تفاهم و اعتماد را باز نگه دارد البته در این بین برخی نوع ادبیات رئیس‌کل را بهانه کردند تا فراتر از آنچه گفته شد، به‌گونه‌ای سخن گفتند که به جای نقد، ماهیت نفی و زیرسؤال بردن توان مدیریتی و صلاحیت همتی را به همراه داشت. بی‌تردید همچنان بر کارایی سامانه ارزی نیما، نقد وارد است و بانک مرکزی خود بهتر می‌داند که عمق بخشیدن به بازار ارز و درنظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف برای اصلاحات ارزی و رفع اشکالات سامانه نیما، یک ضرورت است و در این مسیر نباید کوتاه‌نگر بود و آنچه همه باید به آن فکر کنیم، ثبات بلندمدت ارزی در شرایط تنگنای کنونی است. رئیس‌کل بانک مرکزی خود اهل رسانه‌است و می‌داند که انتقال پیام از طریق رسانه‌ها چه ضرورت‌هایی را طلب می‌کند و رسانه‌های کشور هم البته حساسیت‌ها و تنگناها را درنظر گرفته و تلاش دارند تا به ثبات در بازار ارز و پول یاری رسانند، در این مسیر گاه ممکن است ابهامی رخ دهد و یا سوء‌تفاهمی ایجاد شود؛ لیکن مهم شفافیت رسانه‌ای و تدبیر سیاستگذار است که به حل شدن مشکلات و هموار شدن دست‌اندازها کمک می‌کند. اکنون نه جای تخریب شخصیت‌ها که فرصت نقد سازنده است و همتی را همتی دوچندان باید که بتوان بر چالش‌ها فائق آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید