• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38987
+
-

برق قیمت‌ها در ویترین لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان: در چند روز گذشته تولید‌کنندگان داخلی قیمت کالاهای خود را 15 تا 25 درصد افزایش داده‌اند

بازار
برق قیمت‌ها در ویترین لوازم خانگی

آیدا شاکر |   همدان - خبرنگار:

روزگاری وقتی پدر و مادرها دختردار می‌شدند برای او از همان ابتدای کودکی جهیزیه جمع می‌کردند. این ترفند برای آن دوران که خبری از ماشین‌های لباس‌شویی، براساس آخرین مدل‌ها در بازار، یا سرویس چوبی آشپزخانه و یا حتی انواع و اقسام تلویزیون‌ که هر روز سال به‌روز می‌شوند، نبود، ترفند کارآمدی به حساب می‌آمد اما دنیای امروز با گستردگی و همچنین رشد تکنولوژی، آن‌قدر سریع مدل‌های جدید جاروبرقی، تلویزیون و یا لباس‌شویی را به بازار عرضه می‌کند که دیگر خرید لوازم خانگی برای 20 یا 30 سال بعد فرزندان کار غیر ممکنی به حساب می‌آید. 

نوسانات نرخ ارز که به دنبال دور جدید تحریم‌ها از ابتدای تابستان سال جاری بازار کشور را تحت شعاع قرار داد، به طور مستقیم بازار لوازم خانگی را نیز هدف گرفت. این شرایط خصوصا برای خانواده‌هایی که فرزندانشان در شرف آغاز زندگی مشترک هستند دشوار به نظر می‌رسد. اغلب کالاهای خارجی که تا پیش از این توسط خانواده‌های قشر متوسط و متوسط رو به بالا خریداری می‌شد با رشد سرسام‌آوری مواجه شده‌ و همین موضوع بسیاری از خانواده‌ها را برای انتخاب کالای مورد نظر خود دچار مشکل کرده است.


 افزایش قیمت و رکود در بازار

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان همدان با اشاره به تغییرات نرخ ارز از خرداد سال جاری اظهار می‌کند: قیمت لوازم خانگی رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. بنابراین به دنبال نوسانات نرخ ارز از خرداد ماه سال جاری قیمت لوازم خانگی نیز افزایش پیدا کرد و از آن‌جایی که فاصله بین نرخ ارز و لوازم خانگی به مرور پر می‌شود طی چند روز اخیر نیز مجددا شرکت‌های وارد‌کننده و همچنین شرکت‌های تولید‌کننده داخلی بین 15 تا 25 درصد رشد قیمت داشته‌اند.
عبدالرضا خانجانی در خصوص پیش‌فروش لوازم خانگی در استان اضافه می‌کند: در همدان پیش‌فروش لوازم خانگی را نداشتیم و دو ماه گذشته تنها یک شرکت بود که اقدام به پیش‌فروش کالا کرد که به دلیل استقبال نشدن از آن به جایی نرسید.

وی با ابراز تاسف از رکود بازار لوازم خانگی می‌گوید: با توجه به قیمت‌های جدید کالاهای خانگی قدرت خرید افراد پایین آمده است. البته در تمامی اصناف نیز این مساله مشاهده می‌شود که پس از یک دوره رونق بازار، وارد دوره رکود می‌شویم. متاسفانه بازار لوازم خانگی استان نیز به‌رغم نزدیک شدن شب عید و پایان محرم و صفر وارد دوره رکود شده است. 
خانجانی می‌افزاید: اگرچه نمی‌توان گفت که کمبودی در بازار لوازم خانگی استان مشاهده می‌‌شود اما آن میزان وفور کالا نیز که سبب ایجاد رقابت در بازار شود و قیمت‌ها را بشکند وجود ندارد. بنابراین با این‌که هیچ‌گونه کمبودی در کالاهای بازار استان نداریم اما موجودی‌مان هم به قدری زیاد نیست که رقابت ایجاد کند.

وی با اشاره به کالاهای خارجی موجود در بازار استان بیان می‌کند: لوازم خانگی خارجی عمدتا از کشور چین یا کره جنوبی وارد کشور می‌شوند و درصد خیلی اندکی در حد نیم تا یک درصد نیز کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی هستند.


تمایل به خرید کالای داخلی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان همدان با اشاره به استقبال مشتریان از کالاهای داخلی در بازار استان اظهار می‌کند: هر کدام از این کالاها چه داخلی چه خارجی همواره در همه سال‌ها مشتریان ثابت خود را داشته است اما به دنبال افزایش نرخ کالای خارجی و از آنجا که کالای مشابه داخلی با مبلغ نصف نسبت به کالای خارجی به فروش می‌رسد، متقاضیان کالاهای داخلی افزایش یافته است. تا پیش از این تعداد افرادی که تمایل به خرید کالای خارجی داشتند و می‌توانستند آن را تهیه کنند بیشتر بود اما اکنون به دنبال شرایط دشوار اقتصادی، این تعداد کمتر شده است. 
به گفته وی، در حال حاضر حدود 20 درصد کالاهای موجود دربازار استان وارداتی و 80 درصد نیز تولید داخل هستند. 


کوتاه‌شدن فهرست خرید 

در فروشگاه‌های لوازم خانگی شهر همدان زنان و مردان جوان بسیاری با خانواده یا به تنهایی به دنبال انتخاب کالای مورد نظرشان هستند. عاطفه عزیزی که به همراه مادر و همسر آینده خود برای خرید یخچال به یکی از فروشگاه‌های شهر مراجعه کرده با ابراز تاسف از نرخ بسیار بالای لوازم برقی خانه می‌گوید: به هر حال هر دختر جوانی برای خرید لوازم منزل خود ایده‌آل‌هایی در نظر دارد. من نیز تا پیش از افزایش قیمت‌ها فهرستی از کالاها و لوازم خانگی مد نظر خودم تهیه کرده بودم اما نرخ این کالاها بسیار افزایش داشته است و من را مجبور کرده برای کاستن از هزینه‌های جهیزیه در فهرست خود تغییراتی ایجاد کنم.

این عروس جوان که اعتراف می‌کند تمام کالاهایی که تا پیش از این برای خرید مد نظر داشته خارجی و از برندهای معتبر بوده، می‌افزاید: متاسفانه قیمت این کالاها آن‌قدر سریع افزایش یافت که بخشی از آنها را با کالای مشابه داخلی جایگزین کردیم هرچند که کالای داخلی نیز رشد قیمت زیادی داشته است.
وی همچنین به رسمی که در سال‌های اخیر به علت افزایش نرخ کالاهای منزل بین خانواده‌های عروس و دامادها در اغلب شهرها از جمله همدان رواج پیدا کرده، اشاره می‌کند و می‌گوید: خانواده‌های من و همسرم خرید وسایل خانه را تقسیم‌بندی کرده‌اند و این‌ رسم باعث شده است فشار کمتری به هر دو خانواده بیاید و قدرت خرید ما نیز بیشتر شود، هرچند که باز هم مجبوریم برای کاستن از هزینه‌ها کالاهای ارزان‌تری انتخاب کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید