• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191597
+
-

چرا قیمت لوازم‌خانگی مدام افزایش می‌یابد؟

بازار لوازم خانگی
چرا قیمت لوازم‌خانگی مدام افزایش می‌یابد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی درباره وضعیت قیمت لوازم‌خانگی می‌گوید: معمولا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بازار رونق خاصی ندارد، اما انبارگردانی و حسابرسی کارخانجات در فروردین انجام شده و میزان تغییرات قیمت کالاها جهت تأیید برای سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال می‌شود، اما همزمانی با‌ ماه مبارک رمضان موجب شد تا نرخ‌های جدید، کمی با تأخیر اعلام شود.
مهدی پازوکی در واکنش به این پرسش که چرا نرخ‌ها مکررا افزایش پیدا می‌کند و اینکه آیا توزیع‌کنندگان در روند تغییرات قیمت کالا نقش دارند یا خیر، می‌افزاید: کسبه‌ خودسرانه امکان تغییر در نرخ کالاها را ندارند؛ زیرا درصورت شکایت مشتریان به دستگاه‌های نظارتی با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند. این مسئول صنفی ادامه می‌دهد: ریشه تغییر مکرر قیمت‌ها را باید در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. به‌عنوان مثال گاهی طی یک‌سال قیمت مواداولیه مکرر، افزایش پیدا می‌کند، اما ارز نیمایی با نرخ 28هزارو500تومان برای تولیدکننده تامین نمی‌شود. همچنین هزینه فروش مواداولیه دریافت می‌شود، اما کالا را ماه‌ها بعد تحویل می‌دهند. حال با این شرایط انتظار دارید که قیمت‌ها تغییر نکند؟
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: خوشبختانه 70 تا 75درصد مواداولیه موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی در کشور تولید می‌شود، اما با اتخاذ یک شیوه انحصاری در جهان، همان کالا (ازجمله ورق فولادی که نهمین تولید‌کننده آن در دنیا هستیم) را در بورس به چند نفر محدود فروخته، سپس بر مبنای دلار قیمت‌گذاری کرده و در اختیار تولیدکنندگان لوازم‌خانگی قرار می‌دهیم تا محصولی غیرقابل رقابت تولید کنند. پازوکی می‌گوید: تولیدکنندگان به‌رغم افزایش مداوم قیمت مواداولیه و نرخ‌گذاری آنها با شیوه‌های غیرمرسوم کار را نمی‌خوابانند و همچنان کالای موردنیاز بازار را تولید می‌کنند؛ زیرا صرفا با ادامه تولید و اشباع بازار می‌توانند به درآمدزایی و پوشش هزینه‌ها برسند. پازوکی ادامه می‌دهد: اگر مواد خام اولیه با نرخ مناسب در اختیار واحدهای تولیدی قرارگیرد، می‌توان محصولاتی با کیفیت و قیمت رقابت‌پذیر تولید کنند نه اینکه حتی با دلار 50هزار تومانی نیز کالای ما قابلیت رقابت نداشته باشد و  قیمت کالا برای مصرف‌کننده داخلی نیز به حدی بالا برود که نتواند کالای موردنیاز را بخرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید