• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163799
+
-

به اعتقاد کارشناسان موافقت با افزایش 10 تا 15درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ، کاهش فروش را در پی‌ خواهد داشت

بازار لوازم خانگی بعد از اصلاح قیمت‌ها

وزارت صنعت روز گذشته با رشد 10 تا 15درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ موافقت کرد تا افزایش قیمتی که مصرف‌کنندگان عملا از چندماه قبل شاهد آن بودند، رسمیت پیدا کند. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، مجوز افزایش قیمت 15درصدی برای تلویزیون و افزایش 10درصدی قیمت برای یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شده و قیمت‌های جدید این اقلام از اول تیرماه اجرایی می‌شود.
به گزارش همشهری، زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از زمستان گذشته قوت گرفت و تولیدکنندگان با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی خواستار شدند که سازمان حمایت با افزایش، یا آنچه «تعدیل» قیمت اقلام تولیدی عنوان می‌کردند، موافقت کند. براساس مشاهدات خبرنگاران همشهری، از همان زمان و بدون اینکه درخواست صنایع لوازم خانگی مورد موافقت دولت قرار گیرد، بازار لوازم خانگی شاهد افزایش دست‌کم 20درصدی قیمت بعضی اقلام بود. تغییر قیمت‌ها در طول 3ماه امسال هم تداوم یافت و این در شرایطی بود که همزمان، اصلاحات اقتصادی دولت و تغییرات قیمت کالاهای اساسی، به ‌گفته فعالان صنفی، تداوم رکود را در بازار لوازم خانگی باعث شده بود.

رکود سنگین‌تر می‌شود
در هیچ‌یک از اقلام اعلام‌شده واردات قانونی وجود ندارد. گذشته از اقلامی که به‌صورت غیررسمی وارد می‌شوند، تولیدات داخلی کل سهم بازار را در اختیار دارند؛ عاملی که به اعتقاد برخی کارشناسان با ایجاد انحصار برای صنایع داخلی افزایش قیمت بی‌رویه و نامتناسب با کیفیت این اقلام را در پی‌ داشته و به زیان مصرف‌کنندگان بوده است. بازار لوازم خانگی بعد از افزایش شدید قیمت در بهار1400 به رکود مطلق فرورفته اما با این حال افزایش قیمت اقلام مصرفی در بازار متوقف نشده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری افزایش قیمت لوازم خانگی را باعث ایجاد شوک در بازار دانست و گفت: موضوع 10درصد و 15درصد نیست، بازار لوازم خانگی در رکود است و هرگونه افزایش قیمت این رکود را سنگین‌تر می‌کند. اکبر پازوکی افزود: مردم هنوز در شوک افزایش قیمت ارزاق هستند و به‌تازگی خبر از افزایش قیمت شوینده‌ها هم منتشر شده؛ در چنین شرایطی قابل پیش‌بینی‌است که لوازم خانگی به‌دلیل اینکه جزو اقلام مصرفی روزانه مردم نیستند، بیش از پیش از سبد خرید حذف شوند، چنان‌که همین امروز هم مردم فقط در شرایط اضطراری خرید می‌کنند. این فعال صنفی با اشاره به افزایش 57درصدی حقوق کارگران از ابتدای امسال اضافه کرد: شرایط قیمتی در بازار لوازم خانگی به‌گونه‌ای است که افزایش بیش از 50درصدی حقوق بخش زیادی از کارگران هم نتوانست تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان را به ‌سمت بازار لوازم خانگی سوق دهد.

درخواست افزایش 30درصدی داشتیم
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری میزان افزایش قیمت درخواستی صنایع را بسته به هر کالا متفاوت اعلام کرد و گفت: کالا به کالا و واحد به واحد میزان درخواستی برای تعدیل قیمت متفاوت بوده و اگر قرار باشد میانگینی اعلام شود، می‌توان عدد 15درصد را ذکر کرد. عباس هاشمی افزود: در میان صنایع واحدهایی بوده‌اند که تعدیل 30درصدی را در قیمت کالاها درخواست کرده‌اند اما فعلا برای عموم لوازم خانگی درشت افزایش قیمت 15درصدی مورد موافقت قرار گرفته است.
هاشمی که پیش‌تر از درخواست افزایش دومرحله‌ای قیمت لوازم خانگی برای جلوگیری از واردشدن شوک به بازار گفته بود، روز گذشته درباره اینکه 10 تا 15درصد اعلام‌شده از سوی وزارت صمت را باید مرحله اول تعدیل قیمت‌ها دانست یا خیر، گفت: چیزی قابل پیش‌بینی نیست و همه‌‌چیز به شرایط اقتصادی و قیمت نهاده‌های تولید بستگی دارد. افزایش ۳۵درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل، رشد ۵۷درصدی حقوق و دستمزد، افزایش 6برابری نرخ ارز گمرکی و افزایش حدود ۱۷درصدی نهاده‌های تولید از دلایلی است که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت تمام‌شده تولید ذکر می‌کنند.

نگاهی به بازار
در میان اقلامی که مشمول افزایش قیمت شده‌اند، تلویزیون بیشترین درصد رشد را در اختیار دارد. یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت 10درصدی گرفته‌اند، اما قیمت کنونی این اقلام در بازار چگونه‌ است؟ با توجه به نبود واردات رسمی در هیچ‌یک از این اقلام، بازار به‌طور کلی در اختیار برندهای ایرانی است اما قیمت نیز در این میان عامل تعیین‌کننده‌ای است. با اینکه برخی از برندهای شناخته‌شده خارجی هنوز به‌صورت غیررسمی در بازار لوازم خانگی دیده می‌شوند، نداشتن ضمانتنامه و البته قیمت بسیار بالا، فاکتورهایی است که باعث شده تولیدات کارخانه‌های ایرانی در صدر پرفروش‌ها قرار گیرند.

یخچال فریزر
نگاهی به لیست پرفروش‌های سایت‌های فروش لوازم خانگی نشان می‌دهد در زمینه یخچال و یخچال فریزر برندهای دی‌پوینت، فیلور، ایستکول، تی‌سی‌ال، بست، جی‌پلاس، امرسان و الکترواستیل در صدر انتخاب‌های مردم هستند. در حالی ‌که در برندهای داخلی هم قیمت‌های بالای 50میلیون تومان برای یخچال فریزر دیده می‌شود، میانگین قیمت یخچال فریزرهای پرفروش در سایت‌های فروش کالا 20میلیون تومان بوده است.

تلویزیون
اگرچه انتخاب تلویزیون براساس متراژ محل مورد نظر متفاوت است اما به‌طور معمول تلویزیون 40 یا 42اینچ با قیمت حدود 8میلیون تومان پرتقاضاترین است. برندهای داخلی فاصله قیمتی یک تا 2میلیون تومان برای محصولات مشابه دارند و جی‌پلاس، ایکس‌ویژن، سام و تی‌سی‌ال برندهای پرفروش بوده‌اند.

ماشین لباسشویی
در زمینه لباسشویی تولیدات دوو، اسنوا، پاکشوما، آبسال، جی‌پلاس و ایکس‌ویژن بازار را در اختیار دارند و میانگین قیمت برای پرفروش‌ها 10میلیون تومان بوده است. لباسشویی‌های حدود 20میلیونی هم در میان تولیدات داخلی وجود دارد.

ماشین ظرفشویی
در زمینه ماشین ظرفشویی نیز با توجه به قیمت بسیار بالای برندهای وارداتی به‌نظر می‌رسد استقبال از تولیدات داخلی در حال افزایش است. فهرست پرفروش‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهد 6رده اول ماشین‌های ظرفشویی پرفروش‌ در اختیار شرکت‌های داخلی است و پاکشوما، جی‌پلاس و سام بالاتر از برندهایی مثل بوش و ال‌جی قرار گرفته‌اند. بازه قیمت ماشین‌های ظرفشویی تولید داخل بین 16 تا 21میلیون تومان است، در حالی ‌که قیمت برندهای وارداتی از حدود 21میلیون تومان شروع می‌شود. در میان وارداتی‌ها برند بوش تنوع مدل و در نتیجه تنوع قیمت بیشتری دارد و بعضی از مدل‌های آن را می‌توان با قیمت‌های بین 20 تا 23میلیون تومان خرید اما میانگین قیمت ماشین‌های ال‌جی حدود 40میلیون تومان است. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، بازار به‌شدت با کمبود ماشین ظرفشویی مواجه است و شرکت‌های داخلی توان تامین بازار را ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید