• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38858
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zEK7
+
-

مواد لازم برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق چیست؟

یک استارتاپ معجزه‌گر

اهداف واقع‌بینانه برای خود داشته باشید و در راه پیشرفت، هر بار یک‌قدم بردارید

شبنم سیدمجیدی

همه می‌خواهند در دنیای تجارت تبدیل به یک استثنا شوند؛ اما ساختن یک شرکت که میلیاردها تومان ارزش داشته باشد در یک‌سال و 2سال ممکن نیست. حتی آن شرکت‌هایی که به‌نظر می‌رسد، یک‌شبه به موفقیت رسیده‌اند، چندین سال به‌صورت ناشناخته فعالیت شبانه‌روزی داشته‌اند. پس راز داشتن یک استارتاپ موفق چیست؟ به گفته دیلن کیو-بنیانگذار استارتاپ گروه رسانه‌ای کیوو- باید صبور و متعهد و آماده باشی تا سخت کار کنی. خیلی از استارتاپ‌ها شکست نمی‌خورند، فقط مشکلشان این است که رهبرانشان خیلی زود ناامید و تسلیم می‌شوند. باید اهداف واقعی برای شروع درنظر گرفت و هر بار یک‌قدم در مسیر موفقیت برداشت. فهم این قدم‌ها که در ادامه می‌آید، می‌تواند تفاوت بین یک استارتاپ موفق یا شکست‌خورده باشد.

مشکلی را حل کنید که برای آن اشتیاق دارید

نخستین قدم در راه‌اندازی یک کسب و کار که البته چالش‌برانگیزترین و ساده‌ترین آنها نیز به‌شمار می‌آید این است که یک ایده داشته باشید. بهترین شرکت‌ها توسط افرادی پایه‌گذاری شده‌اند که یک مشکل عمومی را حل کرده‌اند. آنها متوجه یک مشکل یا فقدان یک کالا در جامعه شده‌اند و از همان برای راه‌اندازی استارتاپ خود استفاده کرده‌اند. اغلب آنها همه وقت و انرژی خود را صرف حل کردن این مشکل می‌کنند. آنها برای حل این موضوع اشتیاق دارند. بدون اشتیاق، سال‌های اول شروع کار، غیرقابل تحمل می‌شود.

اعتبار پیدا کنید

اعتباریافتن نزد دیگران یک‌قدم مهم برای راه‌اندازی یک استارتاپ است. هدف راه‌اندازی یک تجارت این است که یک مشکل را حل یا یک نیاز را برطرف کنید. باید تأیید دیگران را داشته باشید و یک بازار یا نیاز برای خدمات و محصولات تان بیابید و بعد به سمت ایده بزرگ بعدی‌تان قدم بردارید. باید با همه افراد داخل شبکه کاری‌تان صحبت و همه را در کار دخیل کنید.

تصمیم بگیرید که چطور می‌خواهید منابع مالی شرکت خود را تامین کنید

تمرکز بر توسعه می‌تواند کاری بسیار سخت باشد، اما حواستان باشد که مقداری از سرمایه‌تان را (حدود 50درصد) برای بازاریابی و تبلیغات کنار بگذارید. اگر هیچ حامی مالی‌ای ندارید و با هزینه شخصی کار می‌کنید، باید بدانید که لازم نیست همه‌‌چیز را با هم داشته باشید. خیلی از استارتاپ‌ها سال‌ها فعالیت می‌کنند تا بتوانند بخش‌های جدید اضافه کنند یا کارمند داشته باشند و تبلیغات کنند. به جایش شما بنیانگذاران شرکت باید از همدیگر حمایت کنید.

با مشتریان، ارتباط برقرار کنید

وقتی به‌طور رسمی استارتاپ خود را رونمایی و برایش تبلیغ کردید، کلید اینکه آن را به یک تجارت موفق تبدیل کنید این است که مشتریان‌تان را وادار کنید به شما وفادار باشند. هزینه به‌دست‌آوردن مشتریان جدید می‌تواند بسیار بالا باشد. پیگیر احوال مشتریان‌تان باشید و با فرستادن برخی نظرسنجی‌ها و فهرست محصولات و... در مورد نظرات آنها آگاه شوید. واقعاً از ته دل به آنها اهمیت دهید.

انعطاف‌پذیر باشید

انتقادها را با آغوش باز بپذیرید و هر جا که لازم بود تغییراتی را ایجاد کنید. مهم است که به ایده اولیه‌تان مطمئن باقی بمانید، اما از شنیدن نظرات مشتریان و قبول تغییر ابایی نداشته باشید. خودتان مشتاق تحلیل مخاطبان هدف باشید.

احساس راحتی نکنید

راحتی، دشمن پیشرفت است. پس یاد بگیرید که از ناراحت بودن لذت ببرید. برای خودتان و تیمتان اهداف بزرگ درنظر بگیرید؛ مثلا هر هفته افزایش درصدی از مشتریان را هدفگذاری کنید و ببینید چقدر به آن اهداف نزدیک شده‌اید.

نقش فعال داشته باشید

بنیانگذاران شرکت‌ها همیشه هزاران نقش متفاوت را از قبیل تامین مالی، شراکت، راهبری، گرفتن نیروهای جدید و... بازی می‌کنند، اما موفق‌ترین شرکت‌ها آنهایی هستند که دستشان در دست رهبرانشان است. یک فرهنگ مثبت‌اندیشی در شرکت خود بیافرینید و نیروهایتان را مدیریت کنید. همیشه برای آنها وقت بگذارید. وجود کارمندان خوشحال به داشتن مشتریان خوشحال می‌انجامد.

صبور باشید

موفقیت بدون شک یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. چند ساله هم رخ نمی‌دهد. شرکت‌هایی که روی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند، با دقت و همراه با استراتژی برای آینده برنامه‌ریزی دارند و به کارایی اهمیت می‌دهند، می‌توانند انتظار داشته باشند در سال سوم راه‌اندازی شرکت به سوددهی برسند. اما هر شرکتی متفاوت است و ممکن است رسیدن به موفقیت واقعی، دهه‌ها زمان ببرد. استیو جابز شرکت اپل را در سال1976راه‌اندازی کرد اما اپل تا سال1984که کامپیوتر مکینتاش را تولید کرد، شناخته نشده بود. حتی همان زمان هم اپل مشکلاتی داشت و اواخر دهه90 بود که تازه طعم موفقیت را چشید. مهم است که به‌عنوان رهبر یا بنیانگذار یک استارتاپ، تفاوت بین یک ایده عالی را با یک شرکت عالی بدانید. پس اگر شرایطش را دارید، همین حالا تصمیم بگیرید که ایده‌تان را عملی کنید و یادتان باشد وقتی شرایط سخت شد، تسلیم نشوید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید