• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3875
+
-

نیاز 30هزار میلیارد تومانی متروی تهران برای تکمیل شبکه حمل‌ونقل

مترو
نیاز 30هزار میلیارد تومانی متروی تهران برای تکمیل شبکه حمل‌ونقل

تکمیل شبکه متروی تهران به حدود 30هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافران را به 10میلیون نفر در روز برسانیم و با قید فوریت تکمیل و تجهیز خطوط 3، 6 و 7 در دستور کار قرار گیرد.

2خط اصلی و 4خط اکسپرس متروی تهران هنوز ساخته نشده است و تعداد 167 ایستگاه باقی مانده است که باید ساخته شود. 3هزار واگن باید تأمین شود و همه اینها حدود 30هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد تا شبکه حمل‌ونقل پاک، ارزان و ایمن در پایتخت پرجمعیت کشورمان محقق شود.

به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره گفت: در کشور ما براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، باید سالانه 4هزار میلیارد تومان به توسعه ‌زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری اختصاص‌ پیدا کند.

وی افزود: همچنین طبق‌ قانون‌ حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری، دولت مکلف شده است تا 50درصد هزینه ساخت مترو را تأمین‌ کند. امام گفت: علاوه‌ بر این، قرار بود از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، به توسعه حمل‌ونقل عمومی کمک شود و حتی سال گذشته دولت، مصوبه خوبی جهت تأمین 2هزار واگن برای متروی کلانشهرها تصویب کرد که اگر این مهم عملی شود، می‌توان در یکی، دو سال آینده از آن محل هزار واگن برای خطوط متروی تهران اختصاص داد.

وی افزود: درخواست شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس این است که توجهشان به متروی تهران، یک «توجه ملی» باشد؛ چراکه خطوط متروی پایتخت درصورت تکمیل قادر است سهم بسزایی در رفع دغدغه همیشگی تردد روزانه 16میلیون نفر جمعیت تهران و حومه آن ایفا کند.

علی امام با بیان اینکه مترو بهترین سامانه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت است، گفت: در تهران زیرساخت‌های خطوط مترو به مرحله‌ای رسیده است که با کمی توجه بیشتر و تزریق بودجه، به‌راحتی و در اسرع‌وقت می‌توان تعداد سفرهای مترو را به 7میلیون سفر در روز رساند. وی از نمایندگان مجلس خواست که در فصل بودجه‌ریزی توجه «ملی» به متروی تهران داشته باشند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه درصورت تکمیل شبکه مترو، ظرفیت جابه‌جایی مسافر به 10میلیون نفر می‌رسد که روزانه حدود 6.5 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت، گفت: تاکنون در تهران 4خط اصلی، بخشی از خط شماره یک خطوط اکسپرس (تهران- مهرشهرکرج) و نیز خط فرودگاه امام ساخته شده است اما ‌به ‌جهت وجود مشکلاتی همچون‌ کمبود ناوگان، عدم‌تکمیل پایانه‌ها و نقص تجهیزات از ظرفیت‌کامل خطوط مترو استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرح اصلی شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران، شامل 12خط (8خط اصلی و 4خط اکسپرس حومه‌ای) است، گفت: تکمیل این شبکه به بودجه‌ای حدود 30هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خطوط احداث شده نیاز فوری و مبرم به تأمین تجهیزات دارد، گفت: سیستم‌های کنترلی مثل علائم الکترونیک و همچنین شبکه مخابرات خطوط به ‌ازای هر کیلومتر حدود 1.5میلیون‌ یورو هزینه دارد. برای هواسازها و هواکش‌ها ‌نیز به ازای هر کیلومتر حدود 1.5میلیون یورو بودجه مورد نیاز است.

سیستم‌های اعلام و مهار آتش‌سوزی، برق‌رسانی، فروش بلیت به همراه تجهیز پایانه و تأمین تعمیرگاه‌ها نیز نیازمند اعتبارات خاص است و البته هر خط حداقل به 50 رام قطار احتیاج دارد.

 

 

 

5/7 میلیارد سفر با متروی تهران انجام شد

 

تعداد کل سفرهای متروی تهران، پس از 19سال از مرز 7میلیارد و 587میلیون سفر عبور کرد. به گزارش همشهری، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه تعداد سفر با متروی تهران، آذر‌ماه امسال از مرز 7میلیارد و 587میلیون سفر گذشت، اظهار کرد: به‌ این ترتیب سفر با این ناوگان تاکنون توانسته از رکورد جمعیت فعلی دنیا عبور کند.

وی تصریح کرد: اکنون استفاده از حمل‌ونقل عمومی، اولویت اصلی در کلانشهرهای کشور است و در میان وسایل حمل‌ونقل عمومی، مترو به‌خاطر ایمنی، امنیت، ارزانی و سرعت بیشتر مورد توجه بوده و متروی تهران در بین قطارهای شهری کشور، همواره پیشرو بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه متروی تهران نه‌تنها در کشور بلکه در منطقه خاورمیانه جزء یکی از مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود، افزود: هرسال بر میزان استقبال شهروندان از این وسیله پاک و ایمن افزوده می‌شود و ما امیدواریم که با افزایش واگن‌های مترو بتوانیم پاسخگوی نیاز شهروندان به بهترین نحو باشیم.

نوبخت با بیان اینکه در ماه‌های اخیر متناسب با امکانات موجود سعی شد تا کیفیت سرویس‌دهی به مسافران افزایش یابد، خاطرنشان کرد: با تأمین واگن و تجهیزات مورد نیاز، متروی تهران می‌تواند خدمات خود را ارتقا دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید