• چهار شنبه 29 مرداد 1404
  • الأرْبِعَاء 25 صفر 1447
  • 2025 Aug 20
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37801
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jVKY
+
-

بررسی دلایل ترافیک سنگین و دائمی یکی از خیابان‌های اصلی منطقه 7

خودروها دماوند را فتح کرده‌اند

خودروها دماوند را فتح کرده‌اند

پرنیان سلطانی|خبرنگار

منطقه 7


همسایه‌های خیابان دماوند یا افرادی که هر روز برای مراجعه به دانشگاه یا سر کارشان باید از این خیابان عبور کنند، به خوبی می‌دانند که صبح‌ها ساعت 6 تا 9 و عصرها ساعت 5 و 6 بعدازظهر به بعد در خیابان دماوند جا برای سوزن انداختن هم پیدا نمی‌شود. این ترافیک صبحگاهی و شبانگاهی که عمدتاً به دلیل عرض کم خیابان و مراجعات بسیار مردم به مراکز مختلف به وجود می‌آید وضع امروز خیابان دماوند را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده که گره‌گشایی از آن به همت همه‌جانبه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، پلیس راهور، اداره ساماندهی و حتی اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیاز دارد. 

 تغییر مسیرها، راه چاره؟! 

موضوع ترافیک خیابان دماوند را با «جعفرعموزاد» دبیر شورایاری محله نظام‌آباد و «مجید صباغچی» دبیر شورایاری محله شاهد در میان می‌گذاریم و از آنها می‌پرسیم برای بهبود حال این خیابان چه باید کرد؟ عموزاد با بیان این مطلب که شاید با تغییر مسیر خیابان‌های فرعی بتوان کمی از بار ترافیک این خیابان کاست می‌گوید: «افرادی که می‌خواهند به خیابان شهید مدنی بروند باید از خیابان بخشی‌فر که یکطرفه به پایین است وارد خیابان دماوند شوند و بعد از‌‌‌ تردد در این خیابان پرترافیک، از خیابان طائبی که یکطرفه به بالاست به خیابان شهید مدنی بروند. درحالی که اگر مسیر این دو خیابان جابه‌جا شود، خودروها بدون حضور در خیابان دماوند به خیابان شهید مدنی می‌روند. همچنین در تقاطع مسیر شمال به جنوب بزرگراه امام علی(ع) با خیابان دماوند اگر یک رمپ ایجاد شود افراد برای رفتن به ضلع جنوب خیابان دماوند دیگر نیازی به‌‌‌ تردد در این خیابان پرترافیک ندارند و به این‌ترتیب از بار ترافیکی خیابان دماوند کاسته می‌شود.» صباغچی هم در این‌باره می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل خیابان دماوند کم‌عرض شدن این معبر در محدوده زیرگذر میدان امام حسین(ع) است. در این محدوده مسیر عبور خودروها از 3 لاین به 2لاین کاهش پیدا می‌کند که همین موضوع باعث افزایش بار ترافیک در خیابان دماوند شده است.»

 هدف؛ توسعه حمل‌ونقل عمومی

سراغی از «حمیدرضا رنجبر» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 7 می‌گیریم و از او می‌پرسیم با ساخت پارکینگ، تغییر مسیر خیابان‌ها و تعریض خیابان دماوند در محدوده زیرگذر تا چه اندازه می‌توان به کاهش ترافیک در این خیابان پر‌‌ تردد امیدوار بود؟ رنجبر با بیان این مطلب که سیاست فعلی مدیریت شهری توسعه حمل‌ونقل عمومی به جای ایجاد پارکینگ‌های جدید است می‌گوید: «زمانی که مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی رو بیاورند مشکل ترافیک خود به خود حل خواهد شد.» او با اشاره به پیشنهاد تغییر مسیر خیابان‌ها ادامه می‌دهد: «تمام خیابان‌های این محدوده از خیابان سبلان جنوبی تا میدان امام حسین(ع) با انجام مطالعات کارشناسی، یکی در میان یکطرفه به بالا و یکطرفه به پایین هستند. اگر بخواهیم مسیر یک خیابان را تغییر دهیم مسیر همه خیابان‌ها تغییر پیدا می‌کند و جدا از اینکه چنین‌کاری عملاً غیرممکن و غیرکارشناسی است باعث سردرگمی مردم هم خواهد شد. در تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با خیابان دماوند هم از همان ابتدا قرار به ایجاد یک لوپ دسترسی بود که به دلیل تملک نشدن املاک آن محدوده این مسیر دسترسی به وجود نیامد. نتیجه این شد که اتومبیل‌ها در دوربرگردان خیابان منتظری انباشته شده و ترافیک خیابان دماوند را دوچندان می‌کردند تا اینکه با بستن این دوربرگردان، خودرو‌ها به سمت میدان امام حسین(ع) هدایت شدند و از این طریق ترافیک این محدوده کمی روان‌تر شد.» 

  برخورد با تخلفات ساکن

توقف‌های دوبله خودروها در مقابل مراکز مختلف خیابان دماوند، پلیس راهور منطقه 7 را هم پای کار آورده تا با برخورد با تخلفات ساکن، ترافیک این خیابان را روان کند. سرهنگ «علی‌پروانه» رئیس پلیس راهور منطقه در این‌باره می‌گوید: «نیروهای ما مستمر در خیابان دماوند حضور دارند تا خودروهایی را که به‌صورت دوبله توقف می‌کنند اعمال قانون کنند. این کار باعث می‌شود شهروندان برای مراجعه به مراکزی که بدون پارکینگ هستند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و صاحبان تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌ها نیز فقط به سرویس‌دهی خودروها در داخل مغازه‌هایشان بسنده کنند.»همین که از خیابان انقلاب به میدان امام حسین(ع) برسید وارد خیابان «دماوند» می‌شوید؛ خیابانی که اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین خیابان‌های محدوده شرق و شمال شرق پایتخت است بیراه نگفته‌ایم. گذر خط یک اتوبوس‌های تندرو از این خیابان، وجود پایانه اتوبوسرانی شرق، قرار گرفتن بیمارستان بوعلی، دانشگاه آزاد اسلامی، سالن‌های تئاتر، فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان و شهر کتاب در ابتدای خیابان دماوند و بورس تالارهای عروسی و تعمیرگاه‌ها، صافکاری‌ها، تعویض‌روغنی‌ها و نمایشگاه‌های خودرو در سرتاسر این خیابان، از «دماوند» یک معبر منحصربه‌فرد ساخته است. اما وجود این همه امکانات و دسترسی خوب به خیابان 6 و نیم کیلومتری تهران فقط یک روی سکه خیابان دماوند است؛ روی دیگر این سکه حجم زیاد‌‌‌ تردد خودروها و پارک‌های حاشیه‌ای در این خیابان است که باعث بروز ترافیک‌های سرسام‌آور در محور دماوند شده و سال‌هاست صدای اهالی منطقه 7 را درآورده است. در این گزارش به بررسی مشکلات خیابان دماوند و راهکارهای رفع آنها پرداخته‌ایم. 

 از تعریض خیابان دماوند چه خبر؟ 

در نهایت به بحث تعریض خیابان دماوند می‌رسیم؛ موضوعی که حدود نیم قرن پیش مطرح شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است. درحالی که اگر این اتفاق بیفتد و خیابان دماوند با کش آمدن از 2 سمت از خیابانی 30 متری به خیابانی 45 متری تبدیل شود، بیشتر مشکلات این خیابان قدیمی برطرف خواهد شد. «مهرداد خودی» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه 7 در پاسخ به این سؤال که تعریض خیابان دماوند در چه مرحله‌ای است می‌گوید: «در طرحی ویژه بیش از 90‌درصد املاک معارض را تملک کرده‌ایم و فقط چند پلاک دیگر باقی مانده که با مراجعه مالکان برای تخریب و نوسازی، عقب‌نشینی آنها هم انجام شده و شرایط برای تعریض کامل خیابان دماوند در محدوده منطقه فراهم خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید