• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37426
+
-

اقتصاد زلزله‌زده کرمانشاه راکد ماند

نماینده استان: برخی اداره های کرمانشاه بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری سنگ‌اندازی می‌کنند

گزارش
اقتصاد زلزله‌زده کرمانشاه راکد ماند

شهره امیری|  کرمانشاه- خبرنگار:

بیکاری در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه همچنان بالاست. سخن گفتن از بیکاری تنها مربوط به یک حادثه قهری طبیعت نیست بلکه سال‌هاست رونق اقتصادی با استان کرمانشاه بیگانه است؛ اما با آمدن زلزله به جمعیت بیکاران منطقه بیش از پیش افزوده شده است تا جایی که فعالان اجتماعی طبق برآورد پژوهش‌هایشان در سال گذشته بیکاران 9 شهرستان و هزار و 930 روستا را حدود 140 هزار نفر اعلام کردند. 

در حالی که شهرستان‌های زلزله‌زده در نقاطی با مرزهای تجاری زندگی می‌کنند و در کنار مرز تجاری، معادن قیر طبیعی ایران در 2 شهرستان زلزله‌زده قصر شیرین و گیلانغرب واقع شده است. 

همه اینها در کنار 186 واحد صنعتی که قبل از وقوع زلزله وجود داشته است تا آمار جدید 253 جواز تاسیس صنایع طی یک سال پس از زلزله نشان می‌دهد همه ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه این مناطق قبل و بعد از زلزله مهیا بوده است، اما چرا هنوز در کنار گرفتاری صنایع از وام‌های معوقه و گرفتن تسهیلات جدید برای فعال شدن صنعت همچنان مشکلات عمده‌ای برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی استان کرمانشاه به‌ویژه مناطق زلزله‌زده وجود دارد.


 صنایع راکد و بیکاری مردم
 
 یکی از شهروندان زلزله‌زده سرپل ذهابی به همشهری می‌گوید: مردم این شهر قبل از زلزله هم بیکار بودند و به کسب‌وکارهای کوچک و کم‌بازده دل خوش کرده بودند. در شهرستان سرپل ذهاب تنها 90 کارگاه صنعتی وجود داشت که همگی راکد بودند و تنها 17 کارخانه فعالیت داشت که آنها هم بعد از زلزله از کار افتادند و فقط کارگاه‌های مصالح ساختمانی توانستند در عرصه سیمان و مصالح دیگر فعالیت کنند.

«مهدی نصیری» کارگر یکی از کارگاه‌های مصالح ساختمانی سرپل ذهاب است که هنوز هم با گذشت یک سال از زمان وقوع زلزله بیکار است و کارگاهی که در آن کار می‌کرده هنوز کامل بازسازی نشده است. وی می‌گوید: خیلی‌ها در مناطق زلزله‌زده که در صنایع و کارگاه‌های مختلف کار می‌کردند وضعیتی مشابه وضعیت من دارند. هنوز صنایع مختلف سرپل ذهاب فعال نشده‌اند. به‌جز تعداد اندکی کارخانه‌ مصالح ساختمانی که صاحبان آنها کمتر گرفتار وام و مسائل بازسازی بودند، سایر صنایع راکد مانده‌اند و کارگران آنها یک سالی است که بیکارند. 


چالش هزینه‌های تولید و میزان فروش 

صاحب یکی از صنایع شهرک سرپل ذهاب که صنعتش در زلزله دچار آسیب شد، می‌گوید: صنایع تولیدی همیشه در میان چالش هزینه‌های تولید و میزان فروش و تهیه مواد اولیه قرار دارند. هنوز در برابر گرانی ارز سال 92 قد علم نکرده بودیم که 7 ریشتر زلزله بر سرمان آوار شد و تا سرگرم بازسازی شدیم ارز مجدد گران شد.  «بهمن خدادادی» با اشاره به امهال وام و بدهی‌های معوقه صنایع می‌افزاید: برای بازسازی یا باید نقدینگی باشد یا وام گرفت، اما با مشکل ضامن مواجهیم و برای گرفتن تسهیلات و نیز برای 2 سال امهالی که مجددا بدهی‌ها قسط‌بندی می‌شود مساله ضامن یکی از مشکلاتی است که صاحبان صنایع بالای 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری با آن مواجهند. 


تأثیر مخرب نواسانات ارز

یک کارشناس مسائل اقتصادی با توجه به بحران بیکاری، زلزله و تغییر ناگهانی نرخ ارز و تورم می‌گوید: با توجه به پتانسیل‌های مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه مساله بیکاری بیانگر کم کاری در این حوزه است. ‌

«بهزاد سالمی» با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر روند بازسازی ادامه می‌دهد: تاخیر در گرفتن وام و خسارت مردم مناطق زلزله‌زده، بلاتکلیفی مستاجران، امهال نشدن وام صاحبان صنایع و مشاغل و بیکاری مردم سبب شده نقدینگی نباشد و مردم فقط منتظر تسهیلات دولتی باشند؛ تسهیلاتی که بانک‌ها دریافت آن را با بوروکراسی سخت کرده‌اند. از طرفی هم چندین برابر شدن نرخ ارز سبب شده است ریال ارزش ذاتی خود را از دست بدهد و نرخ مصالح ساختمانی افزایش یابد. تمام این مسائل هم یعنی تاخیر در روند بازسازی و آبادانی و تنها راه‌حل رسیدن مردم به اشتغال و درآمد، همکاری بانک‌ها با مردم برای دریافت تسهیلات است. 


 مدیران نتوانستند اعتبارات لازم را جذب کنند 

نماینده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: در مناطق زلزله‌زده نتوانستیم آن طور که شایسته‌ مردم است خدمت‌رسانی کنیم. با وجود بیش از 7 هزار پس‌لرزه در این مناطق از مقیاس‌های 7 و 6 و 5 دهم ریشتری هنوز برای مردم این مناطق سرپناه خوبی درست نکرده‌ایم. بنیاد مسکن ضعیف عمل کرده است. مردم از لحاظ روحی، روانی، بهداشتی و رفاهی در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند. 

«شهاب نادری» با اشاره به بوروکراسی‌های اداری و کم‌کاری برخی اداره ها مدیران منطقه می‌افزاید: برای افزایش اشتغال باید سرمایه‌گذار بیاید و هنوز هیچ سرمایه‌گذاری به این مناطق نیامده است. مدیران به جای این‌که فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کنند با ایجاد بوروکراسی‌های پیچیده سد راه‌ رونق صنایع شده‌اند. برخی اداره هابرای طرح‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند.  نادری در مورد ناتوانی برخی مدیران در جذب اعتبارات برای این مناطق ادامه می‌دهد: این مدیران نمی‌توانند در برنامه و بودجه برای استان اعتبارات خوبی بگیرند. اگر مدیری کم‌کاری کند باید محاکمه شود و این مدیران در روند بازسازی و گرفتن اعتبارات لازم کم‌کاری کرده‌اند. 

وی اضافه می‌کند: مصالح ساختمانی وجود ندارد و مردم با کمبود مصالح مواجهند. مردم با این گرانی و کمبود مصالح چگونه منازلشان را بازسازی کنند؟ به همین خاطر مهاجرت افزایش یافته است. 

این نماینده با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مناطق زلزله‌زده بیان می‌کند: مردم هیچ راه درآمد و امرار معاشی ندارند. مرزها بسته است. کرمانشاه پتانسیل‌ بالای گردشگری دارد و برای قطب گردشگری شدن و عبور از شرایط سخت اقتصادی حاکم بر استان، دولت باید نگاه ویژه‌ای به کرمانشاه داشته باشد.


اعلام نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل تابستان 

نرخ بیکاری استان‌های کشور در تابستان 1397 در حالی اعلام شد که کرمانشاه همچنان بالاترین نرخ بیکاری را دارد. البته این نرخ در استان روند کاهشی به خود گرفته و نسبت به تابستان سال گذشته(9/17درصد) 5/1 درصد و نسبت به بهار امسال(4/19 درصد) 3 درصد کاهش داشته است. 
به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل تابستان را 4/16درصد اعلام کرد. در این مدت میانگین نرخ بیکاری کشور 2/12درصد بود که بر این اساس نرخ بیکاری کرمانشاه از متوسط کشور 2/4درصد بیشتر بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه نیز در فصل تابستان 2/43 درصد اعلام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید