• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36393
+
-

قهرمان مردگان

بازتاب‌های نمایش ترامپ با شعار تحریم ایران در داخل و خارج آمریکا

گزارش
قهرمان مردگان


جواد نصرتی/ خبرنگار
رئیس‌جمهور آمریکا که از دنیای تجارت و دلالی و با سودای شومن‌های تبلیغاتی وارد کاخ سفید شد، تصمیمات اداری و اجرایی‌اش را هم به همان شیوه و با الهام از دنیایی که از آن آمده اعلام و اجرا می‌کند. نمونه‌اش اقدام جمعه‌شب اوست که بازتاب منفی گسترده‌ای در داخل و خارج از آمریکا داشت.

هیچ‌کس نمی‌تواند به اندازه دونالد ترامپ اینقدر منزجرکننده باشد که برای بازگشت سنگین‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، که زندگی 80میلیون ایرانی را در تنگنا قرار می‌دهد، از یکی از  عبارت‌های یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ استفاده کند. اما ترامپ همین است. او احتمالا ذوق‌زده از اینکه بالاخره توانسته یکی از معروف‌ترین و کلیدی‌ترین جملات سریال معروف بازی تاج و تخت را جایی خرج کند، در توییتر تصویری از خود گذاشت و با فونتی که یادآور نوشته‌ها در این سریال محبوب بود، از بازگشت تحریم‌ها (علیه ایران) خبر داد؛ «تحریم‌ها در راهند. پنجم نوامبر.»

این عکس و جمله، تنها چند روز مانده به انتخابات داغ میان‌دوره‌ای در آمریکا، همچون پتک بر سر میلیون‌ها شهروند این کشور که احتمالا از وجود چنین مردی در کاخ سفید احساس شرم می‌کنند فرود آمد و افراد بیشتری را از این حیرت‌زده کرد که چطور یک رئیس‌جمهور می‌تواند برای میلیون‌ها شهروند بی‌گناه ایرانی وضعیتی سخت و خردکننده ایجاد کند و این وضعیت را، با تم سریال‌ها به اطلاع دنیا برساند؟

این کار ترامپ، نه‌تنها به نوعی اقدام علیه بشریت به شمار می‌رود، که یک دهن‌کجی به متحدان آمریکا هم به شمار می‌رود؛ تنها ساعاتی پیش از انتشار این تصویر، کشورهای بزرگ اروپایی در واکنش به کنفرانس تلفنی مشترک مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور که در آن بازگشت تحریم‌ها را اعلام کردند، در بیانیه‌ای مشترک این اقدام آمریکا را محکوم کردند. و بلافاصله بعد از این بیانیه بود که ترامپ، در اوج بی‌مبالاتی به‌عنوان یک رئیس‌جمهور، ‌آن عکس کذایی را منتشر کرد.

ترامپ، با نقل بخشی ازجمله «زمستان در راه است»، عملا خود را در سمت آدم‌خوب‌های سریال تاج و تخت قرار داده. اما او بیش از اینکه به جان اسنو (قهرمان محبوب سریال تاج و تخت، و کسی که تنها امید نجات هفت‌پادشاهی موجود در سریال از دست اربابان مرگ است) باشد، به پادشاه شب (پیام‌آور مرگ و نیستی و نابودی و فرمانروای قلمرو مردگان در سریال) شباهت دارد. کاربران توییتر، به‌خصوص آمریکایی‌ها، خیلی زود این نکته را به زبان طنز و استعاره و تصویر، یادآوری کردند و نه‌تنها انتشار این تصویر را به‌شدت نقد کردند، که از تصاویر مشابهی، برای به چالش کشیدن خود ترامپ استفاده کردند. در مقابل عکس عجیب حساب کاربری ترامپ، توییتر خیلی زود شاهد هزاران نوشته و عکسی بود که در آنها، تم سریال تاج و تخت، برای به چالش کشیدن خود ترامپ و دعوت از مخالفان او برای حضور پررنگ در انتخابات پیش رو استفاده شده است.
ترامپ، این بازی را با تشبیه خود به جان اسنو شروع کرد اما جایگاهش قطعا در کنار پادشاه شب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید