• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35855
+
-

دوئل دوباره وزیر بهداشت با بیمه‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور از دست‌اندرکاران حوزه سلامت که ماه‌هاست مطالبات آنها به تأخیر افتاده خواست با دولت همکاری کنند

دوئل دوباره وزیر بهداشت با بیمه‌ها


پس از اجرای طرح تحول سلامت چند میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه‌ای در کشور، تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار گرفتند. طرحی که اگرچه در روزهای نخست توانست تا حد زیادی مشکلات اقتصادی قشر ضعیف جامعه را در حوزه بهداشت و درمان کاهش دهد اما پس از مدتی و به‌خصوص در سال97 به‌دلیل کاهش اعتبارات نسبت به سال96 با مشکلاتی روبه‌رو شد. به گزارش همشهری، موضوعی که معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالروز بیمه سلامت که روز گذشته برگزار شد درباره آن گفت: بودجه کشور منابعش مشخص است و ما می‌توانیم بگوییم بودجه سلامت هر چه دکتر هاشمی گفتند همان شود و آن را تأمین و پرداخت کنیم، اما وقتی از اینجا رفتیم باید بخشی از بودجه آموزش و پرورش یا دانشگاه‌ها را کم کنیم و به‌طور کلی بودجه هر بخش را که بخواهیم کم کنیم بخش دیگری دچار مشکل می‌شود.

اسحاق جهانگیری در ادامه افزود: دولت باید منابع بودجه را بر اساس اولویت‌های اول تخصیص دهد و با تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و مراجع عظام طرح تحول نظام سلامت نیاز کشور است.

وی در ادامه خطاب به دست‌اندرکاران حوزه سلامت که ماه‌هاست مطالبات آنها به تأخیر افتاده است، گفت: از پزشکان، بیمارستان‌ها، داروسازان و تمام کسانی که در حوزه سلامت چندین‌ماه است مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند خواهش می‌کنیم با ما همکاری کنند. ما اطمینان داریم که از این روز‌های سخت عبور خواهیم کرد. از طرف دولت اطمینان می‌دهم که طرح تحول نظام سلامت و تأمین بودجه آن در اولویت دولت، مجلس و نظام قرار دارد.


منابع سلامت پایدار شود
وزیر بهداشت هم با اشاره به فرصت‌سوزی 90ساله در اصلاح نظام بیمه‌ای کشور، گفت: تا پایان این دولت 2سال وقت داریم؛ من با همه وجود می‌خواهم مشکل کشور حل شود. کمک کنید تا حداقل مشکلات بیمه‌ای کشور حل شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: امیدوارم بیمه سلامت از یک صندوق به یک سازمان ملی و کارآمد تبدیل شود. البته با وجود اینکه ۲۳سال قبل بیمه خدمات درمانی ایجاد شد هنوز ضعیف‌ترین بخش از نظر توجه بیمه است و هنوز در قرن۲۱ و بعد از 5سال اجرای طرح تحول نظام سلامت که از محوری‌ترین شعارهای دولت بوده، مشکلات بیمه‌ها رفع نشده است. البته مهم‌ترین چالش‌های بیمه‌ای کشور عدم‌اجرای قانون بوده است. می‌بینیم که طرحی تصویب شده و براساس آن باید صندوق‌های بیمه‌ای یکی شوند. حال اگر این اراده را نداریم که صندوق‌های بیمه‌ای را یکی کنیم، حداقل سیاست‌هایشان را یکسان کنیم؛ چراکه مردم در هر بیمه‌ای با دردسرهایی مواجهند که این خلاف قانون است.

هاشمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که بیمه سلامت به وزارت بهداشت بیاید. از نظر من مهم نیست بیمه در کجا باشد. اصلا به‌نظر من بیمه باید زیرنظر رئیس‌جمهور باشد؛ چراکه رفاه اجتماعی باید مهم‌ترین دغدغه عالی‌ترین مسئول کشور باشد. البته در این مدت سازمان بیمه سلامت کارنامه قابل‌قبولی داشته و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده است که اگر مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند طی چند سال آینده طبق الگوهای موفق دنیا پیش رود و به جایگاه رفیع خود دست یابد.

او ادامه داد: به‌طور کلی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت ما در این حوزه بد نیست، اما از طرفی قانون را هم به‌طور کامل اجرا نکرده‌ایم. اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است. البته در این سال‌ها خیلی ما را اذیت کردند آن هم به‌صورت هدفمند و آن هم به‌خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت طرح تحول سلامت بود. برخی به این موضوع از دید رقیب نگاه کردند نه از دید منافع ملی. باید پرسید آیا سرمایه اجتماعی که طرح تحول برای نظام ایجاد کرد در طول این سال‌ها سراغ دارید؟ در این طرح پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰درصد به ۳۵.۷درصد رسید که هریک‌درصدش ۷۹۰میلیارد تومان پول می‌خواهد. در عین حال دسترسی به تجهیزات و وسایل پزشکی، توزیع پزشک و پرستار و... همه جزو مواردی بود که در قالب طرح تحول انجام شد، البته بعد اجتماعی این طرح برایم بسیار مهم است. این اقدامات درست نقطه مقابل اقدام دشمنان‌مان در خارج و برخی از دوستان نادان‌مان در داخل بود؛ چراکه هرچقدر ما سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم عده‌ای آن را نابود کردند و ما را متهم کردند که متأسفانه تا اندازه‌ای هم موفق بودند.

هاشمی درباره برداشت ۵۰۰میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت گفت: هنوز این موضوع ابلاغ نشده، اما امیدواریم همانطور که گفتند این رقم به حوزه بیمه بیاید. خبر دارم که چاه‌هایی برایش کنده‌اند، اما امیدوارم نخواهند با این پول آنها را پرکنند تا بتوانیم نفسی بکشیم. همین الان به عکس و تصویر من از ابتدای دولت تاکنون نگاه کنید. اصلا قابل قیاس نیست. آن وقت به ما می‌گویند وزرای مرفه که کم‌کارند به‌دنبال تفریح و استخر هستند و ساعت ۹ می‌آیند و ۱۱ می‌روند. اما واقعا طی این مدت پیرمان کردند.

البته این صحبت‌های وزیر بهداشت با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و بسیاری در نقد حرف‌های او به قاضی‌زاده هاشمی پیشنهاد کردند به جای اینکه به‌ خودش نگاه کند به عکس مردم نگاهی بیندازد.


بودجه را واقعی ببینیم
در جلسه روز گذشته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز تأکید کرد: باید مطالبات را به‌روز کنیم و به مسئول بیمه بگوییم وقتی پول ندارید حق ندارید تعهد ایجاد کنید.

طاهر موهبتی گفت: یکی از چالش‌های ما تامین منابع مالی پایدار و واقعی دیدن بودجه است. شک نکنید اگر بحران مالی بیمه‌ها را جدی نگیریم، باید منتظر بحران‌هایی بیش از امروز باشیم.

بنابراین یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاد بحث مدیریت منابع و مصارف بود. باید توجه کرد که با واقعی دیدن منابع و واقعی کردن هزینه‌ها می‌توانیم مدیریت کنیم.

وی گفت: در ابتدای طرح تحول قرار بود 5میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، اما دیدیم که در عمل ۱۰میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که برای هر بیمه شده ۵۲۸میلیارد تومان بار مالی دارد. از طرفی اعتبارات مورد نیاز یا دیده نشد و یا امکان تأمینش وجود نداشت. بنابراین هم‌اکنون به‌دنبال این هستیم که در حوزه تنظیم مقررات اقدام کنیم. البته تردیدی نیست که گروه‌های محروم باید تحت پوشش بیمه رایگان باشند اما از طرفی یارانه باید هدفمند باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید