• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35280
+
-

توسعه خوشه‌های صنعتی؛ اولویت قزوین

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین توسعه خوشه‌های صنعتی را عامل گسترش روابط با کشورهای دیگر می‌داند

قزوین
توسعه خوشه‌های صنعتی؛ اولویت قزوین

قزوین با وجود این‌که فقط یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده، اما با توجه به شرایط ویژه آب‌وهوایی و منطقه‌ای توانسته است سهم قابل‌توجهی از نیاز کشور در بخش تولید صنعتی و کشاورزی را به خود اختصاص دهد. 
استانی که این روزها همه اهداف توسعه تولیدی و صنعتی خود را بر تقویت خوشه‌های صنعتی متمرکز کرده است. گفت‌وگوی همشهری را با منوچهر حبیبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین، دراین باره بخوانید. 



توسعه خوشه‌های صنعتی قزوین با توجه به چه ظرفیت‌هایی در این استان دنبال می‌شود؟
قزوین در گذشته میزبان تاسیس اولین شهر صنعتی کشور بود و امروز 4 هزار واحد تولیدی صنعتی دارد. واحدهایی که با تولید متنوع صنعتی توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیاز کشور را تامین کنند. توجه به این شرایط حاکی از این است که قزوین ظرفیت ویژه‌ای در حوزه صنعت دارد و سالانه تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت دریافت می‌کند.

سالانه چند متقاضی برای سرمایه‌گذاری در قزوین درخواست می‌دهند؟
حدود هزار متقاضی سالانه درخواست‌های خود را ارائه می‌کنند.

محدودیتی در پذیرش این تقاضاها وجود ندارد؟
مشکلات و محدودیت‌های ما هم مشابه سایر نقاط کشور است. از مسائل زیست‌محیطی گرفته تا چالش کمبود منابع آبی. هرچند کارشناسان ما در تلاش هستند با تعریف ویژگی‌های علمی زمینه جذب تمام این سرمایه‌گذاری‌ها را در استان فراهم کنند. 

به نظر می‌رسد بخش کشاورزی استان هم ظرفیت‌های بالقوه زیادی دارد.
بخش کشاورزی یکی از گنجینه‌های ارزشمند استان قزوین و دشت قزوین به عنوان مهم‌ترین دشت کشاورزی کشور مطرح است. این استان توانایی تولید 5 درصد محصولات مورد نیاز کشور در این بخش را دارد و این مهم در سایه انجام مطالعات علمی در مورد این دشت محقق شده.

به اعتقاد شما با توجه به این ظرفیت‌ها، قزوین کارنامه موفقی در حوزه صادرات داشته است؟
مطمئنا عملکرد بخش صادرات قزوین می‌تواند بهتر از این باشد. ما با توجه به تولید صنعتی و کشاورزی می‌توانیم بازارهای خارجی زیادی را در انحصار خود بگیریم. این در حالی است که امروز این بازارها به چند کشور کوچک از جمله عراق و پاکستان محدود مانده است. 

فکر می‌کنید توسعه خوشه‌های صنعتی می‌تواند به رفع این کاستی‌ها کمک کند؟
توسعه خوشه‌های صنعتی و افزایش تولید استان می‌تواند بستر ساز گسترش روابط ما با کشورهای دیگر باشد. تنوع محصولات باید به ما در شناسایی بازارهای جدید و مشتریان خارجی برای رونق صادرات خارجی کمک کند.

در کنار تلاش‌های دولت نمی‌توان منکر نقش بخص خصوصی برای تحقق این اهداف شد. این‌طور نیست؟
بله. در نشست‌های مشترک با فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تاکید شده است که اهداف تعریف شده در حوزه صادرات باید واقع‌بینانه باشد. منظور اهدافی است که قابلیت اجرا داشته باشند. اهداف دور از واقعیت امکان برنامه‌ریزی و اجرا را به ما نمی‌دهند، بلکه فقط دستاوردشان دور کردن ما از رونق صادرات خواهد بود.

طرح آمایش صنعتی در قزوین می‌تواند در رونق صادرات به شما کمک کند؟
در واقع با تکیه بر این طرح می‌توانیم استراتژی‌های صنعتی و صادراتی خود را تعریف کنیم. وقتی این استراتژی‌ها علمی و اصولی تعریف شود، فعالیت‌های ما هم در همان مسیر قرار می‌گیرد و این نقشه راه، بستر تحقق اهداف را فراهم می‌کند. 

مهم‌ترین مشکل پیش روی واحدهای تولیدی استان چیست. سرمایه در گردش یا فرسودگی؟
فرسودگی ماشین‌آلات که تحریم‌های گذشته به آن دامن زده است. ما برای این‌که توان رقابتی صنایع خود را افزایش دهیم‌، نیازمند نوسازی ناوگان تولید هستیم.

آماری از میزان صادرات امسال استان دارید؟
آمار 5 ماهه اول امسال حکایت از آن دارد که در این مدت قزوین با رشد 1/41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. 

ارزش ریالی این میزان صادرات چقدر بوده است؟
ارزش این میزان صادرات 298 میلیون دلار و مقصد کالاهای صادراتی عراق، ترکمنستان، افغانستان و ترکیه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید