• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3514
+
-

فرصتی برای درخشش تبریز در جهان

یادداشت
فرصتی برای درخشش تبریز در جهان

ایرج شهین‌باهر | شهردار تبریز:

تبریز با مجموعه‌ای ‌از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی، تاریخی و طبیعی، به پیشواز مهم‌ترین رویداد گردشگری جهان اسلام می‌رود و البته طبیعی‌است که این استقبال، شامل تمام دستاوردهای ۲۰۱۸ نباشد بلکه آغازی باشد برای ورود به دوره جدیدی از شاخص‌های گردشگری تبریز؛ از این رو می‌توان گفت که «تبریز۲۰۱۸» فرصت همگرایی حوزه‌های مختلف اجرایی ‌است.

در چند سال گذشته تبریز۲۰۱۸ یکی از محورهای مهم بخش‌‌های مختلف اجرایی کشور بوده‌است؛ از این رو برنامه‌ای که در آغازین روزهای سال جدید میلادی برگزار شد، محفل مهمی بود تا با حضور مسئولان تأثیرگذار ملی و محلی، آخرین جمع‌بندی‌ها در مورد برنامه‌های گردشگری تبریز۲۰۱۸ صورت گیرد.

دومین ویژه‌برنامه مربوط به پیش‌رویداد تبریز۲۰۱۸ با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقامات استانی، نایب‌رئیس و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار ‌شد. این پیش‌رویداد ۲۰۱۸، مقدمه‌ای برای میزبانی رسمی گردشگری جهانی تبریز خواهد بود. گردشگری تبریز با این مقدمه، به استقبال جشن جهانی نوروز در تبریز با حضور سران کشورهای مختلف خواهد رفت.

مدیریت شهری هم آمادگی کامل دارد که کالبد شهر را آماده این اتفاق و مکان‌های تاریخی شهر را احیا و اقدامات گسترده‌ای ازجمله برنامه‌های گسترده فرهنگی، در سطح شهر برگزار کند. یکی از اقدامات صورت‌گرفته نیز احیای بازار تبریز به ‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان بود. همچنین قرار است برنامه‌های ورزشی و فرهنگی گسترده‌ای را با محوریت رویداد تبریز2018 به اجرا درآوریم؛ از این ‌رو در طول برگزاری رویداد تبریز2018 این شهر میزبان اتفاقات گسترده فرهنگی و ورزشی خواهد بود و در این راستا، وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط، به‌ویژه سازمان میراث ‌فرهنگی، همکاری تنگاتنگی با تبریز خواهند داشت.

هدف دیگر ما آماده‌کردن فضاهای اقامتی مناسب برای همه گردشگران است. شکل‌دهی به برخی برنامه‌ها و تورهای گردشگری شهری و همچنین ایجاد فضاهای مناسب برای گردشگران هم از مهم‌ترین برنامه‌های ماست. تا زمانی که رویداد تبریز2018 به‌صورت رسمی آغاز شود فرصت خواهیم داشت که فضاهای مورد نیاز را تأمین کنیم و در این راستا به ‌صورت شبانه‌روزی در تلاش هستیم تا ضمن خدمات‌رسانی گسترده، شهر به صورت کامل، از این فرصت میزبانی به بهترین شکل، بهره ببرد.

تلاش ما این است که شهر را ـ چه به لحاظ خدماتی، چه فرهنگی و چه کالبدی ـ آماده کنیم و خدمات مناسبی به همه گردشگرانی که به تبریز سفر می‌کنند ارائه دهیم؛ چراکه معتقدیم رویداد تبریز2018 برای گردشگری تبریز، یک شروع است.

اعتقاد داریم که رویداد 2018 صرفا متعلق به تبریز نیست و یک رویداد ملی محسوب می‌شود. انتخاب تبریز بین شهرهای 56کشور اسلامی، فرصتی‌ کمیاب است چراکه اختصاص دوباره آن به یک شهر دیگر از ایران، حدود 56سال طول خواهد کشید. رویداد تبریز2018 فرصتی‌است تا بتوانیم سهمی از صنعت گردشگری را جذب کنیم. البته تجربه نشان داده است که تورگردان‌ها برای برگزاری یک تور، تنها به یک شهر تکیه نمی‌کنند و مجموعه‌ای از شهرها را انتخاب می‌کنند؛ از این‌ رو تبریز می‌تواند نخستین مبدأ گردشگری  باشد؛ بی‌تردید تورها به سراغ دیگر شهرهای کشور نیز خواهند رفت و فرصت رشد گردشگری برای همه شهرهای بزرگ ایران فراهم خواهد شد. در واقع رویداد تبریز2018 تنها مختص به تبریز نیست بلکه فرصتی‌است برای همه شهرهای کشور.

قطعا شاخصه‌هایی که تبریز از قدیم داشته به انتخاب آن به عنوان شهر گردشگری در سال جاری میلادی کمک کرده‌ است. برخی شاخصه‌های این شهر، فرهنگی و کالبدی‌است و تبریز 3سال است که به‌عنوان تمیز‌ترین شهر کشور مطرح می‌شود. پیشینه تاریخی و فرهنگی این شهر نیز از دیرباز مورد توجه بوده و تبریز علاوه بر نام‌آوربودن در کشور عزیزمان، در فراسوی مرزهای کشور نیز شهره و نام‌آور است.

تبریز شهر بی‌گدا و بدون معتاد متجاهر است؛ شهر اولین‌هاست. غذاهای ویژه در تبریز مورد توجه بسیاری از شهروندان است و روستای کندوان در مجاورت این شهر جای دارد. همچنین این شهر فضاهای تاریخی فاخری دارد؛ فضاهایی مانند مقبره‌الشعرا، موزه‌های مختلف ازجمله موزه مشروطه و همچنین بیش از 29خانه تاریخی و فرهنگی. با توجه به پتانسیل‌های گسترده شهر تبریز در تمامی ابعاد، به ‌نظر می‌رسد که رویداد تبریز2018 فرصتی برای آغاز یک اتفاق بزرگ باشد؛ ورود گردشگر به این شهر و تبدیل آن به یک مقصد گردشگری در جهان برای سال‌های متمادی.

این خبر را به اشتراک بگذارید