• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3509
+
-

تقاضای نابودی تلگرام در گفت‌وگو با مردم!

یادداشت
تقاضای نابودی تلگرام در گفت‌وگو با مردم!

رضا رفیع| طنزپرداز و مجری تلویزیون:

در پی فیلترینگ موقت نرم‌افزار ضالّه تلگرام ‌خانه‌خراب‌کن در یک روز آلوده به میان مردم رفتیم تا نظر آنها را در این ارتباط جویا شویم که «در این روزهای بی‌تلگرام، چه می‌کنید و چقدر خوش می‌گذرد؟».

یک استاد تاریخ و تلویزیون: فیلترینگ تلگرام چیز جدیدی نیست. اگر تاریخ را نگاه کنید، ملاحظه می‌کنید که در عهد مشروطه هم گاهی تلگراف را فیلتر می‌کرده‌اند. آن‌موقع تلگرام نبود، به جایش تلگراف را فیلتر می‌کردند که بالاخره یک چیزی را فیلتر کرده باشند. الحمدلله، رعیت هم راضی بودند.

این مورخ نامی (که نخواست نامش بیشتر فاش شود) در ادامه فرمایشات متین خودش افزود: میرزاملکم‌خان ـ از رجال عصر قاجار ـ کلی برای آوردن تلگراف به ایران جنگید. زمانی که شهرها و دهات اروپا دارای خطوط ارتباطی بودند و با هم چت می‌کردند.

با این حال، عین‌الدوله ـ صدراعظم ناصرالدین‌شاه ـ اجازه نمی‌داد که در شهرهای ایران، خطوط تلگراف احداث شود؛ معتقد بود که اگر رعایا دارای تلگراف شوند، در ولایات و ایالات مملکت محروسه ایران، جلوی تلگرافخانه تجمع می‌کنند و از احوال یکدیگر باخبر می‌شوند و علیه سلطنت، آشوب می‌کنند. الآن بحمدالله فضا باز است و این حرف‌ها نیست. تلگراف که هیچ، تلگرام بلامانع است؛ فقط در مواقع بحرانی باید مراقب بود که دشمن، دربست سوارش نشود.

یک شاطر دم تنور: من از وقتی که تلگرام فیلتر شده، هم خمیرم خوب ورمی‌آید و هم جوش شیرین کمتری می‌زنم؛ عموم مشتری‌ها هم از نان‌های برشته و کنجدی این واحد نانوایی تعریف می‌کنند؛ در صورتی که قبلا این چونه‌گیر و خلیفه، دائما سرشان تا خرخره توی تلگرام خر بود و نان‌ها یا خمیر می‌شد یا می‌سوخت. خواهش می‌کنم ادامه دهند.

یک راننده تاکسی: تا تلگرام بود، اصلا نمی‌فهمیدم دنده کجا بود چون حواسم کمتر به اطراف بود. هی به تلگرام سرک می‌کشیدم که ببینم همکاران و هم‌صنفی‌های تاکسیران، چی در گروه «شوفرهای دست‌به‌فرمان» نوشته‌اند. چند بار نزدیک بود مسافرها را زیر بگیرم که به ‌خیر گذشت. خواهش می‌کنم نابودش کنند.

یک پزشک جراح: در کار ما تمرکز، حرف اول را می‌زند. تلگرام که بود، گاهی دستیارهای اتاق عمل را می‌دیدم که طرف مثلا یک دستش به آپاندیس مریض است، و همزمان در دست دیگرش، گوشی تلفن همراه و دارد چت می‌کند. بعد هم که بنده خدا مرخص می‌شد، می‌گفتند خطای انسانی در کار نبوده و خواست خدا بوده که به رحمت ایزدی بپیوندد. به‌ نظر ارجمند بنده، فیلترینگ تلگرام، یک عمل شریف است و نباید با عکس‌العمل‌های منفی، عقب نشست.

یک نمازگزار عزیز: حضور قلب، شرط اساسی و اصلی نماز است. تا تلگرام بود، یکدفعه صدای دینگ‌دینگ پیامک‌هایش حواسم را پرت می‌کرد و نمی‌فهمیدم چی دارم می‌خوانم. حافظ از خم ابرو در محراب می‌نالید؛ در عصر ما، از این تلگرام شیطانی باید به خدا پناه برد. گوشی کنار سجاده بود، می‌رفتم سجده، می‌دیدم درینگ، یک پیامک یا تصویر آمد روی گوشی و شما دیگر تصور کنید که چه نمازی می‌شد. به قول رودکی خودمان که خدا حفظش کند: روی به محراب نهادن چه سود؟ / دل به بخارا و بتان طراز!

این خبر را به اشتراک بگذارید