• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34627
+
-

زنان روستایی صاحب درآمد می‌شوند

مدیر جهاد کشاورزی مهران: توانمندسازی مالی زنان روستایی می‌تواند مانع مهاجرت روستاییان به شهرها شود

اشتغال
زنان روستایی صاحب درآمد می‌شوند

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:

در جامعه امروز زنان نشان داده‌اند که توانایی‌ها و قابلیت‌های بالقوه فراوانی دارند و در شرایط مناسب می‌توانند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مشارکت مؤثری داشته باشند. از این رو افزایش و بهبود مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی از عمده‌ترین اهداف بسیاری از سازمان‌های دولتی از جمله دفتر مشارکت و امور زنان وزارت جهاد کشاورزی است. این وزارتخانه با ارائه طرح‌هایی چون صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و گسترش تعاونی‌های کارآفرینی و اشتغالزایی برای تحقق این مهم گام برمی‌دارد. با توجه به نقش مهم و تعیین‌کننده زنان روستایی در اقتصاد خانوار، توسعه درآمد، حفظ جامعه روستایی و به دنبال آن جایگاه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی در توانمندسازی این قشر، برخی مدیریت‌های جهاد کشاورزی در استان ایلام مبادرت به تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کرده‌اند که مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های دهلران و مهران از آن جمله هستند.


ضعف مالی زنان روستایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران می‌گوید: تعداد زیادی از ساکنان روستاها را زنان تشکیل می‌دهند و بسیاری از فعالیت‌های روزمره روی دوش آنهاست. اما اکثر آنها از نظر مالی ضعیف هستند و شایسته است با توجه به زحمتی که می‌کشند، درآمدی هم داشته باشند. «عباس احمدی» اضافه می‌کند: در جوامع روستایی زنان و دختران از مراقبت‌های بهداشتی، امکانات آموزشی و درآمد کمتری نسبت به مردها برخوردارند.
 برخی از آنها نیز هیچ درآمدی ندارند و فقط کار می‌کنند. بنابراین اگر امکانات در روستاها افزایش یابد و تسهیلاتی در اختیار زنان روستایی قرار بگیرد، موقعیت اقتصادی و اجتماعی آنان بهبود می‌یابد. این مسئول ادامه می‌دهد: یک مورد از این امکانات، ایجاد نهادها و سازمان‌های مالی است که از طریق آنها بتوان به اشتغالزایی و ارتقای موقعیت اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی کمک کرد.


بهبود وضعیت اقتصادی زنان روستایی

مدیر جهاد کشاورزی دهلران می‌گوید: به منظور بهبود موقعیت اقتصادی زنان روستایی شهرستان، صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی تشکیل شده است. 
احمدی می‌افزاید: تشکیل این صندوق‌ها طبق دستورالعملی که وزارت جهاد کشاورزی به معاونت ترویج و آموزش کشاورزی خود ابلاغ کرده است، صورت گرفته و در شهرستان دهلران از سال 1393 آغاز به کار کرده‌اند.


تشکیل 8 صندوق اعتبارات خرد 

این مسئول ادامه می‌دهد: شهرستان دهلران 7 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی داشت که هشتمینِ آنها هم در روستای گلسیری تشکیل شد. صندوق‌های بیشتری در روستاهای دیگر در شرف تشکیل هستند.
احمدی می‌گوید: ارتقای سطح مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی، توانمندسازی آنان در انجام کارِ گروهی، افزایش ضریب دسترسی زنان کم‌درآمد به تسهیلات اعتباری و همچنین افزایش درآمد خانوار از طریق پرداخت تسهیلات مهم‌ترین اهداف تشکیل این صندوق‌ها هستند.

وی اظهار می‌کند: توجه به زنان بی‌درآمد و کم‌درآمد روستایی، هدایت پس‌اندازهای غیرمولد به سرمایه‌های مولد کارآمد، شکستن چرخه فقر و نجات خانوار روستایی از آن و توسعه اشتغال از دیگر اهداف آن به شمار می‌روند. مدیر جهاد کشاورزی دهلران درباره مبلغ این تسهیلات نیز می‌گوید: مبلغ تسهیلات 15 تا 40 میلیون تومان است. زنانی که متقاضی دریافت وام هستند، از طریق جهاد کشاورزی به بانک‌های «مهر کارآفرین» و «توسعه تعاون» معرفی می‌شوند.


راه‌اندازی 3 صندوق اعتباری در مهران

مدیر جهاد کشاورزی مهران نیز با بیان این‌که توانمندسازی زنان روستایی در انجام کار گروهی و برنامه‌‌ریزی برای اجرای پروژه‌ها مبتنی بر امکانات و شرایط منطقه از اهداف مهم تشکیل این صندوق‌هاست، می‌گوید: 3 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در این شهرستان افتتاح شده است. «حسن مرادی» با اشاره به اثربخشی اجرای این طرح در اوضاع اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی می‌افزاید: این طرح توسط اداره ترویج جهاد کشاورزی مهران در 3 روستای چالاب با 30 عضو، بانرحمان با 30 عضو و گلان با 45 نفر عضو اجرا شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است. این مسئول تاکید می‌کند: اشتغالزایی روحیه مشارکت را در افراد تقویت می‌کند و دولت متحمل فشار کمتری در امور اقتصادی می‌شود. برای تحقق این امر تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کمک بزرگی است.


جلوگیری از مهاجرت روستاییان

مدیر جهاد کشاورزی مهران در ادامه می‌گوید: گلیم‌بافی، عروسک‌بافی، پخت نان خانگی و تهیه لبنیات و انواع ترشی ازجمله پروژه‌هایی هستند که زنان روستایی مهران با دریافت وام از صندوق اعتبارات خرد آنها را اجرا کرده و از این طریق برای خود کسب و کار راه انداخته‌اند. 
مرادی اظهار می‌کند: بیکاری در روستاها تبعات متعددی دارد که بزرگ‌ترین آنها مهاجرت روستاییان به شهرهاست و اختلالات و مشکلات شهرنشینی را هم در پی دارد. در این میان نقش صندوق‌های اعتبارات خرد، به عنوان یکی از ارکان اقتصادی، در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اهمیت زیادی دارد و در نهایت روستاییان را در روستاها نگه می‌دارد و مانع مهاجرت آنها می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید