• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34464
+
-

ساخت‌وسازها زیر ذره‌بین شهروندان

شورای شهر تهران کلیات لایحه انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی را تصویب کرد

شورا
ساخت‌وسازها زیر ذره‌بین شهروندان

شورای شهر تهران یک‌گام دیگر در مسیر شفاف‌سازی برداشت؛ مسیری که مدیریت شهری پایتخت از ابتدای سال‌جاری در پیش گرفته است. در همین راستا اعضای شورای شهر تهران دیروز و در قالب نود و چهارمین جلسه خود، با کلیات لایحه انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی بر سامانه شفافیت شهرداری موافقت کردند. این در حالی است که پیش از این، قرار گرفتن اطلاعات قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان و طرح تعارض منافع در شورای شهر به تصویب رسیده و به اجرا درآمده بود.

براساس طرحی که کلیات آن روز گذشته به تصویب رسید اطلاعات کل پلاک‌های ثبتی منتشر می‌شود و هدف آن مشخص کردن میزان پیشرفت پروژه‌ها به‌منظور جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی است. بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شهرداری نیز در صحن شورا در توضیحاتی تکمیلی گفت: «این طرح کاملا به حفظ حریم شخصی افراد پایبند بوده و تنها اطلاعاتی که به حق عمومی بازمی‌گردد را منتشر می‌کند. در هیچ کجای این انتشار نام مالک منتشر نمی‌شود همچنین در این موضوع تنها پلان بیرونی منتشر شده و پلان داخلی منتشر نمی‌شود.» 
به گزارش همشهری، اینطور که در کلیات طرح آمده، ابتدای سال 97برای انتشار اطلاعات درنظر گرفته شده است. البته محمد علیخانی دیروز در قالب سؤالی پرسید که چرا اطلاعات قبل‌تر و مثلا از ابتدای اسفند 96منتشر نشده که آروین پاسخ داد: «انتشار اطلاعات شهرسازی پیش از این تاریخ به‌منظور شناسایی تخلفات موضوع دیگری می‌تواند باشد که اجرای آن در قالب این طرح، هم مشکل و همزمان‌بر است.»

طبق پیشنهاد شورا مجموعه‌ای از اطلاعات شهرسازی در یک بازه زمانی دو ماهه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و با اجرایی‌شدن کامل طرح، شهروندان می‌توانند اطلاعاتی مبنی بر اینکه امکان ساخت چند طبقه ساختمانی وجود دارد یا در کوچه و خیابانشان کدام ساختمان پروانه ساخت گرفته است را مشاهده کنند.آنگونه که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز نیز اعلام کرد جزئیات طرح در جلسه آینده به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

شفافیت نقص دارد و باید تکمیل شود
در میان بررسی طرح انتشار اطلاعات شهرسازی، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران طرح مذکور را بسیار با اهمیت دانست و در ادامه توصیه‌ای را هم ارائه کرد: «اینکه اکنون شفافیت در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته جای تقدیر دارد اما در مجموع کمبودهایی هم وجود دارد که به‌نظر می‌رسد باید به مرور رفع شده و سامانه شفافیت تکمیل شود. مثلا اینکه شهروندان باید بدانند چگونه اعتراض خود را نسبت به تخلفات اعلام کنند. از طرفی دیگر آیا روشی وجود دارد که به اعتراضات رسیدگی شود یا نه؟ چنانچه در مورد همین طرح شهرسازی اگر تخلفی مشاهده شود و اعتراضی پس از شروع کار ساخت‌وساز به ثبت برسد، احتمال اینکه فتنه‌ای در محل شکل بگیرد، زیاد خواهد بود. درصورتی که سرمایه‌گذار کار خود را شروع کرده، تصمیم‌گیری سخت است.»

هاشمی درخصوص اهمیت طرح نیز مثالی بیان کرد: «در محله جماران تخلف محرزی در ساخت رخ داده زیرا برای ساخت‌وساز در باغی، مجوز ایجاد دو برج گرفته شده بود که امروز 3برج در آنجا ساخته شده است. اما صدای اعتراض ما و شهروندان به جایی نرسید چراکه دائما می‌گفتند بنای مورد نظر برای نهادی بزرگ است و نمی‌توان جلوی تخلفاتش را گرفت. سال گذشته بالغ بر 20نامه از سوی شهروندان درخصوص آن به‌دست من رسید؛ بنایی که در محدوده نیاوران و جماران قرار دارد و اتفاقا آقای حناچی (معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران) احتمالا می‌دانند منظور بنده کجاست.

بنابراین باید طرح شفاف‌سازی را تکمیل کرد تا برای روند رسیدگی اعتراض زمان کافی وجود داشته باشد، در غیراینصورت بحران‌های بعدی که ناشی از سرمایه‌گذاری است ایجاد می‌شود.» سیدمحمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم بیان کرد: «موضوعی که در این طرح دنبال شد تنها انتشار اطلاعاتی برای ذینفعان بوده و این در حالی است که موضوعات قانونی همچون کمیسیون‌های ماده 100و طرح تفصیلی شهر تهران تکلیف را مشخص کرده است. زمانی که اطلاعات دقیق نهایی مشخص باشد می‌تواند نشان دهد که یک ساختمان در نهایت باید با چه مشخصاتی تکمیل شود و زمانی که فردی تخلف کند این موضوع را می‌تواند نشان دهد که نایب شهردار چشمش را روی تخلفی بسته است.» الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی نیز بر ضرورت ضمانت اجرایی برخورد با متخلفین درصورت احراز تخلفات شهرسازی تأکید کرد.

طرحی که 30سال پیش باید انجام می‌شد
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری یکی دیگر از اعضای شورا بود که راجع به طرح مهم دیروز شورا توضیح داد. او گفت:‌«این طرح می‌گوید اطلاعات پرونده‌های ساخت‌وساز ازجمله وضعیت مکانی، طرح تفصیلی، نوع کاربری و اینکه چند طبقه می‌توانند بسازند، سطح اشغال چقدر است، تصمیمات شورای معماری آن و پرونده باغات آن در معرض نظارت عموم قرار گیرد نه اطلاعات اشخاص، البته اسامی مهندسین ناظر متخلف نیز باید مشخص باشد. همچنین موجب می‌شود در امضاها دقت بیشتری شود.» زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست نیز بر این عقیده بود که چنین طرح‌هایی از رانت و تخلف جلوگیری می‌کنند اما باید مشخص شود که در بارگذاری‌ها نحوه استفاده شهروند چگونه است؟

در توضیح اهمیت موضوع پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهرداری هم پشت تریبون رفت و گفت:«70تا 80درصد وابستگی شهرداری به درآمدهای حوزه شهرسازی است از این رو نمی‌توان اقدامی یکباره درخصوص این حوزه انجام داد و تغییرات در آن باید گام به گام صورت گیرد. در کشورهای پیشرفته پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ استثنا شده و در تالار شهر به نمایش درمی‌آید و همه افراد نسبت به آن نظرات‌شان را اعلام می‌کنند و براساس این نظرات برای آن پروژه تصمیم‌گیری می‌شود. حرکت ما به این سمت ضروری است و اگر 30سال پیش به این سمت می‌رفتیم امروز شاهد بسیاری از تخلفات نبودیم.»

وزارت کشور نامه‌ای نزده است
ه گزارش همشهری دیروز چند عضو شورای شهر تهران از جمله امانی، نژادبهرام و میرلوحی انتصاب سکینه اشرفی یه عنوان نخستین بانوی معاون شهرداری پایتخت را قابل تقدیر دانستند، همچنین محسن هاشمی در ابتدای جلسه کسب عنوان سومی کاروان ایران در مسابقات پارا المپیک آسیایی را تبریک گفت.  رئیس شورای شهر تهران در اواخر جلسه نیز بین خبرنگاران حاضر شد و  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با رفتن حجت میرزایی از معاونت برنامه‌ریزی، تکلیف برنامه سوم شهرداری به کجا می‌‌رسد، گفت: «اکنون برنامه سوم به شورا آمده و در حال رسیدگی است و با هماهنگی شهرداری نگرانی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه خانم سکینه اشرفی، معاون جدید برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری هم در جریان کار قرار دارند.»  

او همچنین موضوع نامه وزارت کشور مبنی بر بازنشسته بودن سیدمحمدعلی افشانی که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده را تکذیب کرد و گفت: رایزنی‌ها در این رابطه همچنان با مجلس ادامه دارد. هاشمی در برابر این سوال که اگر بر فرض یک‌درصد در نظر بگیریم که افشانی از شهرداری برود، آیا مشغول بررسی گزینه‌های مطرح به جای او هستید؟ نیز پاسخ داد: «اعضا گزینه‌هایی را در ذهن دارند  اما اسامی مطرح در حد گمانه‌زنی است. تنها مسئله این است که اگر آقای افشانی به دلیل بازنشستگی از شهرداری بروند، پروسه انتخاب فرد جدید کوتاه باشد.»

تذکرها، پیشنهادها و تقدیرهایی که اعضای شورای شهر تهران دیروز مطرح کردند

شهربانو امانی

تلاش ما این بود که قبل از سال تحصیلی لایحه ایمنی سرویس مدارس را به تصویب و به اجرا برسانیم، اما تا امروز از شهرداری تهران این لایحه به شورای شهر نیامده است ولی بخشی از اقدامات آموزشی و ایمنی سرویس مدارس انجام می‌شود. 

ناهید خداکرمی
تشعشعات دکل‌های مخابراتی می‌تواند اثرات مخربی برای کودکان و زنان باردار داشته باشد و شرکت ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات شهر با وسواس خاصی موضوع نصب و استاندارد‌سازی‌ این دکل‌ها را دنبال می‌کنند. اما بسیاری از دکل‌های موجود مربوط به نهاد‌ها و بانک‌ها و نهاد‌های انتظامی و شهرداری هنوز جهت اخذ مجوز و استانداردسازی نصب آنها اقدام نکرده‌اند. لازم است شهردار تهران نسبت به اخذ مجوز‌های لازم برای این منظور اقدام کند.

علی اعطا
در زمان رأی‌گیری برای بررسی لایحه شهرداری مبنی بر اعطای مجوز برای انجام هزینه مشارکت در مراسم اربعین حسینی در جلسه نود و سوم شورا، به‌دلیل اعلام زودهنگام پایان رأی‌گیری، رأی من ثبت نشد. به همین دلیل اعتراض کردم و خواهان محاسبه شمارش رأی خود شدم که هیأت رئیسه موافقت نکردند. به واسطه علت رأی ندادنم مورد سؤال شهروندان واقع شدم. بنابراین ضمن درخواست از هیأت رئیسه برای توجه به این موارد و با توجه به اینکه من نماینده مردم شهر هستم، اعلام می‌کنم که موافق فراهم‌آوردن تسهیلات برای زائران حضرت اباعبدالله(ع) بوده و هستم و معتقدم راهپیمایی اربعین جدای از تأثیرات معنوی، عظمت امت اسلامی و شیعیان را به نمایش می‌گذارد.

حجت نظری
نسبت به تهدید دوباره مجموعه کاخ گلستان این بار به ساخت‌وساز در سرای سیگارچی هشدار می‌دهم. سازمان میراث فرهنگی باید به تخلفات محرز شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران درخصوص سرای سیگارچی ورود کرده و شهرداری تهران نیز باید از هرگونه ساخت‌وساز در این مجموعه جلوگیری کند. همچنین ضرورت دارد امکان بهره‌مندی نابینایان از ورزش شودان (ورزش مخصوص نابینایان) در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران فراهم شود. ضمن اینکه ضرورت دارد مدیریت فروشگاه‌های شهروند نسبت به درج برچسب قیمت اجناس با خط بریل برای استفاده نابینایان در فروشگاه‌ها اقدام کنند.

الهام فخاری
براساس قانون باید سازمان‌های مختلف زمینه فرصت‌های شغلی نابینایان و معلولان را فراهم کنند که لازم است شهرداری تهران نیز به این مهم ورود داشته باشد. با توجه به شرایط این افراد، باید براساس قانون در اولویت استخدام قرار گیرند. 

مجید فراهانی
هفته پیش درخصوص ضرورت بازنگری در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو جهت دسترس‌پذیر کردن ایستگاه‌ها تذکری داده بودم که خوشبختانه اتوبوسرانی شروع به بازنگری درخصوص گیت‌های مسئله‌دار کرده و دوشنبه شب، برخی ایستگاه‌ها همچون گیت‌های بی‌آرتی میدان فردوسی و منتظری اصلاح شده است.

احمد مسجدجامعی
در روز تهران کارهای جدیدی انجام شد که در پیشینه شهرداری‌ها نبود؛ چاپ تمبر روز تهران، نیم بها شدن بلیت سینما و رایگان بودن موزه‌ها برای نخستین بار بود و لذا این اقدامات جای تشکر دارد. از آقای کریمی رئیس پیشین مرکز ارتباطات شهرداری به واسطه برگزاری مناسب و متفاوت روز تهران تشکر می‌کنم.

زهرا نژادبهرام
در خیابان کریم‌خان زند یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین داروخانه‌های شهر یعنی داروخانه 13آبان وجود دارد که مورد استفاده قشر زیادی از مردم ازجمله بیماران، سالمندان و توان‌یابان و معلولان است. اما پل روبه‌روی داروخانه به واسطه مکانیزه نبودن، مشکلات زیادی را برای استفاده‌کنندگان از آن به‌وجود آورده است. شهرداری باید هر چه سریع‌تر نسبت به مکانیزه کردن این پل اقدام کند.

افشین حبیب‌زاده
در بعضی از مناطق و حومه شهر تهران برخی افراد مشغول خرید و فروش زباله هستند. بنابراین از شهردار می‌خواهم هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند تا جریان انتقال زباله در مسیر قانونی خود قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید