• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34449
+
-

کاسبان نزول بورس

بررسی روند فعالیت بازار سهام طی دو هفته اخیر نتایج قابل توجهی در بر دارد که ماحصل آن از وجود یک جریان فکری به نام «کاسبان افت بورس» حکایت دارد؛ افرادی که در داخل و خارج از کشور با ابزارهای مختلف به‌خصوص شبکه‌های مجازی سعی داشتند در قالب سناریو‌های متعدد مانع از رشد و توسعه بازار سرمایه شوند. اما کاسبان افت بورس چه کسانی هستند؟ چه گروه‌هایی از این روند نزولی منتفع می‌شوند که حاضرند با فعالیت مداوم در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های غربی باعث قرمزپوشی بازار سهام شوند.

به‌گزارش میزان، بورس تهران از ابتدای سال تا ۹مهرماه بازده ۱۰۰ درصدی را به ثبت رساند؛ شاخص کل در این مدت با ۹۹ کانال‌شکنی بی‌نظیرترین ارقام تاریخ این بازار را تجربه کرد.  اما روند فعالیت شاخص کل در 2هفته اخیر گویای موضوعات دیگری بود که کمتر شباهتی به فاز استراحت و اصلاح قیمت‌ها داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد شایعه‌پراکنی‌ها درباره تصمیم سازمان بورس برای حذف معاملات اعتباری التهاب بسیاری در بازار ایجاد کرد و به تشدید عرضه بسیاری از سهامداران کم‌تجربه بورس منجر شد. برخی مدیران کانال‌ها و صفحات مجازی با تشویش اذهان سهامداران سعی داشتند منافع شخصی خود را در این صفوف عرضه، دنبال کنند.

با وجود این، عکس‌العمل سریع و به موقع سازمان بورس و تکذیب این ادعا باعث شد تا منتفعان این شایعه‌پراکنی‌ها از مقاصد خود جا بمانند. کاسبان نزول بورس که از بازی اول ناکام مانده بودند، در دومین اقدام معاملات بازیگران حقوقی و بزرگان بازار را نشانه رفتند.این گروه‌ها به شایعه‌پراکنی درباره فعالیت‌های بزرگان بازار اقدام کردند. حمایت‌نکردن حقوقی‌ها از بازار تا مداخله مستقیم سازمان بورس در روند معاملات از موضوعاتی بود که به کرات در شبکه‌های مجازی مطرح شد. در گام سوم زمزمه‌های ورود دادستانی به بازار سهام در حالی به‌گوش رسید که این موضوع در قالب‌های مختلف در فضای مجازی به‌خصوص کانال‌های بورسی پراکنده شد؛ موضوعی که هدفش خروج نقدینگی‌های جدید از بازار سهام بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید