• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34228
+
-

همیشه اکوادور، یک بار هم برزیل

تیم ملی برای اولین بار مقابل «بولیوی» قرار خواهد گرفت اما ایران در طول تاریخ با مسابقه در مقابل تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی بیگانه نبوده است. از 46سال قبل، تیم ملی ایران 12بار با نمایندگان آمریکای جنوبی روبه‌رو شده و حاصل این 12بازی، 5باخت، 4مساوی و 3پیروزی بوده است. ایران در هر 2 دیدار آخر برابر تیم‌هایی از این منطقه، به برتری دست پیدا کرده است. آنچه در دیدارهای گذشته با تیم‌های اهل آمریکای جنوبی جلب توجه می‌کند، این است که ایران در دهه‌های گذشته، بارها به تورنمنت‌های کوچک اما مفید برای برگزاری بازی‌های دوستانه دعوت می‌شد اما این چهارجانبه‌ها دیگر به اندازه گذشته پررنگ نیستند و حتی اگر باشند، ایران دیگر جایی در آنها ندارد و برای برگزاری بازی به هیچ کشوری دعوت نمی‌شود.

   ایران-اکوادور (1972) :  اولین تقابل تیم ملی با حریفی از آمریکای جنوبی، در جام استقلال برزیل صورت گرفت. این تورنمنت با حضور 10تیم در کشور برزیل برگزار شد و ایران نیز به دعوت میزبان، یکی از تیم‌های حاضر در جام به‌شمار می‌رفت. تیم ملی ایران در سومین بازی مرحله گروهی، روبه‌روی اکوادور قرار گرفت تا برای نخستین بار با شرایط مسابقه در مقابل حریفی از آمریکای جنوبی آشنا شود. لاسو در همان دقایق ابتدایی برای اکوادور گلزنی کرد اما قبل از پایان نیمه اول، پرویز قلیچ‌خانی کار را به تساوی کشاند و مسابقه با همین تساوی یک بر یک به پایان رسید. 

   ایران- شیلی(1972) :در آخرین بازی مرحله گروهی جام استقلال برزیل، تیم ملی با شیلی نیز مسابقه داد. شیلی دومین حریف اهل آمریکای جنوبی، در تاریخ تیم ملی ایران به شمار می‌رود. خط دفاعی ایران تا دقیقه50 در مقابل شیلی مقاومت کرد اما قرمزها که یکی از تیم‌های پرقدرت آن تورنمنت به شمار می‌رفتند 2 بار در دقایق50 و 70 به گل رسیدند. اولین و آخرین گل ایران در این مسابقه را حلوایی در ثانیه‌های پایانی وارد دروازه حریف کرد. پس از این مسابقه، ایران با ایستادن در پایین‌ترین رده جدول، با این جام وداع کرد. 

   ایران-آرژانتین (1977) : 41 سال قبل، ایران و آرژانتین در حضور 50هزار تماشاگر در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو با هم مسابقه دادند. باشگاه رئال مادرید به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس‌اش، از 3تیم برای شرکت در یک تورنمنت‌ چهارجانبه دعوت کرده بود. آلبی‌سلسته در جدال با ایران، خیلی زود توسط برتونی به گل رسید اما محمد صادقی توانست مسابقه را به تساوی بکشاند. برنده این مسابقه، با پنالتی تعیین شد و آرژانتینی‌ها به فینال جام چهارجانبه مادرید رسیدند. همین تیم با آردیلس و برتونی، یک سال بعد عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست آورد. این یکی از بزرگ‌ترین و خاطره‌انگیزترین دیدارهای تدارکاتی تاریخ تیم ملی به شمار می‌رود. برگزاری نبردی شبیه به این در یکی از بهترین استادیوم‌های دنیا با یکی از بهترین تیم‌های ملی دنیا، حالا دیگر تنها به رؤیایی دست‌نیافتنی شباهت دارد. 

   ایران- پرو (1978) :جام جهانی 1978 آرژانتین برای تیم ملی ایران، با مسابقه مقابل پرو به پایان رسید. تیم ملی در اولین مسابقه به هلند باخته بود و در دومین جدال، توانسته بود اسکاتلند پرستاره را متوقف کند. خیلی‌ها توقع داشتند شگفتی ایران در جدال با اسکاتلند، به مسابقه با پرو نیز سرایت کند اما تیم حشمت مهاجرانی با نتیجه سنگین 4 بر یک در مقابل پرو مغلوب شد. کوبیاس در این بازی 2 بار از روی نقطه پنالتی دروازه حجازی را باز کرد و در نهایت توانست در جدال با ایران هت‌تریک کند. تنها گل ایران در این جدال را حسن روشن در دقیقه 41 به ثمر رساند. 

   ایران-شیلی(1998): 20سال طول کشید تا بعد از جام‌جهانی آرژانتین، ایران دوباره با حریفی از منطقه آمریکای جنوبی مصاف بدهد. این مسابقه در چارچوب تورنمنتی در جشن سال نوی چینی‌ برگزار شد. تیم ملی در گام اول با شکست خوردن در برابر نیجریه راهی مسابقه رده‌بندی شد و در این مرحله، یک جدال جذاب را با شیلی پشت سر گذاشت. در دومین برخورد تاریخ 2 کشور، بازی با تساوی یک-یک به پایان رسید و پسران ایران در ضربات پنالتی، شیلی را شکست دادند. 
   ایران- اکوادور(1999):یکی از 9 گل ملی علی موسوی، در برابر تیمی از منطقه آمریکای جنوبی به‌ثمر رسیده است. ایران و اکوادور در چارچوب جام چهارجانبه کانادا، 19 سال قبل با هم مسابقه دادند. این تورنمنت با حضور کانادا، گواتمالا، ایران و اکوادور برگزار ‌شد. در مسابقه افتتاحیه جام، اکوادور با مونتانیو به گل رسید اما علی موسوی توانست ورق را به سود ایران برگرداند. این نبرد با تساوی یک بر یک تمام شد و در پایان رقابت‌ها، اکوادور روی سکوی اول ایستاد و تیم ملی نیز دوم شد.

   ایران-ونزوئلا(2002) : در شرایطی که برانکو برای دومین بار روی نیمکت تیم ملی نشسته بود، ایران در جام ال جی سال 2002 در مراکش با ونزوئلا مسابقه داد. پروفسور در این مسابقه لژیونرهایی مثل مهدی مهدوی‌کیا و رحمان رضایی را در اختیار نداشت اما در برابر مراکش از مهره‌هایی مثل ابراهیم میرزاپور، یونس باهنر و علی دایی استفاده کرد و سرانجام با دست پر از این مسابقه خارج شد. این بازی فقط یک گل داشت؛ گلی که توسط پدیده جوان آن روزهای استقلال مجاهد خذیراوی به ثمر رسید.

   ایران- اکوادور(2008):ایران و اکوادور دوباره به هم رسیدند. این بار 2‌تیم در عمان کاپ سال2008 با هم روبه‌رو شدند. تیم ملی در عمان با یک گل مغلوب اکوادور شد و شانس صعود به فینال این تورنمنت را از دست داد. ایران در دیدار رده‌بندی، چین را شکست داد و در نهایت تیم سوم این جام لقب گرفت. 
   ایران- برزیل(2010):تیم ملی ایران بالاخره با بزرگ‌ترین و پرافتخارترین تیم آمریکای جنوبی نیز روبه‌رو شد. این دیدار دوستانه در ابوظبی برگزار شد و هواداران زیادی را نیز به ورزشگاه کشاند. وقتی بازی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد، محمد غلامی برای تیم افشین قطبی گلزنی کرد اما کمک داور به اشتباه حکم به مردود شدن این گل داد و فرصت تاریخی جلو افتادن از برزیل را از تیم ملی دریغ کرد. با وجود نمایش‌های درخشان سیدمهدی رحمتی، مقاومت ایران سرانجام با ایستگاهی دیدنی دنی آلوز شکسته شد و برزیل در نهایت این مسابقه را با 3 گل به سود خودش تمام کرد. در پایان این جدال، کریم باقری به صورت رسمی با فوتبال ملی خداحافظی کرد. 

   ایران-آرژانتین(2014) :در بلورهوزینته بود که همه ایرانی‌ها متوجه شدند دشمن مسی بودن، چقدر سخت و نفسگیر است. تیم کارلوس کی‌روش در برزیل، نفس آرژانتین را گرفت و حتی در نیمه دوم، چند موقعیت فوق‌العاده روی دروازه این تیم خلق کرد. شاید اگر مازیچ جسارت لازم را برای اعلام پنالتی روی دژاگه داشت، ایران به مهم‌ترین پیروزی‌اش در همه ادوار جام‌جهانی می‌رسید. این اتفاق اما رخ نداد و سرانجام مسی در آخرین ثانیه‌ها تیر خلاص را شلیک کرد. 
   ایران- شیلی( 2015) :بعد از مدت‌ها، تیم ملی صاحب یک دیدار تدارکاتی ایده‌آل شد و با الکسیس سانچس و هم‌تیمی‌هایش مسابقه داد. تیم کی‌روش با نمایشی فراتر از حد انتظار، حریف را غافلگیر کرد و توانست 2بار دروازه شیلی را باز کند. این یکی از بی‌نقص‌ترین نمایش‌های تیم کی‌روش در همه سال‌های حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی بود. 

   ایران-ونزوئلا(2017) :آخرین برخورد تیم ملی با نمایندگان آمریکای جنوبی، در اردوی سال گذشته نایمخن هلند اتفاق افتاد؛ جایی که پسران کی‌روش با یک گل ونزوئلا را شکست دادند. تنها گل این مسابقه، توسط علیرضا جهانبخش وارد دروازه ونزوئلایی‌ها شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید