• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3420
+
-

مرگ شبانگاهی فیلمبردار شب‌های روشن

فیلمبردار کهنه‌کار سینما بعد از یک دوره طولانی بیماری درگذشت

سینما
مرگ شبانگاهی فیلمبردار شب‌های روشن

جمشید الوندی، فیلمبردار کهنه‌کار سینما که تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران با دوربین او ثبت شده است، شامگاه جمعه در 74سالگی از دنیا رفت.

او فعالیت در سینما را از دهه1330 در لابراتوار آغاز کرد. از دهه1340 به‌عنوان فیلمبردار فعالیت کرد و پیش از انقلاب فیلم‌های مشهوری مانند «تنگنا» (امیر نادری) و «صبح روز چهارم» (کامران شیردل)را فیلمبرداری کرده بود.

او بعد از انقلاب هم به فعالیت ادامه داد و مهم‌ترین فیلمی که فیلمبرداری کرد، «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن بود.

کار او در این فیلم که بیشتر صحنه‌هایش در شب و با نور کم می‌گذشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری هفتمین جشن سینمای ایران به او اهدا شد.از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «کانی‌مانگا»، «افعی»، «بهشت از آن تو»، «باج‌خور» و «تیغ‌زن» اشاره کرد.

الوندی متولد سال1322 در همدان بود. تورج منصوری، فیلمبردار سینما در گفت‌وگو با ایسنا  درباره الوندی گفته است: «جمشید الوندی مدتی بود که با بیماری مبارزه می‌کرد و حتی چندی پیش برای ادامه درمان به ایران آمد که متأسفانه پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.» منصوری همچنین تأکید کرد:« جمشید الوندی از سربازی به ژنرالی رسیده بود و تمام مراحل کار کردن را در یک گروه فیلمبرداری تجربه کرده بود.

یعنی به آرامی مراحل را پشت سر گذاشته بود تا پشت دوربین باشد و فکر نمی‌کنم کسانی که در سینمای ایران سابقه بیش از 10سال فعالیت دارند جمشید الوندی را نشناسند.

برخی‌ آدم‌ها قبل از اینکه باید، از میان ما می‌روند، چون از بی‌توجهی محیط و کج‌رفتاری روزگار دق می‌کنند. امیدوارم محیط سینما کمی با پیشکسوتان مهربان‌تر باشد و ما هم البته در انجمن فیلمبرداران تلاش می‌کنیم بیش از آنچه تاکنون توجه داشتیم قدر و ‌شأن و منزلت این سینماگران را بدانیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید