• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3419
+
-

برگزاری دهمین دوره جایزه جلال آل احمد

«بی کتابی» و« این خیابان سرعت‌گیر ندارد» رمان‌های برگزیده شدند

کتاب
«بی کتابی» و« این خیابان سرعت‌گیر ندارد» رمان‌های برگزیده شدند

مراسم اختتامیه دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد عصر روز شنبه در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان این جایزه ادبی معرفی شدند.

در بخش رمان اثر «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» نوشته مریم جهانی از نشر مرکز و «بی‌کتابی» نوشته محمدرضا شرفی‌خبوشان از انتشارات شهرستان ادب به‌صورت مشترک به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش داستان کوتاه هیچ اثری به‌عنوان برگزیده معرفی نشد اما کتاب «اسم شوهر من تهران است» نوشته زهره شعبانی از نشر مرکز شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش مستندنگاری نیز هیچ اثری به‌عنوان برگزیده معرفی نشد اما 2 اثر «آنک پاریس» نوشته میرجلال‌الدین کزازی از انتشارات صدای معاصر و «سفر دیدار» نوشته محمدرضا توکلی‌صابری از نشر اختران به‌صورت مشترک شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش نقد ادبی نیز 2 کتاب «بلاغت از آتن تا مدینه» نوشته داوود عمارتی‌مقدم از نشر هرمس و کتاب «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» نوشته حسین صافی از نشر نی شایسته تقدیر شدند.

در بخش ویژه با موضوع «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» نیز هیأت داوران از کتاب‌های «سایه اژدها» نوشته محمدعلی گودینی، «سرگذشت نامه کارآفرینان ایرانی» نوشته رضا یادگاری و مهشید صناعی‌فر، «پنجره‌ای به گذشته» به کوشش بهراد مهرجو و متین غفاریان، «برج سکوت» نوشته حمیدرضا منایی، «میر نامیرا» نوشته میکائیل عظیمی، «شازده حمام» نوشته محمدرضا پاپلی‌یزدی، «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخانی تقدیر کرد.

به این ترتیب امسال به جز بخش رمان آثار بخش‌های دیگر نتوانستند به‌عنوان برگزیده جایزه جلال آل‌احمد شناخته شوند و تنها شایسته تقدیر شدند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌هایش در مراسم اختتامیه گفت: «زبان‌های زیادی در جهان هستند که در یک سده بعد نسل جدیدشان نمی‌تواند با نسل قدیمشان رابطه بگیرند اما زبان فارسی امروزه زبانی است زنده و شاداب و باطراوت که فارسی‌زبانان در همه زمان‌ها حکمت و خردش را می‌خوانند و دوست می‌دارند.

شاهنامه به‌عنوان یکی از آثار این زبان، خردنامه ایرانی است که خِشت‌خشتِ اندیشه و حکمتش را با این زبان فراهم کرده‌ایم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فارسی، زبان قصه‌گویی است، زبان داستان‌سرایی و زبانی که استعداد کم‌نظیری در این کار دارد؛ زبانی که رؤیاهای شیرینی برای ما ساخته است.

امروزه می‌توانیم بگوییم که این ادبیات است که چشم بینای زندگی انسانی ما شده است و خالقانشان، عکاسانی هستند که با دوربین واژگان زندگی را تفسیر و بر لایه‌های آن سرک می‌کشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود جایزه ادبی جلال آل‌احمد را جایزه‌ای ملی و فراگروهی معرفی کرد که تلاش دارد در کنار ادبیات داستانی بخش‌های دیگری از حوزه نوشتن را همچون مستندنگاری مورد توجه قرار دهد.

صالحی گفت: «این جایزه در چند سال اخیر قدم‌های رو به جلویی داشته است و به حوزه تمدن ایران فرهنگی توجه ویژه داشته و در کنار آن سعی کرده به تمامی سبک‌های ادبیات به‌صورت ویژه نگاه کند؛ البته این جایزه تا مقصد نهایی راهی طولانی در پیش دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید