• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 19 مهر 1397
کد مطلب : 33706
+
-

اردوی ناتمام

واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر در نزدیکی‌تبریز، 3کشته‌و 38مصدوم داشت

حوادث
اردوی ناتمام

18 روز پس از بازگشایی مدارس، واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان تبریزی بار دیگر زنگ خطر را درباره ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان به صدا در آورد. این بار در جریان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر که با 41سرنشین راهی اردوی راهیان نور بود دست‌کم 3نفر جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان اتوبوس به‌شدت مصدوم شدند. اما این حادثه چگونه اتفاق افتاد؟

به گزارش همشهری، ظهر دیروز دختران دبیرستانی در بستان آباد واقع در استان آذربایجان شرقی به این امید سوار اتوبوس مدرسه شدند که چند ساعت دیگر به اردوی راهیان‌نور در پیرانشهر برسند. این نخستین اردوی آنها در سال جدید بود و دانش‌آموزان خوشحال بودند که سال تحصیلی را با اردو آغاز می‌کنند. همزمان با راه افتادن اتوبوس باران نیز شروع به باریدن کرد. با وجود لغزندگی جاده اتوبوس راه خود را در جاده باز می‌کرد و به مسیرش ادامه می‌داد. اتوبوس دانش‌آموزان برای رسیدن به پیرانشهر باید از تبریز عبور می‌کرد اما درست هنگامی که اتوبوس به 2کیلومتری تبریز رسید حادثه‌ای وحشتناک اتفاق افتاد. سرعت اتوبوس در آن لحظات بیشتر از حد مجاز به‌نظر می‌رسید و در یک لحظه کنترل آن از دست راننده خارج و همین بی‌احتیاطی موجب واژگونی اتوبوس شد. این حادثه در یک لحظه اتفاق افتاد و دختران دانش‌آموز مجال هیچ واکنشی را نداشتند. آنها از ترس فریاد می‌کشیدند و هر کدام تلاش می‌کردند در تکان‌های شدید اتوبوس جان خود را حفظ کنند. شدت واژگونی اتوبوس به حدی بود که بخش‌هایی از سقف آن جدا شد و لحظاتی بعد وقتی اتوبوس در کنار جاده آرام گرفت، فریادهای دانش‌آموزان به ناله‌هایی ضعیف تبدیل شده بود.

امداد و نجات

خودروهای عبوری با دیدن این صحنه توقف می‌کردند و هر کس در تلاش بود تا برای نجات سرنشینان اتوبوس کاری کند. لحظاتی از این حادثه هولناک می‌گذشت که گروه‌های امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «دقایقی بعد از حادثه 4تیم هلال احمر راهی محل حادثه شدند. شدت حادثه به حدی بود که بخش‌هایی از اتوبوس متلاشی شده بود. در این شرایط امدادگران تلاش کردند دانش‌آموزان حادثه‌دیده را از میان اتوبوس بیرون بکشند. اما متأسفانه 2نفر شامل یکی از دانش‌آموزان و یکی از مربیان در دم جان خود را از دست داده بودند. با وجود این سایر حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی منتقل شدند.» 

افزایش قربانیان

با خارج کردن دانش‌آموزان حادثه‌دیده از لاشه اتوبوس مسیرهای منتهی به مراکز درمانی تبریز مملو از آمبولانس و خودروهای امدادی شده بود. علیار راستگو، فرماندار تبریز در این‌باره به همشهری می‌گوید: «سرنشینان اتوبوس 41نفر بودند که 2نفر از آنها در محل حادثه جان خود را از دست داده بودند اما مصدومان به بیمارستان‌های شهدا، سینا و امام رضا(ع) تبریز اعزام شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.» وی ادامه می‌دهد: «متأسفانه با فوت یکی دیگر از مصدومان در بیمارستان شمار قربانیان این حادثه به 3نفر افزایش پیدا کرد. همچنین وضعیت چند مصدوم دیگر وخیم گزارش شده و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.» 

علت حادثه چه بود؟

«اشتباه انسانی، نقص فنی خودرو و جاده»؛ معمولا این سه عامل به‌عنوان عوامل وقوع سوانح جاده‌ای اعلام می‌شوند. اما این بار گزارش اولیه پلیس از بی‌احتیاطی راننده حکایت دارد. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این‌باره می‌گوید: «این اتوبوس بنز در نزدیکی تبریز دچار حادثه شده و شواهد به‌دست آمده در صحنه واژگونی حاکی از اشتباه انسانی است.» وی ادامه می‌دهد: «در بررسی‌های اولیه مشخص شد علت وقوع این حادثه بی‌احتیاطی و تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده و لغزندگی جاده بوده است. با وجود این علت اصلی حادثه پس از انجام بررسی‌های دقیق اعلام خواهد شد.»

عیادت استاندار از حادثه‌دیدگان

ساعتی پس از وقوع این حادثه مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی با حضور در یکی از بیمارستان‌هایی که مصدومان بستری شده بودند به پیگیری وضعیت آنها پرداخت. او در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن ابراز ناراحتی از حادثه پیش‌آمده برای فرزندان به خانواده‌های داغدار و مردم استان این حادثه غمبار را تسلیت گفت و اعلام کرد: «از نزدیک پیگیر وضعیت این عزیزان هستم و از کادر پزشکی خواسته‌ام تمام همت و تلاش خود را به‌کار ببندند و اگر نیاز باشد بقیه سایرین نیز بسیج شوند تا به کمک این عزیزان بیایند. همچنین اگر نیازی به ارجاع‌دادن عزیزان به بیمارستان‌های تخصصی باشد این امر صورت گیرد. امیدوارم مصدومان این حادثه هرچه زودتر بهبود پیداکنند و به آغوش خانواده خود بازگردند، در ضمن دستور رسیدگی در مورد علت این حادثه صادر شده و به‌زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.»


این خبر را به اشتراک بگذارید