• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32632
+
-

پایان دانه درشت‌های قدیمی

پرونده سلطان سکه و سلطان بدهکاران بانکی با اعدام بسته می‌شود؟

قضایی
پایان دانه درشت‌های قدیمی

پرونده پیچیده سلطان سکه و ابربدهکاربانکی به آخر خط رسیده است. آنطور که سخنگوی قوه قضاییه گفته است هر دوی این افراد به‌علاوه متهم ردیف دوم پرونده بازار سکه و ارز زیر تیغ هستند و این تبهکاران اقتصادی حکم اعدامشان صادر شده است. به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی کشور گفت: غیر از موارد اعدام، سایر احکام صادره قطعی است.

براساس این خبر، وحید مظلومین که معروف به سلطان سکه بود، محمداسماعیل قاسمی، متهم ردیف دوم همین پرونده و حمیدباقری‌درمنی، ابربدهکار بانکی که از او به‌عنوان خط قرمز حلقه انحرافی نیزیاد می‌شد، 3 متهم محکوم به اعدامی هستند که قوه قضاییه از حکمشان رونمایی کرده است.

20مرداد امسال رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران درخواست کرد، اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی داده شود. در این نامه پیشنهاد شده است که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلالگران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. رهبر انقلاب هم با این پیشنهاد موافقت و تأکید کردند که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود. با این حال آنطور که از سوابق و اتهامات 2 متهم اصلی این دو پرونده برمی‌آید، عمده فعالیت آنها مربوط به سال‌های قبل از 92است اما به هر حال مظلومین، سلطان سکه و باقری‌درمنی،ابربدهکار بانکی به آخر خط رسیده‌اند.

خط پاپان

باقری‌درمنی کیست؟ حدود 2 سال بعد از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، نام باقری‌درمنی به رسانه‌ها کشیده شد. خرداد سال 1386ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه‌ای از دستگیری قاچاقچی و مفسد اقتصادی دانه‌درشتی به نام «حمید باقری درمنی» خبر داد و از او به‌عنوان «بدهکار ۲ هزار میلیارد تومانی بانکی » نام برد؛ دستگیری‌ای که یک روز بیشتر دوام نیاورد. رسیدگی به جرایم حمید باقری‌درمنی از همان زمان آغاز شد تا اینکه نام وی در سال‌های 95و 96 بر سر زبان‌ها افتاد. این پرونده ۱۰ شاکی دارد که مهم‌ترین شاکی آن شرکت نفت جی است. سایت‌های خبری سال92مدعی حمایت‌های خاص محمود احمد‌ی‌نژاد از این فرد شده بودند و گفته می‌شد او خط قرمز دولت بوده است؛ ادعا و مستنداتی که البته از سوی دفتر احمدی‌نژاد تکذیب شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ماجرا از این قرار است که حمید باقری‌درمنی که بابت بدهی معوق چند هزار میلیاردی و تخلفات گسترده تحت تعقیب بود، در آذرماه سال ۱۳۸۸ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار مساعدت وی در تقسیط ۵ساله بدهی‌هایش به 2 بانک ملی و سپه می‌شود  و متعاقب این نامه هم اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت دستور همکاری با وی را می‌دهد. با این حال روشن است که قوه قضاییه هم رسیدگی به این پرونده را به تأخیر انداخته است.

حامیان پنهان سلطان سکه

سلطان سکه کیست؟ 13تیر امسال سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از دستگیری سلطان سکه خبر داد. او گفته بود: فردی معروف به «سلطان سکه» که سال۹۶ حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود، در عملیات پلیس دستگیر شد. وحید مظلومین که فردی 58ساله است ظاهرا اتهاماتش بیشتر متوجه دریافت ارز است تا سکه. او با فرزندش «حمید» همکاری داشته است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه 6مرداد‌ماه امسال هم درخصوص پاسخ بانک مرکزی به استعلام قوه قضاییه درباره باند سلطان سکه و اینکه چه میزان ارز به این فرد تحویل داده شده است، گفت: براساس نامه دوم مرداد بانک مرکزی بیش از ۱۵۹میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به این فرد ارز داده شده است. اژه‌ای گفته بود: این در حالی است که به این فرد بیش از 51میلیون یورو هم داده شده است.

سخنگوی دستگاه قضا 4شهریور هم گفته بود: این فرد سال91 نیز دستگیر و آن زمان به‌عنوان مفسد فی‌الارض کیفرخواست برای او صادر شد اما آن زمان بانک مرکزی و حراست بانک اعلام کردند همه فعالیت او با هماهنگی ما بوده و دادگاه نیز علیه او حکمی صادر نکرده است.

در همین رابطه نام محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی در حمایت از سلطان سکه به میان آمد اما بهمنی که اکنون نماینده مجلس است پادرمیانی در این‌باره را تکذیب کرده و گفته است ناگفته‌ها در این‌باره زیاد است.

بررسی سوابق این متهم نشان می‌دهد که فعالیت‌های مضر او برای اقتصاد سال‌هاست شروع شده و سؤال اینجاست که چرا در این سال‌ها با او به‌صورت جدی برخورد نشده و او حالا باید برای التهابات اخیر محاکمه شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید