• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220923
+
-

در آستانه نوروز، سری زدیم به کامل‌ترین بازار لوازم خانه و آشپزخانه در میدان شوش تهران که پر است از اجناس ایرانی ارزان و با کیفیت

ریز و درشت آشپزخانه در شوش

گزارش
ریز و درشت آشپزخانه در شوش

مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

کامل‌ترین بازار تهران برای خرید وسایل خانه و آشپزخانه، بازار شوش است. در بازار شوش که به بازار بلورفروشان معروف است، از ریز تا درشت وسایل خانه و آشپزخانه از چینی و بلور، انواع سرویس‌های پذیرایی، وسایل دکوری، قابلمه و قاشق و چنگال تا ظروف پلاستیکی و لوازم برقی با قیمت‌ها و برندهای مختلف پیدا می‌شود.
خوبی بازار شوش این است که در کنار پاساژهای شیک و فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک و بزرگ، دستفروشان هم حضور دارند و کسانی که تمایل دارند از دستفروشان خرید کنند، می‌توانند به خیابان صابونیان بروند که در آنجا دستفروشان زیادی بساط کرده و انواع ظروف آشپزخانه از قابلمه، شیشه و بلور، ظروف لعابی و استیل تا ظروف دکوری و سفالی و چوبی را می‌فروشند. نکته جالب دیگر اینکه در اینجا ظروف لب‌پر و ناقص و بعضی طرح‌های قدیمی ارزان‌تر فروخته می‌شود. علاوه بر دستفروشان، در زیرزمین‌ها و طبقات پایین برخی پاساژها هم می‌توان کالاهای مختلفی را به قیمت خوب و ارزان خریداری کرد.

بازار با خرید جهیزیه می‌چرخد
تنوع در بازار شوش بسیار بالاست و انواع وسایل منزل و ظروف آشپزخانه با برندهای مختلف ایرانی، ترک، چینی، ایتالیایی، آلمانی، چک، اسلوونی و... موجود است. هرچند واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع است، اما با این حال برخی اجناس خارجی که اغلب به‌صورت قاچاق و مسافری وارد کشور شده است در شوش پیدا می‌شود. به‌علت همین تنوع بالا، شوش از بازارهای همیشه شلوغ تهران است که روزهای آخر هفته چندبرابر شلوغ‌تر می‌شود. محمودی از فروشندگان ظروف چینی در بازار شوش درباره وضعیت این بازار در آستانه نوروز به همشهری می‌گوید: فروش ما برعکس بقیه اصناف در‌ماه اسفند افت می‌کند؛ چون در آستانه عید اولویت مردم خرید موادغذایی و آجیل و پوشاک است. این فروشنده می‌افزاید: امسال در دیگر ماه‌های سال هم فروش‌مان چندان چشمگیر نبود. علتش این است که در سال‌های قبل اصلی‌ترین تقاضای ما از سمت خانم‌های خانه‌دار بود؛ درحالی‌که آنها حداقل هر 5سال یک‌بار ظرف و ظروف خود را عوض می‌کردند، الان اینگونه نیست و تقاضای خانم‌های خانه‌دار خیلی کم شده است. بیشتر تقاضای ما الان برای جهیزیه است که تورم تأثیر خود را بر آن هم گذاشته و در این بخش هم تقاضا چندان زیاد نیست.

کیفیت چینی ایرانی بهتر از نمونه‌های چینی
در سال‌های اخیر، شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید وسایل خانه و آشپزخانه از ظروف چینی و بلور گرفته تا وسایل برقی خوب عمل کرده‌اند و در حال حاضر برندهای ایرانی در بازار لوازم‌خانگی زیاد است. این موضوع در بازار شوش هم قابل رویت است و به اذعان فروشندگان این بازار، برخی برندهای ایرانی در کیفیت چیزی از برندهای خارجی کم ندارند. نمونه مسلم آن، در بازار ظروف چینی است. محمودی در این‌باره می‌گوید: ظروف چینی موجود در بازار ایران بیشتر تولید ایران و چین است. در این میان، تولیدات داخل کیفیت بالایی دارند و ما به مشتریانمان توصیه می‌کنیم کالای ایرانی بخرند؛ چون علاوه بر کیفیت، در جنس ایرانی برعکس جنس خارجی تقلب وجود ندارد؛ ضمن آنکه کالای خارجی قاچاق است و ضمانت ندارد، اما کارخانه‌های ایرانی پاسخگو هستند و حداقل ضمانت 5ساله دارند؛ به این صورت که برای مثال اگر رنگ و لعاب جنس فروخته‌شده در ظرفشویی تغییر کرد، فروشگاه موظف است جنس را عوض کند، اما در مورد لب‌پر شدن و شکستن جنس چینی هیچ جایی ضمانت آن را قبول نمی‌کند؛ چون بالاخره جنس چینی است و احتمال اینکه لب‌پر شود یا بشکند وجود دارد و اگر فروشنده‌ای بگوید این موارد جزو ضمانت‌نامه است، راست نمی‌گوید.

سرویس غذاخوری
 از یک‌میلیون تا 35میلیون تومان

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در ایران مشغول تولید سرویس‌های غذاخوری آرکوپال و چینی هستند که تولیداتشان کیفیت قابل‌قبولی دارند. به تناسب تعداد شرکت‌های تولیدکننده، قیمت‌ها هم مختلف است. در سرویس غذاخوری، تعداد نفرات بر قیمت تأثیرگذار است و هر چه تعداد بیشتر شود، قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. با این حال اگر بخواهید از بازار شوش سرویس 6نفره آرکوپال بخرید، قیمت کارهای ایرانی از یک ‌میلیون تا 4میلیون تومان است. قیمت سرویس خارجی هم از 4تا 8میلیون تومان است. همچنین در شوش قیمت سرویس غذاخوری چینی ایرانی (18نفره) از 7میلیون تا 35میلیون تومان است. برند زرین ارزان‌ترین و برند توس مشهد گران‌ترین چینی بازار ایرانی است.

قابلمه، قاشق و چنگال
 از 2میلیون تا 100میلیون تومان

شوش، مرکز عرضه انواع قابلمه و ماهی‌تابه از برندهای مختلف است و در بیشتر مغازه‌ها قابلمه و ماهی‌تابه موجود است. قیمت سرویس قابلمه ایرانی با توجه به تعداد پارچه، ساختار بدنه و جنس روکش در این بازار از 2میلیون تا 10میلیون تومان است. قیمت کارهای خارجی بالاتر از این است و نزدیک به 100میلیون تومان هم می‌رسد.قاشق و چنگال هم در بیشتر مغازه‌ها و بساط دستفروشان موجود است، اما فقط از مغازه‌ها می‌توان سرویس کامل قاشق و چنگال خرید. هرچه تعداد قاشق و چنگال‌ها بیشتر باشد، قیمت‌ سرویس بالاتر می‌رود. اما به‌طور معمول هزینه سرویس ایرانی 24نفره با جنس استیل خوب 4تا 7میلیون تومان است. سرویس خارجی ساخت چین حدود 8میلیون تومان و قیمت دیگر برندهای خارجی بالای 10میلیون تومان است. قیمت برخی سرویس‌های خارجی هم خیلی بیشتر از اینهاست؛ برای نمونه سرویس 68پارچه ساخت کشور آلمان بالای 60میلیون تومان قیمت دارد.

بلور و کریستال
از 2میلیون تا 100میلیون

بازار شوش پر از سرویس پذیرایی بلور و کریستال است. سرویس بلور و کریستال ایرانی و خارجی در این بازار از 2میلیون تا 100میلیون تومان قیمت دارد؛ برای مثال سرویس بلور 25پارچه ایرانی حدود 2میلیون و 500هزار تومان و قیمت تعداد بالاتر آن حدود 4میلیون تومان است. کار کریستال ایرانی هم 4تا 8میلیون تومان و اگر کار دست باشد، بالای 40میلیون تومان است. کریستال‌های خارجی، ساخت کشورهای چک، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه و آلمان است. قیمت سرویس کریستال ساخت کشور چک 60تا 70میلیون تومان و تولید کشور اسلوونی  90تا 100میلیون تومان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید