• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32318
+
-

مشارکت زنان در توسعه گلستان

همشهری با مدیر کل امور بانوان استانداری درباره رشد مشارکت بانوان استان در زمینه اشتغال گفت و گو کرد

فاطمه میرزایی| گرگان – خبرنگار:

 در10 تا 15 سال گذشته وقتی نام اشتغال زنان به میان می‌آمد، نمی‌شد در خصوص فعالیت‌های اقتصادی بانوان ادعایی کرد. زیرا نقش آنان در این مورد نسبت به فعالیت مردان رنگی نداشت.
 اما به نظرمی‌رسد این روزها، اوضاع عوض شده است. حالا بخش بزرگ‌تری از جامعه زنان پای کار آمده‌اند. این مساله ‌فقط به قشر تحصیل‌کرده ختم نمی‌شود، چون در این میان می‌توان سراغ از فعالیت زنان شهری، روستانشین، بدسرپرست و بی‌سرپرست و حتی افرادی که کمترین تمکن مالی را دارند گرفت. همچنین برخی بانوان حتی اگر شده با مشاغل خانگی، وارد دنیای فعالیت‌های اقتصادی استان شده‌اند و همه اینها نشان از رشد نسبی کسب و کار زنان در استان دارد. سفر «فریبا نظری کیایی» مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به گلستان و برگزاری نشست دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌های منطقه یک کشور در این استان، دلیلی شد تا از« کلثوم غفاری توران»، مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان، دستاوردهای این نشست مشترک و حوزه اشتغال زنان را جویا شویم. 

در سفر مشاور وزیر کشور در امور زنان و در نشستی که با حضور او و مدیران کل دفاتر زنان و خانواده استانداری‌های منطقه یک کشور برگزار شده بود، چه محورهایی بررسی شد؟ 

این نشست‌ها بیش از هر چیز به تبادلات تجربیات اختصاص دارد. به عنوان مثال در بخش جذب اعتبارات 05/0 درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان که قرار بود با مصوبه شوراهای اداری استان‌ها به دفتر بانوان اختصاص پیدا کند، گلستان تنها استانی بود که موفق به جذب اعتبار شد. 
این تجربه و روش‌های جذب آن در اختیار سایر مدیران قرار گرفت. ما تنظیم سند ارتقای جایگاه زنان در استان‌ها را پیش رو داریم. بنابراین نیاز داریم که با تبادل حداکثری تجارب آن را پیش ببریم. 
 از سوی مشاور وزیر کشور هم تعامل سازنده با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به عنوان یکی از تکالیف مدیران امور بانوان و خانواده استانداری‌ها قید شد. همچنین مقرر شد که بیمه زنان قالی‌باف،بیمه کودکان بی‌هویت، پیگیری ثبت اطلاعات کودکان بی‌هویت و همچنین ایجاد یک توافق سه‌جانبه بین دادسرا، بیمارستان و ثبت احوال برای دسترسی به اطلاعات کودکان بی‌هویت و شناسایی آنها از طریق دستگاه بایو متریک، از سوی دفاتر ما پیگیری شود.

 ایجاد مکان‌های مناسب در پارک‌ها و فرودگاه‌ها برای مادران شیرده، جایگزین کردن مکان‌های مناسب و امن به جای کلانتری برای ملاقات کودکان طلاق، ایجاد مرکز آموزش‌های قبل از ازدواج، ایجاد مرکز مشاوره کارآفرینی، بررسی سرانه ورزشی بانوان و ایجاد شهر خلاق در زمینه کارآفرینی از مواردی بود که در این سفر بر آن تاکید شد.

 در یکی از جلسه‌های کارگروه اشتغال‌زایی استان در ابتدای سال 97، گلایه کردید که بحث مشاغل خانگی بانوان چندان در این کارگروه جدی گرفته نشده است. آیا این وضعیت طی چند ماه اخیر بهبود پیدا کرده است؟ 

در حال بهبودیافتن است. سال گذشته ما تنها از محل صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات دریافت می‌کردیم. حقیقت این است که صندوق کارآفرینی امید به‌تنهایی پاسخگو نبود. اگرچه تعهداتی هم داشت و به آنها عمل نکرد. این صندوق همه پرداخت‌ها را به 2 ماه آخر سال محول کرد که حتی تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده به 10 عدد هم نرسید. اما امسال شرایط عوض شده است. اتفاقا یکی از دستاوردهای سفر یک روزه مشاور وزیر هم این بود که از مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان این قول را گرفتیم که 300 مورد از محل اشتغال فراگیر، از حوزه مشاغل خانگی معرفی شوند. یعنی تشکیل، ارائه و تایید پرونده‌های در این 300 مورد از طرف دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان انجام شود. 

عمده این مشاغل خانگی از حوزه روستاها هستند یا شهرها؟ 

در این طرح حوزه روستایی را وارد نمی‌کنیم. طرح‌های روستایی از طریق سامانه کارا پوشش داده می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که این طرح در قالب مشاغل خانگی تعریف شده باشد یا کارگاه‌های کوچک یا کارگاه‌های بزرگ. این یکی از مواردی است که نیاز به اطلاع‌رسانی زیادی دارد. کارا سامانه‌ای سراسری است که دولت آن را برای توسعه روستایی تعریف کرده است. کافی است وارد این سامانه شوید. حتی خودتان می‌توانید سهولت کاربری این سامانه را آزمایش کنید.
می‌توان گفت که در حوزه اشتغال روستایی با مشکلات کمتری مواجه بودید؟
 
حوزه اشتغال روستایی هم مشکلات ویژه خودش را دارد. نبودن آگاهی و اطلاعات اصلی‌ترین چالش ماست. نبود مدارک لازم در میان روستاییان از جمله مدارک فنی و حرفه‌ای یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. مشکل دیگر هم تضمین بانکی است. باید اینها تامین شود. فنی و حرفه‌ای اعلام آمادگی کامل کرده است که در هر روستایی که ما اعلام نیاز کنیم آموزش‌های لازم را ارائه دهد. اما اطلاع‌رسانی به روستاها کم است. 

پیش‌تر کفه اشتغال استان به سمت آقایان سنگینی می‌کرد؟ آیا این موضوع امروز هم صدق می‌کند؟ 

در گذشته تقاضای ایجاد اشتغال از سوی زنان کمتر بوده است. اما خبر خوش و موضوعی که می‌تواند مهم باشد، توجه به آماری است که از سوی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان ارائه شده است. مدیر کل آن دستگاه اجرایی می‌گوید رشد اعطای تسهیلات اشتغال در حوزه زنان بیشتر از مردان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید