• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32164
+
-

بازخوردهای منفی خشکی دریاچه ارومیه

محمد اسماعیل سعیدی| نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی:

احیای دریاچه ارومیه باید جزو اولویت‌های دولت قرار بگیرد، چراکه خشکی آن مشکلات ‌زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، تبعات سیاسی و امنیتی و بازخوردهای منفی بین‌المللی به همراه خواهد داشت. سال گذشته اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است، اما در ملاقات با «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دستوری مبنی بر 80 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ تصفیه‌خانه‌ها و تکمیل رینگ آب تبریز اخذ و به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان برای پیگیری‌های لازم ارسال شد. در این دیدار وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه به نوبخت توضیح داده شد که اگر پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به اتمام نرسد، خسارات جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت. 

تزریق و هدایت پساب‌های تصفیه‌خانه تبریز و شهرستان‌های اطراف اقدامی مثبت برای احیای دریاچه ارومیه است و باید تدبیری اتخاذ شود و اعتبارات لازم برای اتمام پروژه‌های دریاچه ارومیه تخصیص یابد. تامین اعتبارات به‌موقع و پرداخت آن برای تکمیل پروژه‌ها ضرورت دارد و تا حدودی اقداماتی برای احیای دریاچه انجام شده، ولی اگر پروژه‌ها به حال خود رها شود، طبیعتا نتیجه‌ای مطلوب برای احیای آن اخذ نمی‌کنیم. با توجه به این‌که آبی به دریاچه ارومیه انتقال نیافته است، وضعیت کنونی آن بدتر شده است که عدم اخذ تدابیر، تصمیمات و تامین به‌موقع اعتبارات برای تکمیل پروژه‌ها از دیگر علل وضعیت کنونی آن است.

اکنون چاه باغ‌های اطراف دریاچه برای کشاورزان محدودیت ایجاد کرده و این اقدام نیز تبعات منفی دارد. نمی‌توانیم روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را - که امرار معاش مردم آن از طریق کشاورزی است- از بین ببریم، چراکه نتایجی جز مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی نخواهد داشت؛ بنابراین در این زمینه نیازمند اتخاذ تدابیر، تصمیمات صحیح و منطقی هستیم که به نظر می‌رسد در این خصوص کوتاهی شده است. پیگیری‌ها و جلساتی بین نمایندگان استان درباره احیای دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد، اما انتظار است تدابیر، تصمیمات و مصوبات ستاد احیا قابل اجرا و نتیجه‌بخش بوده و جزو اولویت کاری قرار گیرد.  عملیات اجرایی تونل انتقال آب از رودخانه زاب تقریبا پیشرفت خوبی داشته و با اتمام آن 750 میلیون متر مکعب آب به بدنه دریاچه منتقل می‌شود. برای تامین اعتبار این پروژه مقرر شده بود اعتباری از بودجه ساماندهی رودخانه‌های مرزی تخصیص یابد، ولی تحقق نیافت و حدود 7 میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیا بدهی دارند، ولی با توجه به اهمیت موضوع و تاکیدات مقام معظم رهبری، این پروژه به‌خوبی اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید