• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32177
+
-

تشکیل کارگروه رفع موانع بیسوادی در اردبیل

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل: مخالفت خانواده‌ها با تحصیل فرزندانشان از طریق ماده 4 قانون مجازات و دادگستری پیگیری می‌شود

تشکیل کارگروه رفع موانع بیسوادی در اردبیل

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

قصه غم‌انگیز دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هر سال کام فعالان حوزه آموزش و تربیت را تلخ می‌کند. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی استان را 94/98 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: این میزان بالاتر از میانگین کشوری 13/98 درصدی است.
«کمال عالی‌زاده» می‌افزاید: آمار بازماندگان از تحصیل استان در سال 97-96 مقطع ابتدایی 450 نفر بوده است و آمار سال جدید تحصیلی تا اواخر مهر احصا می‌شود.
عالی‌زاده از تشکیل کارگروه رفع موانع بیسوادی خانه به خانه برای بررسی وضعیت کودکان در سن تحصیل استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بعد از پایش سال گذشته مشخص شد 190 نفر از آمار 450 نفری مشغول تحصیل بوده‌اند که به دلایلی مانند انتقال به شهر جزو آمار بازماندگان از تحصیل قرار گرفته بودند.

وی با بیان نگرانی از مشکلات فرهنگی مانند ازدواج زودهنگام دختران اظهار می‌کند: در بررسی آمار بازماندگان تحصیلی سال گذشته متوجه شدیم 22 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل ازدواج از ادامه تحصیل بازمانده‌اند که جا دارد در این زمینه فرهنگسازی‌های زیادی صورت بگیرد، چراکه مشکل ازدواج دختران در سن دانش‌آموزی و ترک تحصیل در سرنوشت این دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش تاکید می‌کند: دانش‌آموزانی که ازدواج کرده‌اند اگر در شناسنامه ثبت نشده باشد و قوانین مدرسه را رعایت کنند، همچنان مجاز به تحصیل در مدارس دولتی هستند و سعی می‌کنیم این دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند.
این مسئول با اشاره به ممانعت برخی اولیا برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان می‌گوید: دانش‌آموزانی در لیست بازماندگان تحصیل شناسایی می‌شوند که به دلیل ممانعت اولیا تارک تحصیل‌ هستند. در این زمینه آموزش و پرورش با مشاوره سعی می‌کند اولیا را راضی به ادامه تحصیل فرزندان کند. اگر باز هم ممانعت جدی بود، از طریق ماده 4 قانون مجازات این افراد به دادگستری برای تعیین تکلیف معرفی می‌شوند تا دادگاه در مورد این اولیا تصمیم‌گیری کند. سال گذشته 31 نفر از این دانش‌آموزان با شناسایی و حل مشکل به کلاس‌های درس بازگشتند.

این مسئول مشکلات اقتصادی و بیکاری والدین، آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی کودکان و کودکان کار را از عوامل باز ماندن کودکان از تحصیل عنوان می‌کند و می‌گوید: در پاره‌ای موارد کودکان بازمانده از تحصیل شامل آموزش استثنایی می‌شوند که در مناطق محروم این کودکان به دلیل نبود امکانات و قدرت مالی خانواده از تحصیل باز می‌مانند. سال گذشته 8 دانش‌آموز استثنایی مانده از تحصیل در نقاط مختلف استان شناسایی شد.
عالی‌زاده بیان می‌کند: هر چند پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان بالاست، اما لیست دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم به دلایل متعدد بیشتر از مقطع ابتدایی است و باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم و همکاری نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای به حداقل رساندن تعداد دانش‌آموز بازمانده از تحصیل ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :