• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32160
+
-

گیلان در تلاطم سیلاب‌ها

معاون استاندار: سیل تالش خسارت جانی به همراه نداشت و همه خسارت‌های وارده در حریم‌ رودخانه‌ها بوده است

گزارش
گیلان در تلاطم سیلاب‌ها

فرشته رضایی | رشت- خبرنگار:

بارش شدید باران در روزهای آخر هفته، موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق گیلان و تخریب تاسیسات زیربنایی و برخی واحدهای مسکونی شد. 
این خسارت‌ها در تالش بیشتر از دیگر مناطق مسکونی بود. همانگونه که هواشناسی گیلان نسبت به وقوع سیل هشدار داده بود، این اتفاق افتاد و بارش باران همراه با رعد و برق در تالش موجب خسارات زیادی شد.
 «افشین حمیدنژاد» رئیس اداره هواشناسی تالش در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که بارش باران ۱۰۷ میلیمتری، سبب وقوع سیلاب در رودخانه‌های کرگانرود، ناورود و خطبه‌سرا در بخش‌های مرکزی، اسالم و کرگانرود شده است، بیان کرد: ایستگاه آب منطقه‌ای گیلان در بخش‌های مختلف اسالم نیز ۱۹۲ میلیمتر بارش را ثبت کرده است. 


۱۵ روستای گرفتار سیلاب

طبق اظهارات فرماندار تالش بیشترین خسارات در بخش مرکزی و اسالم گزارش شده است. ۱۵ روستا گرفتار سیلاب و ۵۰ روستا نیز با آبگرفتگی شدید معابر مواجه شدند.  «عیسی مهدوی» گفت: خسارات وارد شده به این روستاها شامل تخریب ۵ واحد مسکونی است. جریان شدید آب موجب قطع محورهای ارتباطی شریانی شهرستان تالش شد. شدت سیل به حدی بود که خسارت‌هایی به کارگاه تعریض پل خیابان پاسداران وارد کرد و سبب تخریب دیوار حفاظتی رودخانه کرگانرود شد. 
وی ادامه داد: پل کمربندی تالش در مسیر تالش به آستارا از ساعت ۳ بامداد تا ظهر پنجشنبه زیر آب رفت و با تلاش پرسنل شهرداری، راهداری و ماشین‌آلات بخش خصوصی از تخریب آن به دلیل برخورد درختان شناور جلوگیری شد. این پل ساعت‌های ابتدایی عصر پنجشنبه بازگشایی شد، اما مجددا به دلیل شدت بارندگی راه ارتباطی کمربندی با آستارا مسدود شد. 

مهدوی ادامه داد: جاری شدن سیل در محور ارتباطی اسالم به خلخال در محدوده روستاهای خرجگیل و گیجاو سبب تخریب چند واحد مسکونی، آبگرفتگی منازل و انسداد جاده شد. ساکنان این واحدهای مسکونی به وسیله امدادگران هلال احمر تالش با چادر به صورت موقت اسکان یافتند و اثاثیه سالم آن‌ها نیز تخلیه شد. در همین شهرستان ۲۰ تن از مسافران گرفتار در سیل نیز توسط آتش‌نشانان اسالم نجات و در ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی اسکان یافتند. محور ارتباطی تالش به آق اولر بخش مرکزی در محدوده روستای کیشون بن به دلیل بالا آمدن آب رودخانه کرگانرود مسدود، اما با تلاش‌ها بازگشایی شد. 
قطع آب و برق ۵ هزار مشترک، اختلال در شبکه تلفن ثابت ۱۴۰ مشترک و قطع گاز تعداد نامعلومی از مشترکان از جمله مواردی بود که فرماندار تالش از تلاش پرسنل این ادارات برای حل آنها تا جمعه خبر داد.  جاده روستاهای هنده کران، شاندرمن محله و پی‌سرا بخش مرکزی از جمله مکان‌های تخریب شده است. برخورد صاعقه به کارخانه تولید مبل شهرک صنعتی تالش در بخش کرگانرود نیز سبب آتش‌سوزی ساختمان و خسارت جدی به تجهیرات آن شد. فرماندار همچنین از وصل شدن گاز 340 مشترک مناطق سیل زده خبر داد.
 

اعزام ۱۰ تیم امدادی به مناطق سیل‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان هم با اشاره به وقوع سیل در شهرستان‌های غربی این استان از اعزام ۱۰ تیم امدادی به این مناطق خبر داد و گفت: امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد.
«مهدی ولی پور» بیان کرد: با توجه به هشدارهای اداره کل هواشناسی گیلان تمامی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در استان در حال آماده باش بودند. وی اظهار کرد: نیروهای امدادی در سطح ۱۶ شعبه شهرستانی و ۱۶ پایگاه امداد و نجات از پنجشنبه تاکنون با توجه به شرایط به وجود آمده در حال ارائه خدمات هستند.

ولی پور افزود: از صبح پنجشنبه گذشته شاهد جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر در عباس‌آباد آستارا، محور اسالم به خلخال و روستای خجگیل و چند روستای دیگر تالش، بهمبر و ارم سادات در صومعه‌سرا و مسیر خلخال به پونل بودیم که امدادرسانی به این مناطق در حال انجام است.
این مسئول بیان کرد: بر اثر جاری شدن سیل حدود ۱۵ خانوار در روستاهای تالش و ۳۰ خانوار در منطقه بهمبر و ارم سادات شهرستان صومعه‌سرا آسیب دیدند که خدمات امدادی مورد نیاز را دریافت کردند.


خسارت‌ها اعلام می‌شود

در این راستا سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان هم اعلام کرد: میزان خسارت‌های وارده در حال بررسی است که پس از تعیین آن به اطلاع مردم می‌رسانیم. 
«علی اوسط مقدم» با اشاره به این‌که بر اثر بارش‌های فصلی خسارت‌ جدی به حوزه راه‌های ارتباطی و منازل مسکونی در حریم رودخانه‌های تالش وارد شده، اظهار کرد: براثر بارش شدید باران و ایجاد اختلال در زیرساخت‌ها، گاز 7 روستا شامل ۳۴۰ خانوار قطع شده بود که با تلاش نیروهای امدادی اکیپ‌های گاز‌رسانی، تاکنون گاز ۱۷۰ خانوار وصل شده است.
وی همچنین به قطع آب آشامیدنی 5 هزار خانوار روستایی بر اثر بارش شدید باران اشاره و تصریح کرد: تاکنون آب شرب 3 هزار خانوار وصل شده و ۲ هزار خانوار باقیمانده نیز  به مرور  وصل می‌شود.
مقدم با بیان این‌که متاسفانه به خطوط ارتباطی برق تعدادی از روستاها نیز آسیب وارد شده است، گفت: بیش از ۵۰ تیر برق روستا که در مسیر سیلاب قرار گرفته تخریب شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان افزود: برق این روستاها توسط کابل خودنگهدار وصل شده و تنها ۱۵ خانوار در حال حاضر بدون برق هستند که تلاش می‌کنیم برق در آینده وصل شود.
وی بیان کرد: همچنین دیواره حفاظتی به طول ۵۰ متر در پل اصلی تالش تخریب شده که با فروکش کردن آب باید ترمیم آن در دستور کار شهرداری قرار بگیرد.
مقدم ادامه داد: علاوه بر تالش، تعدادی از روستاهای صومعه‌سرا نیز به صورت سطحی دچار خسارت شدند که مشکل آنها به زودی رفع می‌شود.
وی با بیان این‌که تاکنون خسارت جانی از این سیلاب در استان نداشته‌ایم، گفت: تمامی خسارت‌های وارده در حریم‌ رودخانه‌ها بوده است.
این مسئول بیان کرد: در حال حاضر به ۱۵ واحد مسکونی واقع در حریم رودخانه‌ها خسارت جدی وارد شده است. 


بازگشایی راه‌ها و کمک به روان شدن ترافیک

پنجشنبه بر اثر بارش‌ مسیر پونل به خلخال با ریزش کوه و افتادن درخت در مسیر این محور مسدود شد که با حضور ۲۰ راهدار برای بازگشایی این محور اقدام شد.
در این‌باره رئیس پلیس راه گیلان گفت: عوامل راهداری در همه نقاط مسدود در منطقه حضور داشته و تلاش کردند تا مسیرهای بسته بازگشایی شود.
سرهنگ «حسین محمدپور» افزود: در محور اسالم به خلخال نیز بر اثر شدت نزولات آسمانی و بارش باران در ابتدای محور و در پایین‌دست دامنه کوه شاهد آبگرفتگی قسمتی از این مسیر و کندی در تردد هستیم.
از سوی دیگر بارش باران شدید بیشترین خسارت را به تالش وارده کرده و سبب آبگرفتگی معابر روستایی و شهری و همچنین طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن پل کمربندی تالش به آستارا شده است.


خسارت‌های سیل رودبار

فرماندار رودبار با اشاره به سیل چند روز گذشته در این شهرستان گفت: بر اثر این سیل ۱۶ میلیارد ریال خسارت به تأسیسات زیربنایی رودبار وارده شده است.
«اسماعیل میرغضنفری» اظهار کرد: خسارت به تاسیسات زیربنایی آب شرب، راه، معابر، گاز، برق و منازل مسکونی و باغات و محصول زیتون بوده است. فرماندار بیان کرد: در پی بارش باران خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب، سه دهنه چشمه، الکتروپمپ‌های شناور و تابلوهای راه‌انداز در روستاهای گنجه، جوبن، مرزانکش، بابان محله و سرامرز خسارت دید. وی همچنین با بیان این‌که تاسیسات برق، گاز و ۱۵ واحد مسکونی هم در سیل اخیر خسارت دید، ادامه داد: سیل اخیر روستاهای بخش مرکزی به باغات و محصول زیتون در روستاهای گنجه و جوبن 4 میلیارد ریال خسارت وارد کرد. میرغضنفری گفت: محور اصلی امامزاده هاشم-پاچنار در جوبن، گنجه و لویه و همچنین راه‌های روستایی گنجه و جوبن-جوکین 8 میلیارد ریال خسارت دیده است.


وقوع زلزله در مازندران و گلستان

روزهای پایانی هفته استان‌های مازندران و گلستان اگرچه بارش‌های سیل‌آسا را تجربه نکردند، اما مردم این 2 استان با زلزله 2/4 ریشتری مواجه شدند که تا ساعاتی مردم برخی نواحی این دو استان را با ترس و هراس مواجه کرده بود.
این زلزله ساعت 12:55 دقیقه پنجشنبه در عمق 18 کیلومتری زمین و در 6 کیلومتری کوهی خیل، استان مازندران رخ داد. علاوه بر مازندران بخش‌هایی از غرب و مرکز گلستان از جمله بندر گز، کردکوی و گرگان را لرزاند و خوشبختانه خسارتی در پی نداشت.


بهمبر در محاصره سیل 

فرماندار صومعه‌سرا‌ بیان کرد: به علت جاری شدن سیل در صومعه‌سرا منازل مسکونی بهمبر این شهرستان در محاصره آب قرار گرفتند.
«علی فتح‌اللهی» گفت: با توجه به حساسیت موضوع و گرفتار شدن مردم در مناطق سیل‌زده صومعه‌سرا‌ تمامی دستگاه‌های اجرایی،‌ نیروهای هلال احمر،‌ اداره راه و سایر ادارات دیگر در خال رفع مشکلات اهالی هستند. وی از مهیا کردن قایق‌های لاستیکی برای جابه‌جایی و انتقال مردم از مناطق گرفتار در سیل خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید