• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32150
+
-

بازار داغ ساخت‌وسازهای غیرمجاز

شهری
بازار داغ ساخت‌وسازهای غیرمجاز

سمیه گلابگیریان| سرپرست روزنامه همشهری یزد :


بازار ساخت‌و‌ساز اگرچه همچنان در رکود به سر می‌برد و تمایل به ساخت‌و‌ساز در یزد چندان افزایش نیافته است، روند افزایشی ساخت‌وسازهای غیرمجاز بسیاری را نگران کرده است.
البته شهرداری در این سال‌ها اقداماتی از جمله تک‌برگی کردن پروانه‌ها و رایگان کردن صدور پروانه برای ساختمان‌های ویلایی را برای افزایش مراجعه شهروندان برای دریافت پروانه ساختمانی در دستور کار قرار داده است، اما همیشه یک دست صدا ندارد.

دریافت پروانه ساختمانی نیازمند عزم بین‌دستگاهی است و همه ارگان‌های مسئول در صدور پروانه ساختمانی باید دست به دست هم دهند تا مردم را به دریافت پروانه ترغیب کنند. تا زمانی که فرایند دریافت پروانه ساختمانی طولانی، هزینه‌ها سنگین و دردسرها فراوان باشد، مردم ترجیح می‌دهد که ساختمان خود را بسازند و سپس در کمیسیون ماده 100 جریمه شوند. به این ترتیب، هم وقت کمتری تلف می‌شود و هم هزینه کمتری را باید پرداخت کنند. اما یکی دیگر از اقداماتی که در بسیاری از شهرهای ایران در حال اجراست افزایش جرایم ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. تا زمانی که هزینه پرداخت جریمه ساختمانی از هزینه‌ای که باید برای دریافت پروانه پرداخت شود کمتر است، تخلفات ساخت‌و‌ساز رو به افزایش خواهد بود.

بالاخره نیاز مسکن جدید در استان کم و بیش در حال تامین است، اما روند صدور پروانه‌های ساختمانی رشد چشمگیری نشان نمی‌دهد. بخشی از این مربوط به کاهش ساخت‌وسازهاست، اما بخش عمده‌ای نیز مربوط به ساخت‌وسازهایی است که پروانه ندارند. تخلفات ساخت‌وساز مربوط به واحدهای بدون پروانه از یک سو و تخلفات ساخت‌و‌ساز مربوط به واحدهای پروانه‌دار به دلیل رعایت نشدن ضوابط پروانه صادرشده از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای شهر یزد به صورت خلاف ساخته شوند و آینده معماری شهر را در تنگنا قرار دهند.

بسیاری عقیده دارند که ساخت‌وسازهای جدید ایمنی لازم را ندارند و حتی از این لحاظ قابل قیاس با ساختمان‌های قدیمی نیستند و لازم است که مسئولان برای استحکام‌بخشی و ایمن کردن ساخت‌وسازهای جدید نظارت را تقویت کنند، اما در اولین گام باید مردم را با خود همراه کنند و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا مردم به ساخت‌وسازهای مجاز و دارای پروانه روی بیاورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید