• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30253
+
-

دوام آفت بادام

همکاری کشاورزان گیلان برای مقابله با قارچ بادام زمینی ضروری است

گزارش
دوام آفت بادام

فرشته رضایی|‌ رشت- خبرنگار:

آفت به جان بادام‌های زمینی گیلان افتاده است. غالب کشاورزان از دلایل پیدایش این آفت بی‌اطلاع هستند و به کود و سموم کشاورزی بسنده می‌کنند، غافل از این‌که این کارها اثربخش نیست و باید راه دیگری برای بهبود و رونق باغ‌های خود بیازمایند. 


مشکل آفت قارچی در باغ‌های بادام

یکی از بادام‌کاران آستانه اشرفیه که در روستای نقره‌دشت زمین بادام دارد، به همشهری گفت: بیش از ۲۰سال است که به کشت و زراعت بادام‌زمینی مشغولم. این محصول از نوع بهترین رقم کشور است که طعم و مزه آن تفاوت بسیاری با انواع وارداتی دارد. با این حال طی سال‌ها به اصطلاح خودمان کاشت و برداشت کرده‌ایم و مسئولی برای بررسی وضعیت و حال ما سر نزده است. «غلامرضا اعلایی» ادامه داد: چند سالی است که زمین‌های ما دچار آفت شده به گونه‌ای که بوته بادام کاملا بدون میوه یا همان بادام بوده و پوسته‌های باقیمانده درونشان بدون مغز است. این نوع آفت چند سالی است دامنگیر ما شده است. 

«رضا قربانی» از دیگر بادام‌کاران این شهر با گلایه از بی‌توجهی مسئولان بیان کرد: هزینه تولید هر ساله بالاتر می‌رود و علی رغم پرداخت سالانه این هزینه‌، محصول ما کمتر بار می‌دهد و کسی برای کمک سراغمان نیامده است. بادام‌زمینی دیگر کشورها را وارد می‌کنند و به راحتی به نام بادام آستانه می‌فروشند، ما سکوت می‌کنیم. ادارات مرتبط کشاورزی نتوانسته‌اند راهکاری برای بهبود وضعیت کشت بادام ارائه بدهند. 


کشت پایلوت رقم دیگر بادام‌زمینی
 
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم درباره شیوع قارچ در زمین‌های بادام‌کاری آستانه اشرفیه گفت: این نوع قارچ چند سالی است که وارد زمین‌های بادام این شهرستان شده است. دلیلش گرمای هوا و کشت مدام یک رقم محصول در مزرعه است که باعث حساس شدن بوته‌ها به قارچ شده و هر چه هم از آفت‌کش‌ها استفاده شود تاثیر چندانی ندارد.«لیلا بذرکار» با بیان این‌که رعایت تناوب کشت از سوی بادام‌کاران می‌تواند جلوی شیوع این آفت را بگیرد بیان کرد: بسیاری از کشاورزان تمایلی به این کار ندارند و جهادکشاورزی هم توصیه می‌کند که از ارقام دیگر بادام استفاده و کشت کنند. 
رقمی که تا به حال کشت شده، NC2بوده و اکنون پیشنهاد ما کشت رقم NC7 است. این رقم از ترکیه وارد شده و مقاومت بیشتری به قارچ‌های موجود دارد و تناژ محصول و دانه آن بسیار بالاتر از رقم فعلی است. 

وی افزود: این رقم جدید به صورت پایلوت در انزلی و آستانه اشرفیه کشت شده و نتیجه بسیار خوبی داده است. بنابراین بهتر است کشاورزان مقاومت نکنند و با همکاری کارشناسان جهادکشاورزی به کشت این ارقام روی بیاورند.
این مسئول با بیان این‌که 2507 هکتار زمین بادام‌زمینی در آستانه اشرفیه وجود دارد، بیان کرد: کل بهره‌برداران این محصول در این شهرستان 3هزار نفر و در کل استان ۵هزار نفرند. 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در مورد مکانیزاسیون کشت این محصول هم گفت: متقاضیان مکانیزاسیون برای دریافت ماشین‌آلات کاشت و برداشت محصول می‌توانند به واحد صنایع جهادکشاورزی گیلان مراجعه و حتی به صورت چند نفری هم آن را تهیه کنند. این مسئول در مورد بهره اقتصادی این محصول هم بیان کرد: با توجه به نوسان قیمت‌ها نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما در روزهای اخیر قیمت هر کیلو پیله‌تر بادام‌زمینی ۴۵۰۰ تومان بود. اکنون به ۶ تا ۷ هزارتومان رسیده و هر هکتار زمین ۵۵۰۰ تن بادام‌زمینی می‌دهد. 

بادام‌زمینی یکی از محصولات استراتژیک گیلان است که از نظر کشت رتبه اول کشور را دارد. کشت این محصول در آستانه اشرفیه و در بیش از ۲۵۰7 هکتار از اراضی این شهرستان انجام می‌شود. به گفته مدیران جهاد کشاورزی، بیش از ۵ هزار بهره‌بردار در گیلان و ۳ هزار بهره‌بردار در آستانه اشرفیه در این چرخه فعالیت می‌کنند. اکنون فصل برداشت بادام‌زمینی فرارسیده است. 
در این شهرستان روستاهای کورکاء، استخر بیجار، پرکاپشت مهدیخانی، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده مهم‌ترین مراکز کشت و تولید بادام‌زمینی هستند. طبق آمارها حدود 90 درصد بادام‌زمینی مورد نیاز کشور توسط بادام‌کاران این شهرستان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.
با این حال به نظر می‌رسد متولیان امر برای بهبود وضعیت این محصول اقدامی جدی نمی‌کنند و اگر هم برنامه‌ای دنبال شده در حد طرح بوده است. 


ضرورت رعایت تناوب کشت

گفته می‌شود این نوع آفت‌ها به دلیل کشت مداوم یک محصول در باغ‌ها و نیز گرمای هوا که هر ساله بیشتر می‌شود، بروز پیدا می‌کند. پوسیدگی سفید طوقه بادام‌زمینی از عوارض این نوع قارچ است. متولیان امر می‌گویند کشاورزان باید تناوب کشت را رعایت کنند و یک سال در میان باید در باغ چیز دیگری کاشته شود یا این‌که به کشت ارقام دیگر روی بیاورند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید