• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2927
+
-

سوغات سرما در هرمزگان

پاییز امسال، سرما 50 میلیون به محصولات کشاورزان استان خسارت زد

روزنه
سوغات سرما در هرمزگان

عالیه جوادی : بر اساس گزارش‌های اداره جهاد کشاورزی، 6-7 سال پیش آخرین‌ باری بود که محصولات کشاورزی در استان هرمزگان بر اثر سرما‌زدگی آسیب دید.

با وجود این، پاییز امسال هم سرما مهمان ناخوانده سفره کشاورزان شد و بیش از 50 میلیون تومان خسارت به آنها زد. گفت‌و‌گوی ما را با ابوطالب جوادی، دبیر خانه کشاورز هرمزگان در این باره بخوانید.

 

چه مناطقی بیشتر از سرمازدگی آسیب دیدند؟

 سرمازدگی بیشتر در رودان و توابع آن شامل زیارتعلی مرکزی و جغین و همچنین شهرستان میناب و توابع توکهور و سندرک مرکزی رخ داد.

 میزان خسارت وارد شده در دوره سرمازدگی اول یعنی 15 تا 22 آذر در شهرستان میناب بیش از 40 میلیون تومان بود که از نظر وزنی 47 هزار و373 تن را شامل می‌شد.

میزان خسارت در رودان هم بیش از 10 میلیون تومان برآورد شده است که 39 هزار و 250 تن محصول را شامل می‌شود.

آیا کشاورزان از سرما اطلاع قبلی داشتند؟

از آنجا که این اتفاق از سوی اداره‌ کل هواشناسی استان به کشاورزان اطلاع داده شده بود، معاون مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تاکید کرد که پیامک هشدار به بهره‌برداران و کشاورزان ارسال شده است.

 معمولا برای مقابله با چنین بلایایی توصیه می‌شود کشاورزان زمین خود را آبیاری کنند تا رطوبت موجود خسارت ناشی از سرما‌زدگی را کاهش دهد. البته در استان‌هایی مثل کرمان، فارس و اردبیل کشاورزان بخاری‌هایی را در زمین‌های کشاورزی تعبیه می‌کنند که در هنگام سرمازدگی خسارت کمتری زمین‌های کشاورزی را تهدید کند، اما این روش با توجه به این‌که هرمزگان یک استان ساحلی و با شرایط جوی متفاوت است، راهکاری هزینه‌بر محسوب می‌شود.

بیمه برای این بحران تمهیدی اندیشیده است؟

بنابر بر اظهار عادل شهرزاد، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حال حاضر صندوق توسعه بیمه که در بانک کشاورزی قرار دارد، علاوه بر محصولات کشاورزی، تاسیسات و همچنین تنه‌ درختان را هم بیمه می‌کند.

این خبر می‌تواند پاسخگوی خسارت وارد شده بر این بخش باشد. البته فقط کشاورزان و باغدارانی که عضو این صندوق هستند و تعرفه‌ بیمه را خریداری کرده‌اند، از این مزایا برخوردار می‌شوند و سایر کشاورزان و باغداران که خارج از این گروه باشند، شامل بیمه نمی‌شوند.

همچنین این صندوق خسارت وارد شده به بخش دامداری و صیادی را هم تقبل می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید