• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29227
+
-

آزاد‌سازی‌ قیمت، پالایشگاه‌ها را سود‌آور کرد

از روز گذشته قیمت فرآورده‌های نفتی به‌عنوان محصول پالایشگاه‌ها بدون محدودیت قیمت مورد دادوستد قرار گرفت این موضوع به رشد قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس تهران منجر شد.
به گزارش همشهری، بعد ازمخالفت آشکار وزارت صنعت با آزاد‌سازی‌ قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد که به تولید هزاران میلیارد تومان رانت به نفع عده‌ای خاص منجر شده است از روز گذشته با چراغ سبز وزارت نفت عرضه محصولات نفتی بدون محدودیت قیمت در بورس‌کالا میسر شد.

برهمین اساس مدیریت عملیات بورس‌کالا دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از روز 12شهریور‌ماه ۹۷ محصولات فرآورده‌های نفتی با سقف قیمت نوسان باز معامله می‌شود. این موضوع منجر به افزایش شدید قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس تهران شد با این حال همزمان با این تحول وزارت صنعت در ادامه سیاست سرکوب قیمت‌ها که به گفته محمد‌رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در سال‌جاری منجر به توزیع 80هزار میلیارد تومان رانت شده است اعلام کرد: همه مصرف‌کنندگان محصولات فولادی و فلزات غیرآهنی برای خرید ملزم به ثبت نام در سامانه بهین یاب هستند.

ادامه سیاست سرکوب قیمت‌ها

برخلاف سیاست‌های وزارت صنعت و اعلام چرا غ سبز برای حذف محدودیت قیمت برای فرآورده‌های نفتی دیروز معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: همه واحد‌های صنعتی مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات غیرآهنی صرفا با ثبت نام در سامانه بهین یاب می‌توانند از بورس‌کالا خرید کنند این سیاست در ادامه سیاست‌های قبلی این وزارتخانه است که اصرار دارد برخلاف منافع مصرف‌کننده قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. 
جعفر سرقینی، معاون امور معادن وزارت صنعت، گفت: مصرف‌کنندگان فلزات باید سریع و تا بیستم شهریور‌ماه سال‌جاری آخرین وضعیت خود را در سامانه بهین یاب وارد کنند تا پس از بررسی‌های استانی و راستی آزمایی اطلاعات و پس از ارزیابی دفاتر تخصصی در ستاد وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت برای خرید به بورس‌کالا معرفی شوند.

با گرانفروشی برخورد می‌کنیم

در ادامه سیاست سرکوب قیمت‌ها دیروز وزیر صنعت با ارسال نامه‌ای به دبیرکارگروه تنظیم بازار ضمن تأکید بر رعایت قیمت‌گذاری کالا اعلام کرد با گرانفروشان برخورد خواهد شد. محمد شریعتمداری با ارسال نامه‌ای به حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی‌اش و دبیر کارگروه تنظیم بازار بر الزام رعایت واحدها در قیمت‌گذاری کالاهای مشمول قیمت‌گذاری تأکید کرده است. براساس این نامه 25ردیف کالایی با تصویب کارگروه تنظیم بازار به فهرست اضافه خواهد شد و مشمول تعیین قیمت توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار و توزیع در شبکه منتخب با قیمت تصویبی و نظارت از زمان ترخیص کالا تا عرضه در شبکه خرده‌فروشی و آخرین زنجیره مصرف هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید