• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 آذر 1402
کد مطلب : 212214
+
-

مقاوم‌سازی‌ پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر را تاب‌آور می‌کند

یادداشت
مقاوم‌سازی‌ پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر را تاب‌آور می‌کند

سیدمحمد آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران

 با توجه به قرارگیری شهر تهران روی مسیر گسل‌های فعال زلزله، شهرداری بر آن شده تا مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های پایتخت را در اولویت فعالیت‌های عمرانی قرار دهد تا در زمان بروز زلزله احتمالی، کماکان سرویس‌دهی این معابر مهم برقرار بماند.
توجه، به صرفه و صلاح اقتصادی و مهندسی ارزش در مقاوم‌سازی‌ پل‌ها به موازات بهره‌گیری از آیین‌نامه‌های به روز این حوزه ضروری است و رعایت این موارد علاوه بر اینکه چند دهه به عمر پل‌ها اضافه می‌کند از بروز حوادث و افزایش هزینه‌ها برای مقاوم‌سازی‌ در سال‌های آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.
در تهران حدود ۷۵۳پل و تقاطع غیرهمسطح وجود دارد که از این تعداد ۶۶ پل، طبق مطالعات و بررسی‌های میدانی انجام شده، نیازمند مقاوم‌سازی‌ و بهسازی عرشه و ستون هستند و 26پل در سنوات گذشته توسط معاونت فنی و عمرانی شهر تهران مقاوم‌سازی‌ شده است.در راستای افزایش تاب‌آوری معابر شهر تهران، مقاوم‌سازی‌ 6 پل هم در حال انجام است. پل‌های تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه شهید همت با خیابان گاندی، بزرگراه شهید همت با خیابان آفریقا، پل کمربندی شهر ری، پل چوگان با شیشه مینا در ضلع شرقی و غربی استادیوم آزادی و بزرگراه تهران-کرج، نمونه‌هایی هستند که عملیات مقاوم‌سازی‌ در آنها آغاز شده است.پروژه مقاوم‌سازی پل تقاطع بزرگراه همت و رودخانه کن پس از وقفه ۴ساله، مجددا در دستور کار شرکت یادمان سازه قرار گرفته و به پیشرفت ٥٠ درصدی رسیده است.
پل تقاطع بزرگراه شهید همت - کن با توجه به زمان احداث آن یعنی سال۱۳۷۰ یکی از پل‌های قدیمی شهر تهران به شمار می‌آید. عملیات مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای این پل سواره‌رو از سال۱۳۹۶ آغاز و سپس از سال۱۳۹۷ با وقفه‌ای چهارساله مواجه شد تا اینکه با واگذاری مجدد پروژه‌های مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران به شرکت یادمان‌سازه، مجددا در دستور کار این شرکت قرار گرفت. تقاطع بزرگراه شهید همت با رودخانه کن از 2دستگاه پل با سیستم سازه‌ای تیر پیش‌ساخته بتنی و دال درجا هریک به طول ۲۳۰متر و عرض ۲۲متر با مجموع ۱۱دهانه و ۱۷۶ستون بتنی تشکیل شده است.

مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره
تقویت ستون‌ها با ژاکت بتنی
تقویت سرستون‌ها با افزایش مقطع
عملیات پس‌کشیدگی
پیش‌تنیدگی عرضی
تقویت فونداسیون
خاکبرداری، تخریب، برچیدن کاور، مضرس‌کاری، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی، تعویض نئوپرن‌ها، اجرای پرایمر ستون‌ها و خاکریزی

این خبر را به اشتراک بگذارید