• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209567
+
-

دلیل واکنش مثبت بورس به خبر آزاد‌سازی‌ قیمت تایر

به‌دنبال سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری صنایع لاستیک و پلاستیک،  سهام شرکت‌های این گروه در بورس با جهش مواجه شد.  پرسش این است که دلیل واکنش مثبت سهام شرکت‌های تولید‌کننده تایر به خبر حذف قیمت‌گذاری این صنعت چه بود؟
به گزارش همشهری، قیمت‌گذاری دستوری یکی از بزرگ‌ترین معضلات بازار سرمایه است. به همین دلیل سهامداران  اخبار مربوط به قیمت‌گذاری محصولات را مدام دنبال می‌کنند. هر نوع مجوز افزایش نرخ محصولات یا حذف قیمت‌گذاری در صنایع اثر مثبتی بر بازار سهام دارد و سهام شرکت‌های آن گروه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درچنین شرایطی روز جمعه عباس علی آبادی وزیرصنعت از حذف قیمت‌گذاری صنعت لاستیک و پلاستیک خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند. به‌دنبال سخنان وزیر صنعت در مورد آزاد‌سازی‌ قیمت لاستیک روز گذشته قیمت سهام اغلب شرکت‌های تولیدکننده لاستیک در بورس با رشد مواجه شد. آن‌طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد درمبادلات روزگذشته  تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها به قدری زیاد شد  که قیمت سهام آنها بین 2تا 7درصد افزایش یافت. این رشد در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز بیش از 10هزار واحد کاهش یافت. با وجود این واکنش مثبت، وزیر صنعت جزئیات بیشتری در این‌باره اعلام نکرد.

دلیل واکنش مثبت بازارسهام
آمارها نشان می‌دهد اغلب تولیدکنندگان تایر شرکت‌هایی هستند که سهامشان در بورس مبادله می‌شود. شرکت‌های بورس بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تولید تایر را دراختیار دارند. با وجود اینکه این شرکت‌ها در بورس هستند، قیمت محصولات آنها توسط دولت تعیین می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نتیجه این قیمت‌گذاری اختلاف قیمت تایر‌های تولید شده با بازار آزاد به 15تا 60درصد رسیده بود. این پایین بودن قیمت فروش تایرهای تولیدی منجر به کاهش سودآوری شرکت‌های این گروه شده بود. این موضوع در عین حال منجر شده بود رانت  کلانی نصیب واسطه‌ها در حاشیه بازار شود. در واقع سودی که می‌توانست نصیب تولید کنندگان شود نصیب دلالان می‌شد. آمارها نشان می‌دهد قیمت مواداولیه تولید تایر در  5/1 سال گذشته به‌طور متوسط 65درصد و در مواردی تا 85درصد افزایش یافته بود. به رغم این افزایش قیمت مواداولیه،  قیمت انواع تایر ثابت مانده بود. اواخر سال ۱۳۹۹ طبق هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت انجام شد شرکت‌های تولیدی همه آمار فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کردند و همه محصولات این صنعت از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شد. با این روش تولید صنعت تایر در همان سال  ۲۰ درصد رشد کرد. اما از سال ۱۴۰۰ این روند دوباره معکوس شد و وزارت صنعت دوباره قیمت‌گذاری تایر را آغاز کرد. این آغاز دوباره قیمت‌گذاری اثر منفی بر سهام شرکت‌های این گروه داشت.حالا اما با حذف دوباره قیمت‌گذاری دستوری این امکان برای شرکت‌های تولید‌کننده تایر فراهم می‌شود که بتوانند درآمد خود را افزایش دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید