• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187004
+
-

خنثی‌سازی تحریم‌ها با پالایشگاه تمام‌ایرانی

رئیس‌جمهور: ساخت پالایشگاه ۱۰۰درصد ایرانی فاز۱۴ پارس‌جنوبی از مولفه‌های تحقق «ایران قوی» است

گزارش
خنثی‌سازی تحریم‌ها با پالایشگاه تمام‌ایرانی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح فاز۱۴ پالایشگاه پارس‌جنوبی، بهره‌برداری از این طرح را نمود عینی تحقق شعار «تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان» دانست و ساخت این پالایشگاه ۱۰۰درصد ایرانی را از مولفه‌های اقتدارآفرین در راستای تحقق «ایران قوی» ارزیابی کرد.سیدابراهیم رئیسی به این نکته هم اشاره کرد که بهره‌برداری از فاز۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس‌جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار «ما می‌توانیم» است؛ مجموعه‌ای که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده‌است.وی با تأکید بر اینکه منافع این پالایشگاه و محصولات آن می‌تواند بخش‌های مهمی از صنعت نفت و انرژی کشور را فعال کند، عنوان‌کرد: فاز ۱۱ این مجموعه نیز به‌زودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری می‌رسد.

3پیام مهم افتتاح یک طرح راهبردی

ابراهیم عزیزی،نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی:بهره‌برداری از طرح راهبردی پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی، آن‌هم در وضعیت کنونی و شرایطی که دشمنان درحال تحمیل تحریم‌های فزاینده بر ایران هستند، حاوی پیام‌های مهمی، هم برای داخل و هم خارج از کشور است که باید با نگاهی موشکافانه به بررسی‌ آنها پرداخت. نخستین پیام افتتاح پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی این است که جمهوری‌اسلامی نشان داد با وجود فشارهای فزاینده خارجی، با همت متخصصان داخلی، از راهبرد «ما می‌توانیم» عبور کرده و به مرز «ما توانسته‌ایم» رسیده‌است. به این پیام باید توجه ویژه‌ای داشت، چراکه اکنون ما به دنیا ثابت کرده‌ایم که شعارهایی از قبیل «ما می‌توانیم» جنبه اجرایی و عملیاتی به‌خود گرفته‌است. استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز در صنعت نفت و گاز و اجرای پروژه‌های «تمام ایرانی» پاسخی محکم به لفاظی‌های دشمنان است؛ موضوعی که قطعا خوشایند بیگانگان نیست و زمینه‌ساز خشم آنان خواهد شد؛ چراکه دشمنان همواره خواسته‌اند ما وابسته بمانیم، به‌ویژه در حوزه نفت و انرژی که از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برای جمهوری‌اسلامی برخوردار است و از حوزه‌های قدرت‌ساز ما به‌حساب می‌آید. افتتاح این طرح نشان داد همانگونه که در حوزه هوافضا توانسته‌ایم به موفقیت‌های خودبنیاد بسیاری دست یابیم، در حوزه نفت و گاز هم توانسته‌ایم به استقلال و خودکفایی مطلوبی برسیم. دومین پیام بهره‌برداری از پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی، حرکت به‌سوی کاهش وابستگی‌هاست؛ پیامی که غربی‌ها آن را به‌خوبی درک می‌کنند. افتتاح این طرح نشان داد ما به مرز خوداتکایی و استقلال صنعتی – اقتصادی در حوزه انرژی رسیده‌ایم. سومین و مهم‌ترین پیام، به اعتقاد من نیز این است که تحریم‌ها علیه ملت ایران بی‌اثر بوده‌اند و نتوانسته‌اند در اراده ملت ایران مبتنی بر اندیشه‌های دینی خللی وارد کنند.

ثروت‌آفرینی با پالایشگاه تمام‌ایرانی

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس:
آغاز بهره‌برداری از پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی خبر مهم روزهای اخیر است که نباید تحت‌تأثیر برخی فضاسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌های داخلی و خارجی قرار گیرد، چراکه نمودی از اراده خلل‌ناپذیر مسئولان و متخصصان داخلی در تحقق شعار «ما می‌توانیم» به‌حساب می‌آید. رویکرد خوداتکایی، به‌ویژه در حوزه نفت و گاز، هم‌اکنون درحال ثمردهی است و سود آن نصیب کشور می‌شود. ثمرات چنین رویکردی را پیش‌از این نیز شاهد بوده‌ایم؛ قبل از افتتاح این طرح، در سفر به ونزوئلا، به آنها گفتیم که برای‌شان پالایشگاه راه می‌اندازیم و این کار را هم کردیم که نشان‌دهنده عزم و اراده متخصصان ایرانی در دستیابی به قله‌های توانمندی و تخصص است. معتقدم در شرایط کنونی بهره‌برداری از پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی از قدرت پالایشگاه‌سازی ایران، چه در حوزه نفتی و چه در عرصه گازی، حکایت دارد و نشان می‌دهد کشوری که در گذشته در این عرصه وابسته بوده، اکنون به‌ خوداتکایی رسیده و می‌تواند پالایشگاه «تمام ایرانی» بسازد. ‌ازسوی دیگر، پیامد بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی، ثروت‌آفرینی برای ایران است تا چنانچه اگر روزی به‌دلیل فشارهای دشمنان، درها به روی ما بسته شد، بتوانیم روی پای خود بایستیم. طرح‌هایی که اخیرا در حوزه نفت و گاز درحال اجراست یا به بهره‌برداری رسیده، مانند پالایشگاه «ستاره خلیج‌فارس» یا پالایشگاه «مهر خلیج‌فارس»، قدرت ایران در حوزه پالایشگاه‌سازی را به دنیا نشان داده‌ و به رویکرد «ثروت‌آفرینی» سرعت داده‌است. در این میان اما نکته مهم این است که بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی در حوزه پالایشگاهی، موضوع تحریم‌پذیری ایران را کاهش می‌دهد و دست ما را در حوزه فروش فرآورده‌های نفتی، بیش‌از گذشته، باز می‌کند.

ترمیم ناترازی مصرف گاز در کشور

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: افتتاح پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی در روزهای اخیر، آن‌هم پس از کش‌وقوس‌های فراوان طی سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های کشور در حوزه نفت و انرژی به‌حساب می‌آید. بهره‌برداری از این طرح که مدت زمان زیادی از آغاز ساخت آن می‌گذرد و از دولت نهم تاکنون فراز و فرودهای زیادی را پشت‌سر گذاشته‌است، می‌تواند نقش مهمی در رفع ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور داشته باشد. در دولت‌های نهم تا دوازدهم دیدگاه‌های مختلفی پیرامون در اولویت‌بودن این طرح وجود داشت؛ برخی دولت‌ها اجرای آن را در اولویت قرار دادند و برخی دیگر آن را از فهرست اولویت‌ها خارج کردند، اما نکته مهم این است که دولت سیزدهم با اولویت‌دادن به اتمام این طرح راهبردی، آن را از روند فرسایشی سال‌های گذشته خارج کرد و به مرحله بهره‌برداری رساند؛ موضوعی که باید از زوایای مختلف اقتصادی و اجتماعی به آن نگریست. طی زمستان سال‌جاری در برخی ‌روزهای سرد سال شاهد برخی ناترازی‌ها در تولید و مصرف گاز بودیم که حتی در مقطعی تا 250میلیون مترمکعب هم رسید. با توجه به این موضوع، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی نقش مهمی در مدیریت مناسب چنین مشکلاتی دارد. باید توجه داشته باشیم با توجه به اینکه حدود 70درصد از سبد انرژی کشور به گاز اختصاص دارد، باید به فکر برداشتن گام‌های اساسی در این حوزه باشیم. در چنین شرایطی تولید 50میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی، می‌تواند کمبودهای موجود در این عرصه را جبران کند. موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، الگوگیری از این طرح، برای رفع کمبودها در عرصه‌های دیگر است. پالایشگاه فاز‌14 پارس‌جنوبی الگوی یک کار تیمی ازسوی متخصصان توانمند داخلی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید