• سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 23 شوال 1446
  • 2025 Apr 22
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29061
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DENA
+
-

امان از ترافیک

ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح از برنامه‌های شهرداری سنندج برای حل معضل ترافیک در مرکز سنندج است

با مسئول
امان از ترافیک

محمدتوفیق مشیرپناهی| سنندج- خبرنگار:


سنندج عنوان مرکز استان را یدک می‌کشد، اما با مشکلات اساسی و متعددی دست به گریبان است. مشکلاتی که به نظر نمی‌رسد به‌زودی بتوان از آنها خارج شد. یکی از اساسی‌ترین مشکلات سنندج ترافیک آن است. از سویی دیگر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز با مشکلاتی مواجه است. دراین‌باره و دیگر مسائل شهری سنندج گفت‎وگوی همشهری را با «حشمت‌الله ‌صیدی» شهردار سنندج می‌خوانید. 

معضل ترافیک سنندج، به‌ویژه در هسته مرکزی شهر به کجا رسید؟ آیا برنامه مشخص و اجرایی برای ساماندهی ترافیک هسته مرکزی در شهرداری وجود دارد؟ 

در بررسی‌ها مشخص شده که مشکل ترافیک مختص هسته مرکزی شهر نیست و تقریبا تمام معابر و شبکه حمل‌و‌نقل شهر را درگیر کرده است. نتیجه این مطالعات ما را بر آن داشت که به جای طرح‌های موضعی و کوتاه‌مدت در جست‌وجوی راهکارهای بنیادین و مطمئن برای رفع این مشکلات برآییم. بدیهی است در صورت همراهی فکری و عملی شهروندان و مسئولان، مشکل ترافیک راحت‌تر از چیزی که تصور می‌کنیم حل شود. برای اظهارات خود برنامه داریم و اقدامات اولیه را در این زمینه انجام داده‌ایم و در حال بررسی همه‌جانبه و تحقیق با بهره‌گیری از مشاوران توانمند در این حوزه هستیم. لذا به طور قطع با پیگیری و اجرای برنامه‌هایمان انتظار داریم که به صورت نسبی ترافیک شهر، به‌ویژه در هسته مرکزی کاهش یابد. 

برای رفع ترافیک هسته مرکزی در نظر داریم طرح پیاده‌راه فردوسی را تا پایان سال 97 اجرا کنیم. همچنین تبدیل چندین کریدور منتهی به میدان انقلاب به پیاده‌راه را دست بررسی داریم. از سویی دیگر باید تعداد تردد خودروهای شخصی به این هسته کاسته شود تا به این صورت بتوانیم از گره‌های ترافیکی این محدوده بکاهیم. 

آیا احداث تقاطع‌های غیرهمسطح به عنوان سیاستی مدیریتی برای حل مشکل گره‌های ترافیکی که در گذشته توسط مدیریت شهری اخذ شده بود، همچنان تعقیب می‌شود؟ چه تغییراتی در نحوه اجرا یا اولویت‌بندی اتفاق افتاده است؟ 

قطعا در این دوره مدیریتی به دنبال احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، تعریض معابر و احداث پارکینگ‌های طبقاتی برای خودروهای شخصی نیستیم. اولویت ما احداث تقاطع‌های غیرهمسطح برای تکمیل رینگ‌های گردشی دور شهر خواهد بود که در صورت تایید متخصصان این حوزه اقدام می‌شود. 

ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی سنندج از نظر کمیت و کیفیت چه وضعی دارد،‌ با امکانات موجود برای ارتقای آن چه کاری می‌توان کرد؟ 

روش‌های در دست مطالعه برای ساماندهی حمل‌و‌نقل ترافیک شهر نیازمند اصلاح و بازنگری در طراحی معابر و ساختار شبکه حمل‌و‌نقل عمومی شهر است. درباره ناوگان اتوبوسرانی هم باید گفت که حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری در حال حاضر از نظر کمی و کیفی با مشکل مواجه است.

در گام اول باید با روش‌های موجود و به صورت علمی از ناوگان موجود بهره‌وری درست داشته باشیم و از ظرفیت کامل آنها استفاده کنیم. همچنین باید با حمایت‌ مسئولان و بخش خصوصی برای افزایش ناوگان جدید تا سقف تقاضا اقدام کنیم.  در رابطه با تاکسی هم بر عکس اتوبوس با حجم مازاد ناوگان رو‌به‌رو هستیم. به‌رغم کاهش درآمد رانندگان زحمتکش، ساماندهی آنها نیز در قالب همین طرح‌ها در حال بررسی است و در دستور کار قرار دارد. 

برای ساماندهی نواحی منفصل شهری چه برنامه‌ای دارید؟ 

در زمینه نواحی منفصل شهری سنندج هم ایجاد زیرساخت‌های بیشتر و افزایش سرانه فضای سبز، تفریحی و ورزشی در این نواحی به‌ویژه در ناحیه نایسر در دستور کار شهرداری قرار دارد. در این زمینه بیشتر از ظرفیت ستاد بازآفرینی شهرستان و استان استفاده خواهیم کرد. 

در سنندج به‌کرات شاهد تعداد قابل توجهی جرایم سازمان یافته در حوزه شهرسازی از سوی برخی سازندگان سودجوی شناخته شده بوده‌ایم. کسانی که با تعرض به حقوق شهروندان از این تخلفات سازمان یافته سودهای کلان به جیب زده‌اند؛ آیا در قوانین موجود برای برخورد با این افراد ظرفیتی وجود دارد؟ برای برخورد با این تخلفات که عملا منجر به تجاوز به حقوق شهروندان می‌شود اقدامات ویژه‌ای مدنظر دارید؟ 

قوانین موجود در شهرداری‌ها به دلیل عدم کارایی و به‏روز نشدن ظرفیت مناسبی برای برخورد با این‌گونه تخلفات ندارند. هرچند اصلاح این قوانین در دستور کار مجلس قرار دارد، اما آن زمان، پاک‌سازی و سالم‌سازی بدنه اجراییات به عنوان بازرسان اجرایی شهرداری، برخورد با تخلفات و نیز حل معضل اراضی قولنامه‌ای در برنامه‌های آتی من قرار دارد. 


مشکلات اصلی شهرداری 

«حشمت‌الله‌ صیدی» شهردار سنندج می‌گوید: چالش اصلی شهرداری غیر از مسائل مالی، عدم ساماندهی وضعیت پرسنل و حوزه مدیریت منابع انسانی است. استخدام‌های زائد و افزایش پرسنل عارضه‌ای است که شهرداری‌ها به آن مبتلا شده‌اند، باید برای حفظ و ارتقای زیست‌پذیری شهری بار هزینه‌ها کاهش یابد، چون بخش مهمی از این هزینه‌ها از بخش رفاه و کیفیت شهری کنده می‌شود، کاهش هزینه‌ها افزایش میزان بهره‌وری و کیفیت زندگی شهری را به دنبال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید