• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27974
+
-

توسعه آرامستان ارومیه

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه: کمربندی جدید برای سهولت رفت و آمد به باغ رضوان و احداث پارکینگ در قطعات جدید در دستور کار است

گفت‌وگو
توسعه آرامستان ارومیه

نسا خلخالی|  ارومیه – خبرنگار :

زمین‌های آرامستان باغ رضوان ارومیه با توجه به افزایش آمار مرگ و میر دیگر جوابگوی نیاز شهر نیست و باید در این مورد چاره‌اندیشی شود. سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه از سال 51 با 54 هکتار شروع به فعالیت کرد و وسعت آن امروز به بیش از 70 هکتار رسیده است. البته قرار است با گرفتن 74 هکتار از اراضی ملی روستای قره‌حسنلو، 14 هکتار از اراضی روستای بادکی و 124 هکتار زمین شخصی، وسعت آرامستان‌ها به 212 هکتار برسد. درباره آخرین وضعیت توسعه باغ رضوان ارومیه با حجت‌الاسلام«امیرعباس عابدینی» مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه گفت‌وگو کردیم که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید. 


درباره آخرین وضعیت الحاق زمین‌های جدید به آرامستان باغ رضوان ارومیه توضیح دهید؟

برای کاربردی شدن زمین‌های جدید الحاقی در آرامستان باغ رضوان ارومیه ابتدا باید زیرساخت‌ها از قبیل آب و برق تامین شوند که اکنون در حال لوله‌گذاری به طول  820‌3 متر برای تامین آب هستیم و می‌توان گفت یکی از بزرگترین اقداماتی است که تاکنون در باغ رضوان ارومیه انجام شده است. ضمن آن‌که یک منبع آب در سال 95 با اعتباری بالغ بر 85 میلیون تومان در آرامستان تعبیه شده است. در حال حاضر به طور تقریبی یک هکتار زمین برای الحاق به آرامستان باغ رضوان آماده است که فاز 49 - 3 نامگذاری می‌شود. 

تاکنون چه اقداماتی برای توسعه آرامستان‌ها انجام شده است؟ 

چون زمین‌های باغ رضوان ارومیه شیب‌دار است و تقریبا می‌توان آن را دره نامید، به منظور الحاق زمین‌های جدید و توسعه آرامستان‌ها در تمامی این دره‌ها تا ارتفاع 35 متر خاکریزی انجام شده و به سطوح مسطح تبدیل شده‌اند. برق‌کشی، لوله‌گذاری برای تامین آب، درختکاری، دیوار‌کشی و خیابان‌سازی همگی از جمله اقداماتی هستند که برای توسعه آرامستان‌ها انجام شده است. تا 5 سال آینده شاهد اتمام تمام فازهای زمین‌های الحاقی به آرامستان در ارومیه خواهیم بود. در برخی نقاط نیز برای احداث جاده، یک تپه از میان برداشته شده که همه این کارها برای راحتی مردم در حال انجام است. 

به طور کلی چند هکتار زمین به زمین‌های آرامستان ارومیه الحاق خواهد شد؟

از کل زمین‌های الحاقی به آرامستان 14 هکتار آن‌ با برنامه‌ریزی‌ اضافه‌شده، تا پایان سال آماده بهره‌برداری خواهد بود. البته تا کنون هیچ کمکی از بخش خصوصی گرفته نشده و تمام اقدامات انجام‌شده با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های شهرداری ارومیه اجرایی شده است.

یکی از مشکلات باغ رضوان ارومیه ترافیک سنگین در روزهای آخر هفته و نبود پارکینگ در این مکان است. برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شده است؟

برای سهولت رفت و آمد مردم، طرح ایجاد یک کمربندی برای باغ رضوان اجرایی خواهد شد. این کمربندی، علاوه بر این‌که باغ رضوان ارومیه را از حالت بن‌‌بست درمی‌آورد، ترافیک را نیز کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، افرادی که می‌خواهند برای زیارت اهل قبور به باغ رضوان ارومیه مراجعه کنند، از روی سایت اینترنتی آرامستان می‌توانند اطلاعات تمامی قطعه‌ها و صاحبان آرامگاه‌ها را ببینند. افراد با ورود به این سیستم و جست‌وجوی نام متوفی، آرامگاه آن مرحوم را از روی نقشه پیدا می‌کنند. به این ترتیب از حجم رفت و آمدهای غیرضروری در سطح معابر آرامستان جلوگیری می‌شود. برای رفع مشکلات کمبود پارکینگ هم برای قطعه‌های جدید پارکینگ طراحی شده است و همزمان با ساخت قطعه‌ها پارکینگ نیز ساخته خواهد شد. در قطعه‌های جدید هیچ مشکلی از نظر ترافیک و یا پارکینگ وجود نخواهد داشت.

آخرین آمار مرگ و میر در ارومیه به چه صورت است؟ آیا نیاز به طرح توسعه آرامستان واقعا احساس می‌شد؟

در سال گذشته 570‌3 فوتی داشتیم. به طور میانگین ماهانه 300 نفر در ارومیه فوت می‌کنند که به دلیل بالا بودن تعداد فوتی‌ها توسعه هر چه سریع‌تر آرامستان الزامی بود. زمین فعلی نهایتا تا یک سال آینده جوابگو بود که با حمایت‌های «محمد حضرت‌پور» شهردار ارومیه و شورای شهر توانستیم اقداماتی را که ذکر شد به انجام برسانیم. در زمینه توسعه آرامستان‌ها سالانه نزدیک به 500 میلیون تومان بودجه از سوی اعضای شورای شهر تصویب می‌شود که ما بیشتر سعی در استفاده حداقلی از این بودجه داریم.

با توجه به آمار سالانه فوتی‌ها و با طرح توسعه، این آرامستان تا چند سال آینده پاسخگوی نیاز ارومیه خواهد بود؟ 

با بهره‌برداری از این 14 هکتار و ادامه همین روند تعداد فوتی‌ها و در صورت وقوع نیافتن حوادث غیرمترقبه، آرامستان ارومیه تا 20 سال آینده پاسخگوی نیاز شهر خواهد بود. 

چند نفر در سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه مشغول به کار هستند؟

در کل باغ رضوان ارومیه نزدیک به 90 نفر مشغول به کار در زمینه‌های کارهای عمرانی، خدمات، حراست و نگهداری هستند که از این تعداد 60 نفر پرسنل خود سازمان آرامستان‌ها هستند و 30 نفر نیز به طور شرکتی مشغول کارند. اما پس از به بهره‌برداری رسیدن قطعات جدید، به نیروی کار بیشتری نیازمند خواهیم بود.

چه اقدامات فرهنگی در آرامستان‌های ارومیه انجام می‌شود؟

ماهانه خاطرات و وصیت‌نامه‌های شهدا در قالب بنر در محدوده آرامستان نصب می‌شود تا مردم با فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت بیشتر آشنا شوند. یک پروژه دیگر، ساخت یادمان شهید باکری است که تکمیل آن در انتظار بودجه است، چراکه پروژه عظیمی است و در زمینی به وسعت 20 هکتار در حال انجام است. نماد شهید باکری 30 متر ارتفاع دارد که بر اساس زندگی این شهید بزرگوار ساخته خواهد شد. یادمان شیخ حسنی نیز بر اساس الگو‌گیری از مزار امام حسین (ع) به صورت 6 ضلعی ساخته شده و به اتمام رسیده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید