• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2795
+
-

گردشگری مذهبی؛ نسخه توسعه قم

یادداشت
گردشگری مذهبی؛ نسخه توسعه قم

سید حسن رضوی/ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم:

یکی از مباحث بسیار مهم در استان قم، طی سال‌های اخیر، ضرورت دستیابی به مدل توسعه استانی بوده است. البته هرچند هنوز این مدل به صورت نهایی مصوب نشده، اما توسعه گردشگری مذهبی در این بخش در اولویت قرار دارد. 

از هر منظری که بنگریم شهر مقدس قم و به طور کلی استان، قابلیت توسعه ویژه در بخش گردشگری مذهبی را دارد و این قابلیت به دلیل وجود حرم کریمه اهل بیت (س) در درجه اول و مسجد مقدس جمکران، امامزادگان و حوزه علمیه قم و دیگر اماکن دینی و مذهبی در وهله بعدی است.

بر اساس آمارها، سالانه بین 3 تا 4 میلیون زائر خارجی و حدود 17 میلیون زائر ایرانی به شهر مقدس قم می‌آیند و در مجموع شهر و استان ما در هر سال میزبان بیش از 20 میلیون زائر داخلی و خارجی است. این ویژگی یک ظرفیت و امتیاز برای رشد و توسعه قم از نظر گردشگری به شمار می‌رود و نباید از اهمیت آن غافل شد.

با توجه به این ظرفیت، از سال‌های گذشته بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه گردشگری مذهبی تامین شده، اما مشکلات بودجه‌ای تا حدی گریبانگیر استان است.

یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری مذهبی، حمل و نقل است. در این بخش ساخت قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان در سال آینده می‌تواند تا حدود زیادی موجب رونق گردشگری مذهبی در استان شود.

 خوشبختانه دولت دوازدهم هم نگاه حمایتی ویژه‌ای به این بخش دارد به طوری که پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم - اصفهان به عنوان پروژه‌ای ملی از سوی دولت دنبال می‌شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که توجه به مقوله گردشگری مذهبی به این معنا نیست که از دیگر مزیت‌های استان چون امور صنعتی، معدنی و خدماتی یا کشاورزی و دامپروری غافل شویم بلکه آنچه مهم است این است که باید در درجه اول اولویت در بحث توسعه را شناخت و سپس بر اساس اهمیت آنها برنامه‌ریزی کرد.

 با توجه به همین اولویت، سند توسعه استان با محوریت گردشگری مذهبی در حال تدوین است و همه دستگاه‌های استانی هم باید پس از تصویب این سند از آن تبعیت و برای افزایش سرمایه‌گذاری، مدیریت استان را کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید