• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27931
+
-

پیر درمانگر؛ چشم‌انتظار بازنشستگی

بعد از گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی بیمارستان جدید ولیعصر عج اراک، مسئولان از تأمین اعتبار تکمیل این مرکز درمانی خبر می‌دهند

مرکزی
پیر درمانگر؛ چشم‌انتظار بازنشستگی

فاطمه عسگری‌نیا/اراک - خبرنگار

از سال 1329 که تاسیس بیمارستان کنونی ولیعصر (عج) برای جمعیت 50 هزار نفری اراک تصویب شد حدود 72 سال می‌گذرد؛ این بیمارستان سال 1332 با 320 تختخواب به بهره‌برداری رسید. هر چه شهر بزرگ‌تر و بر تعداد موتور و اتول‌های بزرگ و کوچکش افزوده شد، وصله‌های جور و ناجور بیمارستان هم در قالب بخش‌های تخصصی و درمانی بیشتر و بیشتر شد.
ساختمان‌های قدونیم‌قدی هم برای تامین نیاز مراجعان در گوشه و کنار محوطه این مجموعه درمانی ساخته شد تا هیچ دردمندی بدون درمان از آن خارج نشود. این در حالی است که قرار گرفتن شهر اراک در قلب ایران یعنی نقطه تلاقی محورهای مواصلاتی شمال - جنوب و شرق - غرب، توسعه لجام‌گسیخته شهرنشینی، افزایش مهاجرت‌ و همچنین افزایش مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی و سایر بیماری‌ها موجب شد تعداد تخت‌های این بیمارستان هیچ‌وقت پاسخگوی نیاز موجود نباشد. در این سال‌ها این بیمارستان به جای 320 تخت با 484 تخت بیمارستانی در اشغال بیماران بود. گواه این حرف هم وجود همیشگی تخت‌های بیمارستانی حامل بیماران در راهروهای قدیمی بیمارستانی است که مردم دل خوشی از وضع ساختاری و فیزیکی آن ندارند.

عروس پیر 

زهرا صیادی، یکی از شهروندان اراکی، در این باره به همشهری می‌گوید: فضای کوچک بیمارستان موجب شده است در هر گوشه یک بخش ایجاد شود و این مساله سردرگمی بیماران را به همراه دارد. علی جلالی، یکی دیگر از مراجعان به این بیمارستان می‌گوید: از 2 سال پیش که طرح تحول سلامت اجرا شد، وضع ظاهری بیمارستان بهتر است . سال‌های سال است که در جوار این ساختمان قدیمی و کهنه ساختمان جدید بیمارستان در حال ساخت است. کلنگ پروژه را سال 86 به زمین زدند، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.  انتشار گلایه‌های مردمی در رسانه‌های جمعی و تلاش مسئولان استانی برای بهبود وضع درمانی این بیمارستان موجب شد تا دولت هشتم (سال 85) در اولین سفر خود به استان مرکزی بازسازی بیمارستان ولیعصر (عج) را در اولویت مصوبه‌های سفر خود قرار دهد. بر اساس این مصوبه قرار شد با صرف اعتباری معادل 110 میلیارد ساخت بیمارستانی جدید در همسایگی پیر درمانگر اراک در فضایی به وسعت 45 هزار متر‌ مربع و 13 طبقه ساخته شود. مصوبه‌ با خرید زمین اداره کل راه‌ و ‌شهرسازی استان مرکزی و کلنگ‌زنی مسئولان در تاریخ 22 بهمن 86 رسما رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت، اما این تازه شروع سناریوی ساخت بزرگ‌ترین پروژه درمانی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در قلب ایران بود. پروژه‌ای که قرار بود با اجرا شدنش تعداد تخت‌ها را در مرکز درمانی آموزشی ولیعصر (عج) به 520 تخت افزایش دهد، در طول سال‌ها اندر خم کوچه بی‌پولی معطل ماند.

پروژه 7 ساله تعطیل است

بعد از کلنگ‌زنی پروژه ساختمان جدید بیمارستان ولیعصر (عج) تا روی کار آمدن دولت یازدهم با تخصیص قطره چکانی 70 درصد از مجموع 110 میلیارد تومان اعتبار تصویب‌شده، پروژه در حد گودبرداری و فوندانسیون پیش رفت تا کم‌کم چراغ کارگاه‌های عملیات اجرایی‌اش در سایه بی‌پولی خاموش شود. میلگردهای قد برافراشته بر پیکر فوندانسیون‌ها کم‌کم زنگار بستند و اکسیده شدند. حتی آخرین مصوبه هیات دولت دهم در سفر به استان مرکزی که قرار بود طی آن سالانه 150 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه پرداخت شود هم راه به جایی نبرد تا این‌که با روی کار آمدن دولت یازدهم روند جدیدی در اجرای آن از سوی مدیران استانی در پیش گرفته شد. 

 تخصیص اعتبار جدید


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این‌باره به همشهری می‌گوید: پروژه‌ای که روزی قرار بود با 11 میلیارد تومان ساخته شود با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی به اعتباری حدود 140 میلیارد تومان نیاز دارد.
حسن طاهراحمدی با بیان این‌که تعویق در اجرای این پروژه و افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و تجهیز بیمارستان هزینه تکمیل و تجهیز آن را افزایش داده است، می‌افزاید: در جلسه‌های اخیر با مسئولان وزارتخانه قرار شد مبلغ مورد نیاز برای تکمیل بیمارستان با 50 میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 50 میلیارد تومان از محل اعتبار برنامه‌و‌بودجه و فروش املاک مازاد دانشگاه تامین شود. 
وی با اشاره به عمر 72 ساله ساختمان قدیمی بیمارستان ولیعصر (عج) اظهار می‌کند: فرسودگی این بنا موجب شده است خدمات درمانی و بهداشتی این مجموعه تحت تاثیر قرار گیرد و همواره مردم از این وضع نارضایت باشند. 
طاهراحمدی در ادامه از بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان یک بیمارستان سانترال در نقطه مرکزی کشور یاد می‌کند و می‌افزاید: قرار گرفتن این بیمارستان در قلب کشور موجب شده است همواره پذیرای حادثه‌دیدگان سوانح ترافیکی و بیماران شهرهای همجوار باشد. بیمارستان ولیعصر (عج) 72 سال پیش برای شهری با جمعیت 150 هزار نفر ساخته شد در حالی که امروز باید علاوه بر جمعیت یک میلیون نفری کلان‌شهر اراک به بیماران سایر شهرهای استان و حتی همسایه‌های استان هم خدمات دهد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک امیدوار است امسال با تخصیص اعتبار تصویب‌شده و دریافت تسهیلات بانکی مردم شهر اراک شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه درمانی - بهداشتی باشند.  طاهراحمدی با بیان این‌که امروز یک‌سوم از پروژه ساختمانی بیمارستان باقی مانده است، می‌گوید: همه تلاشمان را خواهیم کرد تا با تخصیص اعتبار و تامین هزینه‌های لازم بسترهای مناسب برای تکمیل این پروژه تا پایان سال فراهم شود. بیمارستانی که با فعالیتش در بخش‌های مختلف تخصصی حجم عظیمی از نیاز استان در حوزه بهداشت و درمان را تامین خواهد کرد. 

هزینه تأخیر


نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت تکمیل بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به همشهری می‌گوید: طولانی شدن پروژه با توجه به نوع خدماتی که باید به مردم بدهد بیشتر از این در شان مردم اراک نیست.  علی‌اکبر کریمی با اظهار تاسف از طولانی شدن اجرای این پروژه توضیح می‌دهد: این تاخیر موجب شده است هزینه‌های سنگینی برای جبران این عقب‌افتادگی پرداخت کنیم در حالی که اگر قبل از تصویب پروژه منابع مالی و اعتباری آن تصویب و مشخص شده بود امروز شاهد این مشکل در حوزه درمان استان نبودیم.

تکمیل بیمارستان، اولویت است 


سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، هم با بیان این‌که پروژه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح است،‌ می‌گوید: مسئولان استانی پیگیر تامین اعتبار هستند. پیمانکار پروژه باید ضمن تسریع در اجرای پروژه از مصالح با کیفیت استفاده کند و هیچ عذر و بهانه‌ای در صورت تخطی از این اصل را قبول نخواهیم کرد. 

   بیمارستان 13 طبقه 

بیمارستان ولیعصر (عج) بزرگ‌ترین پروژه در استان مرکزی است که در 47 هزار متر‌ مربع و 13 طبقه با 486 تخت در حال ساخت است و قابلیت افزایش تا 600 تخت را هم دارد. در 3 سال گذشته 45 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود با تامین اعتبار،  فاز یک آن به بهره‌برداری برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید