• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27801
+
-

گرانی مرغ؛ نگرانی مردم

نماینده صنف عرضه‌کنندگان مرغ تالش: صادرات عامل گرانی مرغ در تالش است

گزارش
گرانی مرغ؛ نگرانی مردم

طاها عبداللهی|  تالش-خبرنگار:


 قیمت مرغ در گیلان سر به فلک کشیده است. نرخ‌های مصوب فقط روی کاغذ اعتبار دارند و 733 واحد تولید‌کننده توان تامین نیاز استان‌های همجوار را دارند. بازار مرغ هر روز قیمت جدیدی را تجربه می‌کند و در همه جا یکسان نیست.  «محمد‌‌‎ گیلاندوست» از فروشندگان مرغ در تالش که دستی در تولید نیز دارد، می‌گوید: شیوع آنفولانزا باعث مرگ هزاران مرغ مادر و جوجه شد و زیان هنگفتی را به مرغداران تحمیل کرد که نتیجه آن از میان رفتن مرغ تولیدی غرب گیلان است.  به گفته وی، بیشتر واحدهای 17گانه تولیدی تالش تعطیل شدند و در حال حاضر فقط 6 واحد اقدام به جوجه‌‌ریزی کرده‌اند که محصول آنها تا 20 شهریور به بازار داخلی شهرستان عرضه می‌شود. 


صومعه‌سرا؛ تامین‌کننده مرغ استان

وی می‌گوید: نیاز تالش و دیگر شهرستان‌های گیلان برای تهیه مرغ در حال حاضر از مرغداری‌های صومعه‌سرا تامین می‌شود. از این مرغ‌داری‌ها مرغ به صورت زنده خریداری و در کشتارگاه‌های صنعتی همین شهرستان کشتار می‌شود. در نهایت این مرغ‌ها به تالش حمل و توزیع می‌شود.  گیلاندوست در مورد نیاز بازار تالش می‌افزاید: نیاز بازار تالش به مرغ حدود 9 تن در روز است در حالی‌که میزان عرضه فقط 6 تن در روز است که سبب کمبود در بازار می‌شود. 


افزایش صادرات به استان‌های همجوار

نماینده صنف عرضه‌کنندگان مرغ تالش درباره دلایل کمبود کالای پروتئینی، افزایش قیمت و نوسانات روزانه قیمت مرغ می‌گوید: گیلان 3 برابر نیاز داخل استان مرغ سفید تولید می‌کند. قانون عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بازار است. عرضه مرغ گیلان به استان‌های همجوار، دلیل اصلی کمبود کالا و افزایش قیمت در داخل استان است. مرغ گیلان به استان‌های زنجان، اردبیل و قزوین صادر می‌شود و بازاریان هیچ دخالتی در تعیین قیمت ندارند. قیمت مرغ نیز توسط اتحادیه مرغداران گیلان و براساس قیمت در اتحادیه غرب تهران صورت می‌گیرد و هیچ تولید‌کننده‌ای حاضر به تحویل مرغ زنده با نرخی کمتر از قیمت بازار تهران نیست. 


کاهش قدرت خرید شهروندان

«علی محمدپرست» شهروند بازنشسته تالشی از افزوده شدن قیمت هر روزه گوشت مرغ و عدم وجود نظارت در بازار به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید: حقوق من با قیمت‎های بازار سازگار نیست و توان خریدم هر روز که می‌گذرد کاهش می‌یابد.
«محمد رحمتی» شهروند دیگری که قیمت‌ها را هر روز دنبال می‌کند از زیان خود برای عرضه مرغ در محل کارش یعنی واحد عرضه‌کننده ساندویچ گلایه می‌کند. 

وی بیان می‌کند: پخت مرغ با وضعیت حاضر به صرفه نیست. از سوی دیگر نمی‌توان افزایش قیمت مرغ را روی قیمت یک پرس غذا اضافه کرد، زیرا اعتراض مشتریان را در پی دارد.
«رحمت حسنی» هم به افزایش قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی تا 60 هزار تومان می‌گوید: گوشت مرغ کالای جانشین برای گوشت قرمز است و افزایش هر یک از این دو به بالا رفتن دیگری می‌انجامد. شرایط قیمت موجود اقتضا می‌کند میزان مصرف خانوارها کاهش پیدا کند، اما نمی‌توان مصرف گوشت مرغ را به کلی کنار گذاشت.


مرغ محلی به جای مرغ پرکنده

افزوده شدن قیمت مرغ بسته‌بندی شده رونق کار عرضه‌کنندگان محلی را در نیز پی دارد. این روزها فروشندگان محلی که مرغ‌های زنده را در خیابان‌ها می‌چرخانند، درآمد خوبی کسب می‌کنند. مردم تالش که به خوردن گوشت مرغ طبیعی عادت دارند، مشتریان خوبی برای آنها هستند. هر قطعه مرغ محلی 25 تا 30 هزار تومان قیمت دارد و تامین نیاز بازار تالش عملا توسط بازارهای محلی انجام می‌شود.


دست‌های پنهان در بازار 

معاون شبکه دامپزشکی تالش نظر متفاوتی درباره موج فزاینده قیمت‌ها دارد.  وی با تاکید بر نقش عوامل خارج از نظام عرضه و تقاضا، به وجود دست‌های پنهان در بازار اشاره می‌کند. 
«میثم جعفری» می‌گوید: بنابر اطلاعات موجود در شبکه دامپزشکی 3 نفر از صاحبان سرمایه تمام مرغداری‌های بزرگ گیلان را اجاره کرده‌اند که عرضه و قیمت مرغ را کنترل می‌کنند. 
وی تحویل مرغ زنده خارج از قیمت مصوب کمیته تنظیم بازار را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار استان می‌داند و می‌افزاید: کم و بیش وضعیت در همه جای گیلان همین گونه است. 


   قیمت مصوب کارایی ندارد

«محمد‌‌‎ گیلاندوست» نماینده صنف عرضه‌کنندگان مرغ تالش با تشریح قیمت‌های موجود در بازار می‌گوید: اداره کل صنعت، معدن و تجارت قیمت مرغ زنده را 6 هزار و 800 تومان و نرخ فروش را 9 هزار و 500 تومان اعلام کرده است، اما تحویل مرغ زنده برای کشتار توسط تولید‌کننده با قیمت 7 هزار و 400 تومان صورت می‌گیرد که نمی‌توان به ثبات آن امیدوار بود. هزینه‌های کشتار و حمل‌و‌نقل موجب می‌شود تا هر کیلو گوشت مرغ سفید به قیمت 10 هزار و 300 تومان به دست عرضه‌کننده برسد. هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوشت مرغ سفید از مرز 10 هزار و 500 تومان نیز عبور کرد و تا پایان روز جمعه هفته گذشته به 11 هزار و 500 تومان نیز رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید