• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27796
+
-

چاه مشکلات«قره سعید» عمیق است

بیشتر دختران در مقطع راهنمایی ترک تحصیل می‌کنند و کسانی که می‌خواهند در مقطع دبیرستان به تحصیل ادامه دهند مجبورند به زرین‌آباد در 15 کیلومتری قره سعید بروند

گزارش
چاه مشکلات«قره سعید» عمیق است

 آزاده امینی| زنجان - خبرنگار: 

وضعیت روستاهای استان زنجان تقریبا هم شکل است. برخی به دلیل نزدیکی به مرکز شهرها از امکانات بیشتری برخوردار هستند و آن‌ها که دوره افتاده‌اند کمتر به چشم می‌آیند، مگر این‌که از ویژگی خاصی برخوردار باشند. هنوز در بسیاری از روستاها مشکل آب جدی است و هر مسئولی که پا به آن‌جا می‌گذارد وعده‌ای برای حل مسائل موجود می‌دهد، اما وعده‌ها یا به ورطه فراموشی سپرده می‌شود یا این‌که پای حل آن در پیچ و خم بوروکراسی برای تامین اعتبارات می‌لنگد.
 در این میان روستاییانی که مطالبه‌گر باشند به هر شکل که شده خواسته خود را بر کرسی می‌نشانند و بدین ترتیب برای آبادانی محل زندگیشان می‌کوشند. اما هستند روستاییانی که هنوز در تامین آب آشامیدنی مانده‌اند و باید برای تامین آن یک کیلومتر راه بروند و ظرف‌های خود را پر از آب  کنند.

روستای «قره سعید» واقع در ایجرود نیز برای خود مشکلات عدیده‌ای دارد، از بیکاری جوانان گرفته تا نبود آب کشاورزی. با این حال اهالی چشم به آسمان دوخته‌اند تا گندم هایشان پربار شود و از این راه تامین معاش کنند.
«علی کریمی»پیش‌تر در کسوت رئیس شورای روستا خدمت کرده و از اهالی این روستاست. وی در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت روستا می‌گوید و اظهار می‌کند: در قره سعید 310 خانوار با جمعیت 1100 نفر زندگی می‌کنند.
وی با اعلام این‌که بیشتر شغل اهالی کشاورزی و دامداری است. بیان می‌کند: وضعیت برداشت گندم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بهتر بود، تا آن‌جا که گندم درجه یک را به قیمت هر کیلو 1300 تومان به فروش رساندیم.
کریمی در ادامه به برداشت عدس در قره سعید اشاره می‌کند و می‌افزاید: روستاییان عدس را به شهر می‌برند و در آن‌جا به قیمت‌کیلویی 7000 تومان می‌فروشند.


راه روستایی

یکی از دغدغه‌های اهالی قره سعید نامناسب بودن راه روستایی است. کریمی در این خصوص می‌گوید: راه اصلی این روستا آسفالت است و بخشی از آن خاکی بوده که امیدواریم به زودی این قسمت نیز با کمک مسئولان آسفالت شود.
وی در ادامه به کانال فاضلاب در داخل روستا اشاره و اظهار می‌کند: کانال فاضلاب در قره سعید در کنار مسجد قرار دارد و به صورت روباز است.
 به همین دلیل بوی مشمئز‌کننده در این محل استشمام می‌شود و روستاییان از این موضوع در رنج هستند، هر چند مسئولان مربوطه قول داده‌اند برای سرپوشیده کردن آن اقداماتی انجام دهند اما تاکنون اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده 
است.


کمبود آب کشاورزی

با این‌که محصولات قره سعید بیشتر به صورت دیمی است اما کمبود آب و خشک شدن چشمه موجب شده است که دست و دل کشاورزان به کاشت و داشت و برداشت نرود. کریمی در این‌باره می‌گوید: نامه‌ای به مسئولان مربوطه برای حفر چاه عمیق داده‌ایم، حتی نماینده مجلس نیز از این محل بازدید و تاکید کرد که هرچه زودتر در این روستا چاه عمیقی حفر شده تا مشکل بی آبی رفع شود.


مشکلی به نام مدرسه مختلط

قره سعید مدرسه راهنمایی و ابتدایی دارد و حتی به گفته کریمی 2 کلاس خالی هم در مدرسه وجود دارد، با این حال کلاس‌های دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع راهنمایی به دلیل کمبود معلم به صورت مختلط برگزار می‌شود. وی با اعلام این که 55دانش‌آموز در مقطع راهنمایی و 150 نفر در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی درس می‌خوانند ادامه می‌دهد: به دلیل برگزاری کلاس‌های راهنمایی به صورت مختلط درگیری‌های لفظی در این کلاس‌ها رخ می‌دهد.
وی می‌افزاید: بیشتر دختران در مقطع راهنمایی ترک تحصیل می‌کنند و کسانی که می‌خواهند در مقطع دبیرستان به تحصیل ادامه دهند مجبورند به زرین آباد که 15 کیلومتر فاصله دارد بروند، در حالی که 2 کلاس خالی در مدرسه وجود دارد و می‌توان از امکانات آن استفاده کرد.

کریمی وضعیت خانه بهداشت را مناسب ارزیابی  و اظهار می‌کند: حضور مداوم بهورز و رفت و آمد پزشک به این منطقه موجب شده از نظر بهداشتی به مشکل حادی برخورد نکنیم.
وی در ادامه به وضعیت طرح هادی اشاره و تصریح می‌کند: این طرح به طور کامل اجرا نشده است اما در مجموع توانسته‌ایم از پیشرفت خوبی در اجرای این طرح برخوردار باشیم. 


اشتغال جوانان

جوانان قره سعید نیز مانند جوانان شهنشین از مشکل بیکاری در رنج هستند، آن‌ها که می‌توانند به شهر می‌روند و در نانوایی‌ها مشغول به کار می‌شوند و از همین راه امرار معاش می‌کنند. کریمی در این خصوص می‌گوید: دیگر کار در نانوایی مثل سال‌های پیش سودی در برندارد.
وی می‌افزاید: جوانان قره سعید مهاجرت نمی‌کنند، چرا که اگر بخواهند به شهر بروند و در آن‌جا ساکن شوند از پرداخت هزینه کرایه و مخارج بر نمی‌آیند، پس مجبورند در روستا بمانند و با بیکاری سر کنند.


ازدواج در سن کم

دختران به گفته کریمی در قره سعید بعد از آن‌که کلاس ششم را خواندند ازدواج می‌کنند. پسران نیز در 20 سالگی مسئولیت زندگی را برعهده می‌گیرند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع طلاق در قره سعید پررنگ است، می‌گوید: خیر، در این روستا کمتر طلاقی صورت می‌گیرد که یک دلیل آن به سنگین بودن مهریه بر می‌گردد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید