• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27798
+
-

آن روی سکه خواهرخواندگی یزد

دومین شهر کشور پرتغال برای انعقاد پیمان خواهر خواندگی با یزد انتخاب شده است

گزارش
آن روی سکه خواهرخواندگی یزد


سارا گلابگیریان| یزد - خبرنگار:

یزد در حال انعقاد پیمان خواهرخواندگی با هشتمین خواهرخوانده خود است، در حالی که از ظرفیت ایجادشده از خواهرخواندگی‌های قبلی به‌درستی استفاده نشده است.

شهر یاسبرین یا یازبرین مجارستان اولین خواهرخوانده جدی یزد است. این پیمان خواهرخواندگی در سال 86 منعقد شد و بعد از آن شهرهای دیگری نیز به جرگه خواهرخوانده‌های یزد پیوستند.همه خواهرخوانده‌های یزد در انتظار برقراری تبادلات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری هستند و باید از این ظرفیت بهترین بهره‌برداری صورت گیرد، اما این روی سکه خواهرخواندگی هنوز دیده نشده است.


بهره‌برداری از ظرفیت‌های خواهرخواندگی

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد با بیان این‌که هشتمین خواهرخوانده یزد در راه است درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های پیمان خواهرخواندگی می‌گوید: شهرداری زمینه‌ها را برای ارتباطات بعدی برای بخش خصوصی فراهم می‌کند، اما از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری نشده است.

«محمدجواد عاشق‌ طوس» ادامه می‌دهد: البته در چندین موارد ارتباطی با دانشگاه‌های استان برقرار شده، اما در بخش گردشگری و صنایع بهره‌برداری چندانی از این فرصت‌ها صورت نگرفته است.

وی درباره بهره‌برداری شهرداری از ظرفیت‌های خواهرخواندگی می‌گوید: شهرداری هم می‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کند، اما با توجه به محدودیت‌ها و وظایف سنگین شهرداری در حوزه شهر در بخش‌های خدماتی، عمرانی و شهرسازی، همت کمتری معطوف بخش بین‌المللی می‌شود.عاشق طوس توضیح می‌دهد: دیدگاه غالب این است که بخش بین‌الملل بعد از بخش‌های داخلی قرار دارد. از این رو شهرداری بضاعت چندانی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خارجی به‌ویژه در پیمان‌های خواهرخواندگی ندارد.


روند پیگیری خواهرخواندگی با پرتغال

مسئول امور بین‌المللی شهرداری یزد در مورد وضعیت خواهرخوانده‌های یزد، از انتخاب دومین شهر کشور پرتغال به عنوان هشتمین خواهرخوانده یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: در گردهمایی دوره‌ای سفیران ایران در کشورهای خارجی با رئیس جمهوری درخواست انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با کشور پرتغال ارائه شده است.

وی ادامه می‌دهد: از این رو دومین شهر این کشور برای انعقاد پیمان با یزد انتخاب شده و قرار است انعقاد این پیمان از سوی وزارت امور خارجه پیگیری شود.عاشق طوس ادامه می‌دهد: انتخاب این شهر با توجه به مناسبات تاریخی صورت‌ گرفته و همچنین این شهر از لحاظ نسبت جمعیتی با شهر یزد متناسب است. 

وی درباره مناسبات انتخاب دومین شهر پرتغال برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی می‌افزاید: این شهر همچون یزد میراث جهانی دارد و بعد از لیسبون به عنوان شهری با آوازه بین‌المللی مطرح است. یکی از قطب‌های اقتصادی پرتغال نزدیک به پایتخت است.وی می‌گوید: البته جهانی بودن آثار این شهر محدود به چند اثر است و اصلا با وسعت بافت جهانی یزد که به ثبت یونسکو رسیده است، قابل مقایسه نیست، اما مناسبات تاریخی وجود دارد.

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد درباره سایر خواهرخوانده‌های یزد می‌گوید: بعد از سفر سفیر اتریش به یزد، هیاتی از شهرداری و شورای شهر شهریور به لینز اتریش می‌روند و دور اول مذاکرات خواهرخواندگی انجام می‌شود.

به این ترتیب لینز نیز در آینده نزدیک به عنوان هفتمین خواهرخوانده به جمع خواهرخوانده‌های شهر یزد می‌پیوندد.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یزد 3 خواهرخوانده از کشورهای آسیایی، 2 خواهرخوانده از کشورهای اروپایی و یک خواهرخوانده از قاره آمریکا دارد.

به گفته این مسئول، در حال حاضر یزد با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسوی کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است.

مشورت قبل از انتخاب شهر برای خواهرخواندگی

معاون اقتصادی استانداری یزد عقیده دارد که انعقاد پیمان‌های خواهرخواندگی در دنیا معمول و بسیار مناسب است و گاهی دید شهرداری‌ها از انعقاد این پیمان‌ها، تبادلات دیلماسی و همکاری‌های فرهنگی است.«علی زینی‌وند» ادامه می‌دهد: اما اگر بنا باشد از ظرفیت‌های اقتصادی این پیمان‌ها استفاده شود، لازم است قبل از انتخاب شهر، از نظر فعالان صنعتی از جمله معاونت اقتصادی استانداری و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد نظرسنجی شود.

وی می‌افزاید: انتخاب شهر باید با مشاوره و بعد از ظرفیت‌سنجی صورت گیرد. در تمام کشورهای دنیا اطلاعاتی درباره مراودات خارجی وجود دارد که برای بهره‌برداری در این حوزه بسیار مناسب است و در استان هم این اطلاعات در اتاق بازرگانی استان مهیا است.

معاون اقتصادی استاندار تاکید می‌کند: اگر قبل از اقدام رسمی‌در مرحله تصمیم‌گیری ظرفیت‌ها با همکاری بخش خصوصی و حوزه اقتصادی استانداری بررسی شود و بر اساس ظرفیت‌های کشور و شهر این قراردادها منعقد شود خوب است، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.وی درباره خواهرخوانده جدید از کشور پرتغال می‌گوید: پرتغال کشور مناسبی است، اما بهتر است که خواهرخوانده‌ای از کشور ایتالیا برای یزد انتخاب شود، چراکه مراودات اقتصادی با این کشور بسیار است.


انتخاب شهرهای اروپایی برای خواهرخواندگی

مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری استان عقیده دارد که انعقاد قرارداد خواهرخواندگی اقدامی‌ مثبت برای تقویت تبادلات به‌ویژه در حوزه گردشگری است، اما تاکنون هیچ‌گاه برای برقراری این تبادلات اقدامی صورت نگرفته است.«ناصر پیروزی» با تاکید بر این‌که انعقاد پیمان خواهرخواندگی ظرفیت خوبی برای شکوفایی صنعت گردشگری است ادامه می‌دهد: تنها انعقاد پیمان کافی نیست، بلکه باید ظرفیت‌های هر دو شهر به هم معرفی شوند تا فرصت برای بهره‌برداری فراهم شود.

وی می‌افزاید: بر اثر پیمان‌های خواهرخواندگی که تاکنون برقرار شده است، اقدام عملی حتی در حوزه تبلیغاتی در صنعت گردشگری اتفاق نیفتاده است، در حالی که اقداماتی از جمله چاپ و توزیع بروشور در دفاتر اطلاعات گردشگری یا برقراری ارتباط بین آژانس‌دارها می‌تواند ایجاد شود تا فرصت برای تبادلات گردشگر فراهم شود.این فعال صنعت گردشگری درباره انتخاب شهرهای هدف خواهرخواندگی نیز اظهار می‌کند: انتخاب شهرها با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری از این حیث خوب است، اما بهتر است این پیمان با شهرهای اروپایی که پیشرفت بهتری داشته‌اند منعقد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید