• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27791
+
-

تکمیل فاضلاب شیراز درگیر تأمین اعتبار

هزار میلیارد‌ تومان بودجه برای اتمام پروژه های تصفیه‌خانه های شیراز لازم است

زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

بوی بد برخی از ورودی‌های شیراز، وضعیت ناخوشایندی را هم برای شهروندان و هم مسافران این کلانشهر ایجاد کرده است. اگرچه در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای رفع این نقص شده، اما همچنان 1200 کیلومتر از شهر به شبکه فاضلاب متصل نشده است که به گفته مسئولان 2 تا 3 سال آینده تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار می‌گیرد. بوی فاضلاب در برخی مناطق شیراز از جمله سلطان‌آباد بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، مدیران شهری باید با تمرکز بر تأمین اعتبار سعی در رفع این معضل داشته باشند.


نیاز به تأمین اعتبار

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص می‌گوید: حدود 1200 کیلومتر شهر بدون احتساب صدرا هنوز به تصفیه‌خانه فاضلاب متصل نشده که با تأمین اعتبار، مناطق باقیمانده نیز به شبکه فاضلاب وصل خواهند شد. «علی ناصری» با تاکید بر این‌که با اختصاص هزار میلیارد تومان، عملیات اجرایی اتصال 1200 کیلومتر شبکه فاضلاب در شیراز به اتمام خواهد رسید، می‌افزاید: از این مسافت 150 کیلومتر شبکه فاضلاب نیز به شهر صدرا وصل می‌شود.
وی با اعلام این‌که تصفیه‌خانه شماره یک فاضلاب شیراز در گذشته وارد مدار شده و با احتساب تصیفه‌خانه شماره 2 بیش از یک میلیون و 50 هزار شهروند زیر پوشش قرار می‌گیرند، اضافه می‌کند: در صورت محقق شدن اعتبار ساخت تصفیه‌خانه شماره 2، عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شماره 3 نیز همزمان آغاز می‌شود و درمدت 4 تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


آلودگی‌های‌زیست محیطی

این عضو شورای شهر با بیان این‌که بخش زیادی از شیراز به‌ویژه مسیر غرب به شرق فاقد سیستم یکپارچه فاضلاب شهری است، می‌گوید: با رهاکردن فاضلاب در رودخانه خشک علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی به سوی آسیب‌زایی نیز گام برمی‌داریم. برای حفظ منابع آبی باید نگاه ویژه‌ای به چاه‌های جذبی داشته باشیم به طوری که بتواند رواناب‌ها را در فصول بارندگی در خود جای دهد.

به گفته ناصری، با وارد مدار شدن تمام تصفیه‌خانه‌ها از آب‌های تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: با اجرایی شدن این طرح، دیگر فاضلابی وجود ندارد که در محیط‌زیست رها شود.
ناصری با اشاره به این‌که 92 درصد از آب مصرفی صرف کشاورزی، ۶ درصد برای آشامیدن و ۲ درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: این آمار با میانگین جهانی متفاوت است و باید به این نکته توجه کرد که بحران آب یک چالش زیست‌محیطی است. وی می‌افزاید: ۱۰۴ حلقه چاه تحت نظارت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، ۱۵ حلقه تحت نظارت ستاد آبادگری باغ‌ها و ۱۲ رشته قنات که ۶ رشته آن در مدار است، آب شیراز را تأمین می‌کنند.


وضعیت تصفیه‌خانه‌ها

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر می‌گوید: در سال 85 تصفیه‌خانه شماره یک برای تحت پوشش قراردادن جمعیتی در حدود 450 هزار نفر و با ظرفیت 81 هزار مترمکعب در شبانه‌روز احداث شد.
وی با اشاره به این‌که احداث تصفیه‌خانه شماره‌2 در سال‌89 شروع و مدت 3‌سال به دلیل تحریم‌ها تعطیل شده است، می‌گوید: دوباره عملیات اجرایی آن شروع شده و حتی از برنامه پیش‌بینی‌شده جلوتر است. امیدواریم این تصفیه‌خانه که ۶۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد در نیمه دوم امسال افتتاح شود.

ناصری می‌افزاید: با تأمین اعتبار و اجرای سالیانه ۳۰۰ کیلومتر، تصفیه‌خانه شماره ۳ شیراز نیز تا 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و سیستم فاضلاب شهری تکمیل می‌شود. وی با بیان این‌که فاضلاب شهری تا انتهای پلیس راه گسیل شده و آن قسمت را نیز آلوده کرده است، اضافه می‌کند: باید ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تصفیه‌خانه‌های محلی در کنار برج‌ها و ساختمان‌ها توسط سازندگان ساختمان، جمع‌آوری آب هدررفته از مجتمع‌های ساختمانی و آبیاری فضای سبز در دستور کار قرار گیرد.

ناصری که معتقد است اتصال به شبکه فاضلاب شهری موجب جلوگیری و رفع مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد، می‌گوید: هم اینک قسمتی از چنار راهدار و سلطان‌آباد دچار مشکلات زیست‌محیطی هستند و بخشی از مشکلات زیست‌محیطی نیز در محدوده فاضلاب نیروی هوایی و فرودگاه وجود دارد که در این مناطق اقدامات اولیه اتصال به تصفیه‌خانه در دست انجام است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان این‌که تصفیه‌خانه‌های محلی مانند قصردشت که در دست اقدام است به زودی کلنگ‌زنی خواهند شد، می‌افزاید: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه قصردشت 200 هکتار از باغ‌های قصردشت آبیاری خواهد شد. ناصری با تاکید بر این‌که مشکل جدی آینده آب است و در بحران کم‌آبی، تأمین آب آشامیدنی مردم باید در اولویت قرار گیرد، ادامه می‌دهد: جمیت بهره‌مند از شبکه فاضلاب در شیراز بیش از میزان متوسط کشور است. وی می‌افزاید: با احتساب ظرفیت نهایی تصفیه‌خانه‌های شماره یک و 2 منبع تأمین آب پایدار برای آبیاری فضای سبز شهری ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید