• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2773
+
-

طرح تحول سلامت باید ادامه پیدا کند ‌

به‌زودی کمیسیون تلفیق برای بررسی  بودجه وزارت بهداشت و بخش سلامت در مجلس تشکیل خواهد شد و در مورد منابع مالی بزرگ‌ترین طرح دولت یازدهم تصمیم خواهد گرفت.

وجه اشتراک طرف‌های این طرح در وزارت بهداشت،  بیمه‌ها و مجلس،  تداوم طرح ولی نه با روش کنونی است. همگی به‌دنبال منابع پایدار و کاهش هزینه‌ها هستند. به گزارش مهر، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه حاضرم به وزارت بهداشت کمک کنم تا طی 4‌ماه برای تمام کشور پرونده الکترونیک سلامت راه‌اندازی کند، گفت: نظام ارجاع،  الزامی قانونی است و باید برای آن سرفصل‌های درسی نوشته شود.

اگر همین امروز این برنامه را آغاز کنیم،  7سال دیگر پزشک خانواده به‌معنای واقعی آن خواهیم داشت. تقی نوربخش با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵،  بیان کرد: طرح تحول باید تقویت شود،  اما مکانیسم‌های فعلی پاسخگو نیست. با اجرای قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه،  همدلی و درنظر گرفتن اقدامات علمی تجربه شده،  عدم‌تضعیف یکدیگر،  کمک سازمان مدیریت و برنامه و رساندن سهم درمان به جایی که باید باشد،  می‌تواند این طرح را تقویت کند. بودجه سازمان بیمه سلامت مکفی نیست،

وقتی نمی‌توان انتهای موضوعی را کنترل کرد،  لذا چگونه می‌توانیم بگوییم بودجه تعیین شده کفایت می‌کند؟ از سوی دیگر ایرج حریرچی،  قائم‌مقام وزیر بهداشت معتقد است به جز طرح تحول نظام سلامت انتخاب دیگری روی میز نیست. وی گفت: دریافتی خالص جامعه پزشکی و گروه پرستاری بعد از طرح تحول افزایش یافته و توزیع آن بهتر شده است. هدف اصلی این طرح افزایش پوشش خدمات و پوشش بیمه‌ای و حمایت مالی از مردم است.

ساده‌اندیشی است اگر بگوییم اشتباه نکرده‌ایم،  اما اشکالات نظام «فی فورسرویس» را که منجر به تقاضای القایی می‌شود  بر طرح تحول سوار می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، قائم‌مقام وزیربهداشت با تأکید بر اینکه اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بوده است،  بیان کرد: مصوبه دولت این بود که 5میلیون نفر با استفاده از آزمون وسع،  بتوانند از بیمه خدمات بستری در بیمارستان دولتی استفاده کنند که هزینه‌ای معادل ۵۵۰ میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شد،  اما ۱۱ میلیون نفر به‌صورت رایگان،  برای استفاده از خدمات دولتی،  خصوصی،  بستری و سرپایی بیمه شدند که در حال تصحیح آن هستیم. ما نرخ ویزیت را به شرطی دوبرابر کردیم که پزشکان فقط ساعتی 8بیمار را ویزیت کنند،  اما نه همکاران پزشک رعایت کردند و نه ما به خوبی نظارت کردیم.

ما در معرض 2انتخاب هستیم؛ یا باید میزان خدمات تغییر کند یا قیمت‌ها  که هر دو کار دردناک هستند. علی نوبخت،  رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز دراین‌باره گفت: حق نداریم از خزانه‌ای که پول کمی دارد مدام درخواست پول کنیم. عملکرد بیاورید و پول آن را دریافت کنید. هر پرداختی در سازمان‌های تأمین اجتماعی،  بیمه سلامت و... غیراز مسیر قانون انجام شود دخل و تصرف است.

آیا راهنماهای بالینی را نوشته‌اید؟ اگر هرکسی هر صورت‌حسابی را که خواست برای تأمین اجتماعی بفرستد کمر این سازمان می‌شکند. آیا در این شرایط باید 8هزار میلیارد تومان به شکم سیری ناپذیر بیمه سلامت واریز کرد؟ ما برای این رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان نزول داده‌ایم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید