• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27592
+
-

مهار کانون گردوغبار حاشیه تهران در انتظار اعتبار

گردوغبار
مهار کانون گردوغبار حاشیه تهران در انتظار اعتبار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین با تهیه طرح مهار بیابانزایی برای 22هزار هکتار از اراضی بیابانی ورامین، گفت: وسعت اراضی بیابانی این شهرستان حدود 33هزار هکتار است که تاکنون با هدف تثبیت شن‌های روان، احیای اراضی تخریب‌شده و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی حدود 11هزار هکتار آن زیر پوشش عملیات تاغ‌کاری و بیابان‌زدایی قرار گرفته و برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی در بقیه این اراضی که طرح مصوب نیز دارد، نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، احمد فدائی با مهم و ضروری‌دانستن عملیات بیابان‌زدایی در عرصه‌های بیابانی این شهرستان افزود: شهرستان ورامین دارای اقلیمی گرم و خشک بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با کویر مرکزی موجب شده که در شرق این شهرستان مناطق بیابانی شکل بگیرد. به گفته وی، در سال‌های اخیر بخشی از کانون‌های بحرانی منطقه کنترل و مهار شده است و اراضی بیابانی باقیمانده که به کانون‌های ایجاد گردوغبار تبدیل شده و گردوغبار ناشی از این کانون‌ها علاوه بر جوامع محلی پایتخت‌نشینان را نیز تهدید می‌کند، عملیات مهار این کانون‌ها باید در اولویت، اجرایی شود.

وی به اقدامات انجام شده سال‌جاری در بخش بیابان اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری 400هکتار نهالکاری انجام شده است. همچنین به‌منظور ذخیره نزولات آسمانی و برطرف شدن نیاز آبی درختچه‌های تاغ 53هکتار زیر پوشش طرح مدیریت پرورشی در قالب عملیات هلالی آبگیر قرار گرفته است. علاوه براین، 250هکتار نهالکاری، 100هکتار مدیریت روان آب همراه با بذرپاشی، ایجاد بادشکن به طول 20کیلومتر، اجرای طرح مدیریت پرورشی در قالب عملیات هلالی آبگیر در سطح 500هکتار و 210هکتار مراقبت و آبیاری در دستور کار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید