• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27416
+
-

بدعهدی در نیروگاه داریان

نماینده مردم اورامانات در واکنش به استخدام غیر بومی‌ها در این نیروگاه: اجازه نخواهم داد حق جوانان اورامانات پایمال شود‌

پیگیری
بدعهدی در نیروگاه داریان

فاطمه محمدی | کرمانشاه- خبرنگار:

9 سال پیش‌با شروع عملیات اجرایی سد و نیروگاه داریان، روزنه امیدی در دل مردم منطقه اورامانات به وجود آمد؛ امید به فردایی بهتر و اشتغال و معیشت پایدار و اقتصاد پویا از قِبل سد و نیروگاه داریان. جوانان بیکار اورامانات امیدوار بودند روزی با اتمام عملیات اجرایی سد و نیروگاه داریان، از مزایای عظیم این پروژه استراتژیک بهره‌مند شوند. اوایل اردیبهشت امسال، انتظار مردم کرمانشاه و به‌ویژه اورامانات به سر آمد و نیروگاه داریان با حضور وزیر کشور وارد مدار بهره‌برداری شد. 

اما افتتاح نیروگاه داریان و بهره‌برداری از واحدهای یک و 2 آن، به جای اینکه موجب خرسندی مردم این منطقه شود، اتفاق دیگری را رقم زد. این پروژه‌ ملی که قرار بود اشتغال و معیشت مردم اورامانات را متعالی کند، به دست غیربومی‌ها افتاد و با وجود اعتراضات شدید مردم و نمایندگان مجلس، استخدام نیروهای غیربومی در داریان به جای جوانان مستعد و تحصیلکرده اورامانات، خط‌مشی مسئولان این نیروگاه شد. جوانان اورامانات بارها به جولان غیربومی‌ها در نیروگاه داریان معترض شدند و صدای خود را به گوش مقامات پایتخت رساندند اما دریغ.  

استخدام نیروهای غیربومی در داریان در حالی است که «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، اوایل اردیبهشت امسال همزمان با افتتاح این نیروگاه از داریان بازدید کرد و بر به‌کارگیری و جذب نیروهای بومی استان و لزوم استفاده بهینه از منابع این سد برای توسعه کشاورزی نیز تاکید کرد. 


خودداری از استخدام نیروهای تحصیلکرده 

یکی از اهالی منطقه که نخواست نامی از وی برده شود، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مسئولان شرکت بهره‌بردار از استخدام جوانان تحصیلکرده منطقه اورامانات که متقاضی کار در نیروگاه داریان هستند، خودداری می‌کنند. حتی ساده‌ترین نیروی خود را هم از شهرهای دیگر به این نیروگاه آورده‌اند. وی اظهار می‌کند: نیروگاه داریان متعلق به مردم استان است و فرزندان این منطقه باید از مزایای آن بهره‌مند شوند. درست نیست در شرایطی که سایه بیکاری و تورم بر سر مردم منطقه افکنده شده، مسئولان نیروگاه نیروی غیربومی جذب کرده‌اند و هزینه‌های گزاف رفت‌و‌آمد و سفر غیربومی‌ها را متحمل شده‌اند.

این شهروند می‌گوید: یکی از بهانه‌های مسئولان نیروگاه این است که کارهای تخصصی را باید به افراد متخصص سپرد و برای دیگر امور از جوانان منطقه استفاده کرد. این ادعای کذب در حالی است که آنها حتی برای کارهای ساده که به تخصص خاصی نیاز ندارد، از دیگر شهرها نیرو آورده‌اند و جوانان تحصیلکرده و متعهد منطقه اورامانات از فرصت اشتغالزایی این پروژه عظیم نفعی نبرده‌اند. این فرد ادامه می‌دهد: اردیبهشت‌ماه که وزیر نیرو به استان کرمانشاه سفر کرد و از نیروگاه داریان بازدید کرد، مسئولان نیروگاه بعد از آن تاکید وزیر نیرو، قول دادند از جوانان منطقه در نیروگاه استفاده کنند. آنها حتی از حدود 160-150 متقاضی کار مصاحبه کردند و 32-33 نفر نیز قبول شدند و به آنها گفتند بروید به شما خبر می‌دهیم، اما چند نیروی غیربومی را جذب کردند و هیچ خبری از جذب بومی‌های منطقه نشد. 


بی‌توجهی مسئولان به جذب نیروی بومی 

نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز به وزیر نیرو هشدار می‌دهد و درباره بی‌توجهی مسئولان به جذب نیروی بومی منطقه اورامانات در نیروگاه سد داریان به همشهری می‌گوید: آقای اردکانیان، بارها تذکرات لازم برای جذب نیروی بومی در نیروگاه داریان داده شده، اما همچنان شاهد فعالیت و جذب غیربومی‌ها در این نیروگاه هستیم. «شهاب نادری» با اشاره به شرایط اسفبار بیکاری جوانان استان، به‌ویژه منطقه اورامانات بیان می‌کند: در اورامانات جوانان زیادی هستند، آن هم با تحصیلات عالیه از بهترین دانشگاه‌های کشور. 

برای من به عنوان نماینده مردم پذیرفتنی نیست که جوانان منطقه ما بیکار باشند و سهم اشتغال نیروگاه سد داریان نصیب غیربومی‌ها شود. وی خطاب به وزیر نیرو می‌گوید: آقای اردکانیان، شخص شما در بازدید از نیروگاه سد داریان برای جذب و به‌کارگیری جوانان منطقه اورامانات در این نیروگاه قول مساعد دادید اما وعده شما محقق نشد. آقای اردکانیان، شما وزیر این مملکت هستید، وقتی حرف‌ها و قول‌های شما به کرسی نمی‌نشیند، چرا قول می‌دهید؟  نادری بیان می‌کند: از وزیر نیرو انتظار می‌رود به وعده‌های خود در قبال به‌کارگیری جوانان منطقه اورامانات در نیروگاه سد داریان عمل کند، نه اینکه زیردستانش حرف‌ها و نامه‌های او را عملی نکنند. امنیت پایدار در نقطه صفر مرزی با اشتغال پایدار ایجاد می‌شود، جوانان این آب و خاک خود و خانواده‌هایشان در منطقه، نگهبان و مرزدار هستند. نباید این جوانان را دو‌دستی تقدیم دشمن کنیم.

وی می‌افزاید: امروز یک جوان بیکار در نقطه مرزی اورامانات مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند و یک جوان بیکار در مرکز استان، مشکلات اجتماعی به بار می‌آورد و این 2 موضوع با هم تفاوت دارند. وزیر نیرو باید بداند که حوزه اورامانات علی‌رغم کم‌برخورداری، جوانانی متدین، انقلابی و وفادار به نظام دارد، اما با نهایت تأسف عملکرد وزرا باعث رنجش مردم مرزدار اورامانات شده است.


انتقاد شدید از عملکرد وزارت نیرو   

نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از عملکرد وزارت نیرو می‌گوید: برای اینجانب فروش آب اورامانات پذیرفتنی نیست. در سفر مقام معظم رهبری به استان مقرر شد هزار و 100 هکتار از باغ‌های تابعه سد داریان تحت سیستم آبیاری قطره‌ای قرار بگیرد‌ اما متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: طرح‌های گرمسیری و سردسیری حق مسلم مردم استان کرمانشاه و حوزه اورامانات است اما سدهای رها شده آزادی و داریان و ساروخان و لیله مشکلات بزرگی را در منطقه اورامانات ایجاد کرده و هشدار می‌دهم که بحران آب را جدی بگیرید.

وی خواستار توجه جدی وزیر نیرو به مطالبات مردم استان کرمانشاه، به‌ویژه منطقه اورامانات می‌شود و ادامه می‌دهد: نیروگاه داریان ظرفیت عظیم اشتغالزایی و اقتصادی دارد اما سود و انتفاع آن نصیب غیربومی‌ها شده و جوانان تحصیلکرده و متدین منطقه اورامانات بیکارند.  در حالی که واحدهای اول و دوم نیروگاه داریان در مدار کامل بهره‌برداری هستند، «فربد استیری» مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور اعلام کرده است که واحد سوم نیروگاه داریان با ظرفیت ۷۰ مگاوات در آخرین مراحل نصب و راه‌اندازی قرار دارد. امیدواریم با هماهنگی بخش برق و تامین نقدینگی، در نخستین فرصت بتوانیم این واحد را نیز وارد مدار بهره‌برداری کنیم.  وی بیان می‌کند: رقمی که برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در سال ۹۷ پیش‌بینی شده است، حدود ۲۲۵ مگاوات است که ۷۰ مگاوات آن مربوط به واحد سوم نیروگاه داریان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید