• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27334
+
-

آغوش باز شهر برای سرمایه‌گذاران

شهروندان می‌توانند با اختصاص زمین‌های خود در طرح‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشارکت کنند

شهری
آغوش باز شهر برای سرمایه‌گذاران

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

شهرداری همدان برای رفع مشکل تامین در‌آمد پایدار، گام‌هایی ‌را برای جذب سرمایه‌گذار با تدوین 117 طرح سرمایه‌گذاری برداشته است. در این بین گلایه‌ای که اکثر سرمایه‌گذاران دارند کند بودن فرایند سرمایه‌گذاری در شهرداری همدان است که این مشکلات را در گفت‌وگو با مسئولان بررسی کرده‌ایم. 


ارجاع سرمایه‌گذاران

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است در این‌ باره که شهرداری چه برنامه‌ای برای پیشگیری از معطل نشدن فرایند سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد در‌آمد پایدار در شهرداری دارد، می‌گوید: وظیفه اصلی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان تامین و جلب نظر سرمایه‌گذاران متناسب با قوانین جاری در حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ است. برای تحقق این هدف و تسهیل امور و کاهش فرایند اداری باید طبق قوانین به سرمایه‌گذاران خدمات ویژه ارائه دهیم. 

مهران حاجیان با یاد‌آوری این‌که یکی از مشکلات در این حوزه مراجعه نکردن سرمایه‌گذاران به این سازمان بود و اغلب با مناطق شهرداری همدان در ارتباط بودند، می‌افزاید: برای رفع این مشکل هم تلاش کردیم شورای شهر مصوبه‌ای داشته باشد تا بر مبنای آن همه سازمان‌ها و مناطق شهرداری همدان موظف شوند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به این سازمان ارجاع دهند. براساس این مصوبه شورای اسلامی شهر همدان که به زودی ابلاغ هم خواهد شد هر سرمایه‌گذاری که مستقیم به این سازمان مراجعه کند از طرح‌های تشویقی این سازمان برای سرمایه‌گذاری در بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده شده بهره‌مند خواهد شد. 


انواع سرمایه‌گذاری

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان ادامه می‌دهد: شهرداری همدان فرایندی را برای سازمان تدوین کرده است که طبق آن سازمان می‌تواند در قالب 117 طرح سرمایه‌گذاری تدوین‌شده بزرگ و کوچک مانند نصب و راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت سریع‌نصب، ساخت شهر‌بازی، توقفگاه‌های طبقاتی مکانیزه، فروشگاه‌های محله‌ای در محدوده دایره اول تا دوم شهر، نیر‌و‌گاه خورشیدی (مزرعه‌ای و کوچک) و مانند اینها سرمایه‌گذاران را جلب کند. سرمایه‌گذاران نباید فقط منابع مالی در اختیار داشته باشند که بتوانند در این طرح‌ها وارد شوند و در‌آمد مناسب برای خود و شهر ایجاد کنند، این تصوری کاملا اشتباه است. 

یک روش سرمایه‌گذاری تدوین‌شده در این طرح‌ها داشتن منابع مالی است، روش دیگر هم این است که شهروندان می‌توانند زمین‌های خود را در این طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی وارد کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. 

حاجیان می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که در شهر همدان کمبود آن به وضوح دیده می‌شود، خرید از بازار مرکزی و تامین سوخت است. اغلب بازار‌ها و جایگاه‌های سوخت در مسیر‌های پر‌ترافیک شهری جانمایی، طراحی و نصب شده‌اند و با گسترس و توسعه شهر سایر نقاط شهر هم به این مراکز عمومی نیاز ضروری دارند. برای حل این مشکل نصب حداقل 6 جایگاه تامین سوخت سریع‌نصب با 2 پمپ و 4 نازل را با 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نظر داریم و در کارگروه‌های مرتبط مسائل زیست‌محیطی و نحوه تامین سوخت آن هم بحث شده است. همین‌طور ساخت بازار‌های محلی با حداقل 2 هزار متر‌مربع وسعت به تعداد 12 فروشگاه پیش‌بینی شده است که مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن مشارکت کنند. بدین‌ترتیب هم مشکل شهروندان حل می‌شود و هم در‌آمدی پایدار برای شهرداری و سرمایه‌گذار فراهم می‌آورد. 


توسعه گردشگری

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان ادامه می‌دهد: همدان ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری دارد. شهرداری همدان برای خرید و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی برنامه‌ریزی کرده است‌. در این زمینه با جذب 5/2 میلیارد تومان اعتبار از استانداری همدان، خرید خانه‌های واجد ارزش در بافت پیاده‌راه اکباتان و خیابان بابا‌طاهر را در دستور کار دارد تا به خانه بوم‌گردی تبدیل کند. در این حوزه سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم و روش همکاری سرمایه‌گذاران را نیز کاملا مشخص کرده‌ایم.

در بوستان 102 هکتاری ولایت که بهبود و آبادانی فضای سبز آن در دستور کار شهرداری همدان است راه‌اندازی مزرعه گردشگری، خانه‌های بوم‌زیست، پیست دوچرخه‌سواری و مانند آن در دستور کار شهرداری است. وی د‌ر این‌ باره که سرمایه‌گذاران چطور از زمینه‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری در شهر همدان آگاه می‌شوند، می‌گوید: همه طرح‌ها را در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده کرده‌ایم. همین‌طور بروشو‌ر‌ها و بنر‌های اطلاع‌رسانی آماده شده است و نماهنگی را هم در دست تهیه داریم. به غیر از این هر زمان سرمایه‌گذاران و مردم به شهرداری مراجعه کنند به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان ارجاع داده خواهند شد و از مسئولان مناطق و سازمان‌ها هم خواسته‌ایم که رابطان حوزه سرمایه‌گذاری خود را به این سازمان معرفی کنند تا امور با سرعت بیشتری به سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شود. در کنار این فعالیت‌ها اطلس و کتابچه سرمایه‌گذاری شهرداری همدان هم تدوین شده است.


ساخت نیرو‌گاه مزرعه‌ای

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان درباره برنامه‌های شهرداری در زمینه تامین انرژی پاک می‌گوید: دولت در برنامه ششم توسعه برای تامین برق در حدود 5 هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده است. شهرداری همدان هم با 2 قطعه زمین 200 هکتاری که برای این موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است، راه‌اندازی نیرو‌گاه مزرعه‌ای و حتی پشت بامی را پیش‌بینی کرده است. رایزنی‌هایی هم با سفرا و سرمایه‌گذاران کشور‌های مالزی، بلغارستان، آلمان و اسپانیا انجام داده‌ایم و کشور مالزی اعلام کرده که حاضر است در این حوزه در حدود 150 میلیون ‌دلار سرمایه‌گذاری کند. 

مهران حاجیان توضیح می‌دهد: همدان در حال حاضر 5 نیرو‌گاه 7 مگاوواتی دارد اما توانایی ساخت نیرو‌گاه خورشیدی را تا 500 مگاوات دارد، چراکه هوای همدان کمترین گرد و خاک و بیشترین تابش نور خورشید را دارد و این استان عنوان قطب تولید انرژی خورشیدی کشور را هم کسب کرده است. با این افق سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است همدان در تولید انرژی خورشیدی به شرایطی برسد که تمام برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین کند تا همچنان بتواند عنوان نخستین شهر سبز پایدار جهان اسلام را حفظ کند. 

وی اضافه می‌کند: برنامه‌ریزی کرده‌ایم سایت سیمان شهرداری همدان را که در حدود 10 سال غیر‌فعال است به کارخانه تولید کربنات هیدراته، تولید ملات خشک از سیمان و تولید کاغذ از سنگ تبدیل کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید