• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27419
+
-

بازی با خطر

مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج: شهربازی‌های دارای تجهیزات فرسوده و ناایمن تا زمان رفع مشکل پلمب خواهند بود

شهری
بازی با خطر

روح‎الله زرین|  سنندج- خبرنگار:


بسیاری از شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت، تفریح و رفع خستگی ترجیح می‌دهند ساعاتی از وقت خود را به همراه خانواده در شهربازی‌ها سپری کنند، اما بسیاری از این شهربازی‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های گمرکی توان وارد کردن تجهیزات مدرن و استاندارد را به کردستان ندارند. از این رو از تجهیزات فرسوده با عمر چند دهه استفاده می‌کنند. این مساله موجب کاهش ایمنی این تجهیزات و غیر‌استاندارد بودن آنها می‌شود. این در حالی است که اداره استاندارد بسیاری از این اماکن را بازرسی و پلمب کرده است.
 

وضعیت شهربازی‎های سنندج

مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج می‎گوید: ۱۰ شهربازی روباز در سنندج احداث شده که برای استفاده شهروندان به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است‌. همچنین طبق تعرفه‌های تعیین‌شده از‌سوی شورای اصناف، استفاده از تجهیزات آن به صورت بلیتی است.
«شرمین شریفی» ادامه می‌دهد: ۲۰ ست پلی‌اتیلن تفریحی در پارک‎ها و فضاهای عمومی سنندج به صورت رایگان و استاندارد در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
وی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی جامع و بازرسی‌های صورت‌گرفته، تجهیزات اماکن تفریحی مانند شهربازی‌های سنندج مورد ارزیابی اداره استاندارد قرار گرفته است. همچنین تجهیزات ناایمن و فرسوده از چرخه بهره‌برداری خارج شده است. 
شریفی می‌گوید: بیشتر وسایل تفریحی و بازی اماکن عمومی جزو تجهیزات سبک محسوب می‌شوند که پروانه فعالیت و شرایط ایمنی را دارند. تجهیزات فرسوده و معیوب نیز در حال رفع ایراد است. بر همین اساس اماکن دارای این نوع تجهیزات فرسوده و ناایمن پلمب شده‌اند و تا زمان برطرف شدن مشکلشان امکان استفاده از آنها وجود ندارد. 


شناسایی شهربازی‌های ناایمن

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد کردستان نیز می‎گوید: طبق قوانین این اداره تمام تجهیزات موجود در شهربازی‌ها، اماکن تفریحی سرپوشیده و روباز، زمین‎های بازی و مهدکودک‌ها باید استانداردهای لازم را از نظر ایمنی و بهداشتی کسب کنند تا بتوانند مجوز فعالیت داشته باشند. 
«شهناز حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: شرکت‌‌های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد کشور با کارشناسی‌ و تایید تجهیزات بازی و تفریحی اماکن عمومی و خصوصی برای آنها گواهینامه ایمنی سالانه صادر می‎کنند.
وی می‌افزاید: برای افزایش ایمنی تجهیزات تفریحی، ورزشی و بازی، اداره استاندارد سالانه ۴ بار آنها را ارزیابی می‌کند. در صورت عدم رعایت اصول ایمنی، گواهینامه استاندارد این اماکن باطل می‌شود و پس از پلمب آنها، تجهیزاتشان از دسترس عموم خارج می‌شود. 

حسن‌زاده می‌گوید: برای حفظ سلامت شهروندان در شهربازی‌های استان اعتبارات لازم به منظور افزایش نظارت بر تجهیزات مورد استفاده در نظر گرفته شده و با هماهنگی شهرداری‌ها و اداره‌های بهزیستی لیست تمام امکان تفریحی تهیه شده است. حسن زاده می‎افزاید: در ۱۰۲ زمین بازی استان ۳۴۷‌دستگاه مورد بازرسی قرار گرفته است که ۴۰ درصد این تجهیزات قابل اصلاح برای استاندارد‌سازی هستند.
وی می‎گوید: ۶۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در شهربازی‎های استان استاندارد نیست و در‌حال جمع‎آوری است. همچنین ۱۰۰ مهدکودک استان دارای ۳۴۷ واحد تجهیزات هستند که پس از کارشناسی مشخص شد ۷۰ درصد آنها شرایط استاندارد برای بهره‎برداری را ندارند. 

حسن زاده می‌گوید: در چند ماه اخیر ۲۱۹ بازدید از ۲۱۲ شهربازی استان از سوی اداره کل بازرسی صورت گرفته است. در مجموع، در استان ۲۳۶ مکان بازی ثبت‌شده در سامانه سیستم نظارت بر تجهیزات تفریحی (۱۹۳ مکان روباز و ۴۳ مکان سرپوشیده) وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: شهروندان در صورت مشاهده تجهیزات ناایمن در شهربازی‎های استان می‌توانند موارد را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۷ اداره کل استاندارد اطلاع دهند. 


هزینه فراوان واردات

یکی از مدیران شهربازی در قروه می‎گوید: بسیاری از تجهیزات تفریحی موجود در این شهربازی از کشورهای چین، ایتالیا و آلمان وارد کشور شده است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی امکان خرید تجهیزات و قطعات آنها وجود ندارد.
«بهمن سنگین‌آبادی» ادامه می‌دهد: هزینه واردات تجهیزات ورزشی و تفریحی به قروه نیازمند اعتبار مالی بیش از ۲ میلیارد تومان است. این رقم برای بهره‌برداران صرفه اقتصادی ندارد، چراکه هزینه ورودی هر کاربر از این اماکن کمتر از ۴ هزار تومان است. 
وی می‌افزاید: بسیاری از تجهیزات شهربازی که در فضای روباز قرار دارند به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه عمر کمتری دارند و ضرورت دارد این تجهیزات هر چند سال یک‌بار تعویض شود.


کمبود امکانات در اماکن تفریحی بیجار

یکی از شهروندان بیجاری می‎گوید: بسیاری از وسایل بازی و ورزش  در امکان عمومی این شهر مناسب کودکان و افراد سالخورده و بیمار نیست. با این وجود در اختیار این قشر از جامعه قرار می‌گیرد.
«حمید بهرامیان» ادامه می‌دهد: فضای مخصوص پیاده‌روی بسیاری از پارک‌های بیجار کف‌پوش‌ نانو و انعطاف‌پذیر ندارد. این مساله موقع بازی و افتادن احتمالی بچه‌ها موجب زخمی شدن آنها می‌شود. 
وی می‌افزاید: اماکن تفریحی و بازی بیجار فاق امکانات عمومی مانند چراغ‌های روشنایی است. در نتیجه‌ها شب‌ها که هوا خنک است به دلیل تاریکی خانواده‌های کمتری به این اماکن می‌روند. همچنین شاهد ورود افراد بی‌خانمان، متکدیان و افراد معتاد به این مناطق تفریحی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید