• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27338
+
-

نقش جوانان در توسعه ورزش

 سعید صادقی مقدم| روزنامه‌نگار:

استفاده از مدیران جوان در سازمان‌ها در بخش ورزش و جوانان نه یک مطالبه عمومی، بلکه نیاز مسلم اجتماعی است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به‌تازگی مصوبه‌ای در این زمینه وضع کردند. آنان در نشست علنی روز دوم مرداد 97 با 194 رای موافق، 36 رای منفی و 2 رای ممتنع طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی تصویب و به‌کارگیری بازنشستگان را در دستگاه‌‌های اجرایی محدود کردند که اجازه به‌کارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری را می‌دهد. بسیاری از کشورهای پیشرفته ضوابط و قواعدی برای گردش نخبگان تعریف کرده‌اند.

 بنابراین، جوان بودن باید در کنار سایر توانایی‌های مهم در نگاه جامع لحاظ شود. در حالی که سالخوردگان برای حفظ جایگاه خود تلاش می‌کنند، نخبگانی نیز هستند که به‌سختی می‌توان برای آنان جایگزین یافت. تاکنون که بیشتر مناصب ورزشی در اختیار نسل اول انقلاب و دانش‌آموختگان مدرسه عالی ورزش قرار داشت، رشد و پیشرفت ایران با کشورهای توسعه‌یافته در ورزش قابل قیاس نیست. 

کسانی که از دهۀ 60 در منصب‌های ورزشی حضور داشته‌اند باید جای خود را به جوانترها بدهند. سبک ادارۀ ورزش تاکنون به شیوه‌ سنتی و با خطاهایی همراه بوده و اکنون می‌توان با تلفیق تجربه با انرژی، دانش نوین و انگیزه جوانی به موتور توسعه ورزش کشور جان تازه‌ای بخشید و روح جدیدی در ساختار اجرایی و اداری آن تزریق کرد. دولت با ابلاغ طرح تربیت مدیران آینده سعی در کادرسازی و پرورش مدیران جوان دارد و «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان در دوره مدیریت خود شماری از جوانان را در مدیریت‌های میانی به کار گرفت که نتیجه‌بخش بود. اما صرف گماردن چند جوان که شاید شمار آنان به انگشتان دست هم نمی‌رسد، کفایت نمی‌کند. 

 ورزش ایران با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و بازنشسته شدن مدیران وزارت ورزش و جوانان و روسای فدراسیون‌های ورزشی با چالش‌هایی مواجه می‌شود. می‌گویند تعدادی از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان که در مرکز آموزش و تربیت مربی سازمان تربیت بدنی فارغ‌التحصیل شده‌اند و باید در پایان 30 سال بازنشسته می‌شدند، تاکنون افتخار این مهم را پیدا نکرده‌اند. 

گویا وزارت ورزش و جوانان چند ماه پیش در گزارشی اسامی 31 نفر را به سلطانی‌فر اعلام کرد که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است. از طرفی، کسانی با بیش از 37 سال سابقه در وزارت ورزش و جوانان هنوز بازنشسته نشده‌اند و هنوز اصرار به استفاده از آنان وجود دارد و با توجه به مطالبات عمومی جامعه، باید در این موارد اقدام شود. با اصلاح قانون بازنشستگی، شمار قابل توجهی از روسای فدراسیون‌های ورزشی باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند. وزارت ورزش و جوانان در بزنگاهی تاریخی قرار دارد که از مدیران جوان استفاده می‌کند یا به استفاده از مدیران نسل اول انقلاب اصرار دارد. 

 اکنون، همگان منتظر تایید و اجرای جدی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و اقدامات اساسی سلطانی‌فر برای تغییر ساختاری و مدیریتی در سیاست‌ها و رویکردهای وزارتخانه هستند. تحقق این مهم، علاوه بر به‌کارگیری جوانان در ساختار اجرایی و مدیریتی ورزش و استفاده از نیروهای جوان در مشاغل مهم، تحول، بهبود و ارتقای کمی و کیفی ورزش را به دنبال خواهد داشت. طبیعتا اصلاح ساختار و تغییر سیاست‌ها باید از راس هرم وزارت ورزش و جوانان آغاز شود و پس از آن مدیریت‌های میانی و فدراسیون‌های ورزشی را نیز دربرگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید