• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27333
+
-

مبارزه جدی با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز

علی رشوند| کارشناس امور شهری:

برخورد جدی و قاطع با انواع ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در کلان‌شهر کرج صیانت از حقوق مادی و معنوی شهروندان و از را‌ه‌های اصلی، مهم و راهبردی در حفظ منافع جمعی است. در صورت مشاهده هرگونه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی مزروعی و باغها، با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم و در این امر با کسی تعارف نخواهیم داشت. بدون شک یکی از مشکلاتی که  به عنوان یک تهدید، سلامت اجتماعی و بهداشت روان جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده، پدیدۀ ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. توسعۀ بی‌رویه و غیراصولی یک شهر عامل مهم افزایش بافت‌های نامتقارن در آن شهر است. 

با توسعه غیراصولی شهر به تدریج محلات نابسامان و سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرهای بزرگ شکل میگیرند و گسترش می‌یابند و محیطی را برای پذیرش ناهنجاری‌های اجتماعی و بازتولید فقر ایجاد می‌کنند که این امر خطر پذیری بالایی در برابر سوانح طبیعی دارد. افزایش ساخت وسازهای غیرمجاز و غیرقانونی در یک شهر علاوه بر توسعه غیراصولی امور مختلف شهر، باعث می‌شود اولین قربانیان توسعه غیراصولی شهروندان آن شهر و ساکنان آن محیط باشند چون این روند بر تمامی عوامل زندگی آنان تاثیرگذار خواهد بود.

 شهرداری کرج به جد  دنبال آن است تا با ساخت‌وسازهای غیرقانونی که همواره از چالش‌های بزرگ کلانشهرها بوده است، برخورد قانونی کند و برخلاف باور غلط برخی که هیچ بنایی پس از ساخته شدن تخریب نمی‌شود، شهرداری و مدیران شهری کرج متخلفان را با تخریب این بناها از قانون‌شکنی بازدارد. مقابله با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی یک خواست عمومی در کرج است و به هیچ عنوان کم‌کاری و اهمال در این زمینه پذیرفتنی نیست. 
در مقابله با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در کلان‌شهر کرج مسئولان قضایی، نیروی انتظامی و شهرداری تعامل خوبی دارند و با هماهنگی و همکاری اقدامات خوبی انجام و جلو ساخت‌وسازهای غیرمجاز گرفته می‌شود.
در سال‌های اخیر مدیران شهری شهرداری کرج به سراغ بناهای غیرمجاز ساخته‌شده در مناطق مختلف رفته‌اند و با جسارت دست به تخریب این بناهای غیرقانونی زده‌اند. این امر مایه امیدواری شهروندان در رعایت قانون از سوی این دستگاه خدمات‌رسان شده است. 
گروه‌ها و گشت‌های شبانه‌روزی شهرداری کرج به طور مرتب بر ساخت‌وسازهای این کلان‌شهر نظارت دارند و با همۀ انواع قصور در این زمینه برخورد جدی و قانونی خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید